Anmäla sjukvård för utebliven orosanmälan?
Hej!
För ett tag sedan behövde jag uppsöka en jouröppen hälsoklinik med mitt barn på 4 år. Han hade kommit hem från sin pappa med sår, och berättade själv att det var pappan som orsakat dessa, visade hur och berättade att pappan varit arg. Fullkomligt fruktansvärt och jag har nog aldrig varit sp rädd i mitt liv som jag var då, för min lilla pojkes skull.
Vi åkte till den jouröppna hälsokliniken eftersom det var helg. Vi träffade en läkare där, och pojken berättade vad som hade hänt. Läkaren bedömde att det uppkomstsätt pojken uppgav var troligt och stämde överens med sårens utseende. Läkaren försökte då få tag i socialtjänsten, men det var för lång kö. Han försökte med polisen istället, men samma sak då, det var ju inte akutnumret och då kan man ju få vänta ett tag.
Läkaren sa att han skulle ringa dem igen på måndag, och vi fick lita på det och gå hem.
Saken är den att socialtjänsten aldrig fick in någon orosanmälan från läkaren. I pojkens journal har han skrivit att han varit i kontakt med polismyndigheten, men eftersom det redan var ett ärende upprättat och en pågående polisutredning så vidtas inga åtgärder i dagsläget.
Så vad hände med anmälningsplikten?
Läkaren var uppenbart orolig. Som sagt bedömde han det pojken sa som trovärdigt när han berättade vad pappan gjort. Misshandel med andra ord. Trovärdig misshandel.
Och sedan var han i kontakt med polisen. Det hade han inte varit om han inte var orolig, såklart. Ändå inkom det ingen orosanmälan från honom till soc, bara från mig och den avfärdade de helt och håller med motiveringen att om läkaren hade varit orolig hade han gjort en orosanmälan. Ja, det är ju så det ska vara.
Sedan dess har jag flera gånger försökt komma i kontakt med den här läkaren, mest av allt vill jag ju fråga varför det inte blev någon orosanmälan. Men han går inte att få tag på. Det bästa jag fått är en mejladress. Jag fick veta att han blir inhyrd för sina pass på hälsokliniken. Men ingen kan ge mig något nummer jag kan nå honom på. Nu har jag fått numret till en verksamhetschef som jag ska ringa under kontorstid imorgon men det var väldigt mycket ringande för att ens äntligen komma så långt.
Det jag undrar just nu är att om en läkare faktiskt är orolig men inte gör en orosanmälan, är inte det tjänstefel?
När jag googlat ser jag att innan man vänder sig till patientnämnden ska man helst kontakta vårdstället. Det har jag ju gjort, jag har berättat situationen och de kan ju se själva det läkaren skrev i journalen, och att han varit i kontakt med polisen. Så vad ska jag göra nu egentligen? Jag ska ju göra ett försök att nå verksamhetschefen imorgon såklart men efter att ha blivit runtskickad såhär mycket redan vet jag inte om jag har så höga förhoppningar för att få svar den vägen heller.