Hemsk praktikplats
Hej!
Känner att jag behöver feedback. Gör just nu min praktik inom ett vårdyrke. Kan inte avslöja mer än så. En personal som jag är tvungen att arbeta med nära dagligen är extremt otrevlig mot mig. Jag har funderat på vad det kan bero på men har inte kommit fram till något vettigt. Vill klargöra att det inte är handledaren som är otrevlig utan det är en annan personal med ett mer kvalificerat yrke.
Jag försöker vara snäll och lyssna in allt personen säger. Men det fungerar bara inte. Hen har en elak ton och ger mig pikar samt dumförklarar mig i nästan allt jag gör. Detta brukar också hända framför patienter. Det är inte konstruktiv kritik utan personen vill sätta mig på pottan. Till exempel har hen sagt att jag skrattat hånfullt mot en patient vilket jag vet inte stämmer överhuvudtaget. Hen har också sagt att jag rör mig klumpigt. Jag vet att jag inte gjort det. Kommentarerna kommer hela tiden. Det känns som att det inte spelar någon roll vad jag än gör. Hen vill sätta dit mig hela tiden.
På grund av det här går jag på tå hela tiden och vågar knappt säga något när personen är i närheten. Att gå undan och göra en annan arbetssyssla är svårt då arbetet kräver att man jobbar nära varandra typ hela tiden. Jag har försökt prata med min lärare om att bli omplacerad men det fungerar inte då det sker en omstrukturering på arbetsplatsen.
Är helt utmattad när jag går därifrån och när det varit som värst har jag varit tvungen att sjukanmäla mig tre ggr.
Jag har jobbat många år inom ett annat vårdyrke med alla möjliga kollegor men har aldrig varit med om en sådan här situation. På mina två andra praktikplatser har det inte heller varit några problem. Där har jag fått bra betyg och omdömen.
Finns det snälla någon här inne som varit med om en liknande situation och kan ge lite råd över hur jag ska stå ut med den här personen mina sista veckor. Jag är helt handfallen och det tar verkligen emot att gå dit.