• Susannegu

Vad är rimlig hyra

Jag och min sambo kan inte komma överens om ekonomin. Jag bor i ett hus och valde innan jag träffade honom att renovera lite i källaren och fixa kök så att jag kunde hyra ut det. Jobbade bara 75% så det underlättade verkligen ekonomiskt att få 4000 extra varje månad. När min sambo sedan flyttat in tänker han att han ska vara på något sett delaktig i dessa pengar. Det är här vi inte kommer överens. Jag tycker att vi ska dela på alla mina räkningar för huset rakt av förutom amortering eftersom det är jag som äger huset. Men han menar att eftersom jag får 4000 extra så räcker det om han betalar 3000. Nu är det också problem då el kostnaden blev 7000. Då säger han 3000 från mig och 4000 från min extra hyresgäst. Där har jag min elkostnad. En ca kostnad för mig är ca 8000 i månaden. Är der rimligt att det ska delas på 3 och han ska betala 2600. Om något går sönder i källaren så är det ju jag som måste bekosta det. Samtidigt förstår jag ju att han inte vill betala extra el för något som de i källaren påverkat. Hjälp

• Svar på tråden Vad är rimlig hyra
  • Guldnovan

Såna här gånger känner jag mig korkad på riktigt. Ärligt. Jag har haft ett äktenskap och då var allt in och allt ut gemensamt.  Ett konto. Även fast huset stod på mig betalade  han halva. 

Men, du äger hus och amorterar själv. Din inkomst för hyra borde rimligen bli ditt egna.

Han amorterar ju inte och äger inte huset. Varför ska huset ge honom en inkomst? 

• FuckGoggleAskMe
    Susannegu skrev 2022-01-30 13:57:50 följande:
    Vad är rimlig hyra

Jag och min sambo kan inte komma överens om ekonomin. Jag bor i ett hus och valde innan jag träffade honom att renovera lite i källaren och fixa kök så att jag kunde hyra ut det. Jobbade bara 75% så det underlättade verkligen ekonomiskt att få 4000 extra varje månad. När min sambo sedan flyttat in tänker han att han ska vara på något sett delaktig i dessa pengar. Det är här vi inte kommer överens. Jag tycker att vi ska dela på alla mina räkningar för huset rakt av förutom amortering eftersom det är jag som äger huset. Men han menar att eftersom jag får 4000 extra så räcker det om han betalar 3000. Nu är det också problem då el kostnaden blev 7000. Då säger han 3000 från mig och 4000 från min extra hyresgäst. Där har jag min elkostnad. En ca kostnad för mig är ca 8000 i månaden. Är der rimligt att det ska delas på 3 och han ska betala 2600. Om något går sönder i källaren så är det ju jag som måste bekosta det. Samtidigt förstår jag ju att han inte vill betala extra el för något som de i källaren påverkat. Hjälp

Du har alltså en extrainkomst på 4000, som din sambo tycker att han har rätt till. Har han någon extrainkomst som du har rätt till, eller får du en del av hans vanliga inkomst kanske?

Ingår elen i hyran du får från din hyresgäst? I så fall ändras ju inte vad hyresgästen betalar, eller vad du får i extrainkomst. Koppla bort hyresintäkten från diskussionen om vad du och sambon ska betala. Det har att göra med huset, men det är ovidkommande eftersom det är din inkomst från din investering i husköp, som du betalar av med amortering.  

Då kvarstår alltså att 7000 för el är en del av kostnaderna för huset som du och sambon ska betala, så det och alla andra kostnader delas 50-50. 
    Menar alltså sambon att det är rimligt att hyresgästen betalar 4000 för en källare, medan han själv betar 3000 för att disponera ett helt hus med dig (minus källaren)?
  • Susannegu

I hyran för källaren ingår elen. Det är inget jag helt plötsligt kan säga till om för vi har kontrakt. Min sambo säger att efrersom det är mitt hus ska han inte betala hälften för han betalar en hyra som inte ska ändras. Hade vi varit gifta eller haft barn hade det varit annorlunda. Hälften blir nog runt 3000 i vanliga fall, som han betalar  eftersom han inte ska behöva amortera på mitt hus. Så jag får väl vara nöjd med det men hänger upp mig på att han känner att han inte har någon delalktighet i den höga elräkningen och räknar på de som hyr av mig att jag får in en del där. 
    Tråkigt med bråk om pengar. Mer principfråga känner jag än att jag bryr mig om pengar. Hur kan man inte vilja hjälpa till. 

• Susannegu

Min fråga är hur kan man beräkna hur mycket mindre han ska betala i el än mig eftersom mina hyresgäster har en del i den stigande elen?

• Fossil
    Susannegu skrev 2022-01-30 17:55:00 följande:

I hyran för källaren ingår elen. Det är inget jag helt plötsligt kan säga till om för vi har kontrakt. Min sambo säger att efrersom det är mitt hus ska han inte betala hälften för han betalar en hyra som inte ska ändras. Hade vi varit gifta eller haft barn hade det varit annorlunda. Hälften blir nog runt 3000 i vanliga fall, som han betalar  eftersom han inte ska behöva amortera på mitt hus. Så jag får väl vara nöjd med det men hänger upp mig på att han känner att han inte har någon delalktighet i den höga elräkningen och räknar på de som hyr av mig att jag får in en del där. 
    Tråkigt med bråk om pengar. Mer principfråga känner jag än att jag bryr mig om pengar. Hur kan man inte vilja hjälpa till. 

Ingår elen så har hyresgästen betalat den som ska betalas när 4000 kommit in på ditt konto.

Din sambo är inte hyresgäst utan boende i ditt hus. Han bör betala, precis som du säger, 50% på allt utom amorteringar.
    Eller har du och sambon kommit överens om en hyra som han ska betala? Isåfall har han ju rätt.

Din inkomst på uthyrningen har han inte med att göra.
  • Fossil
    Susannegu skrev 2022-01-30 18:00:45 följande:

Min fråga är hur kan man beräkna hur mycket mindre han ska betala i el än mig eftersom mina hyresgäster har en del i den stigande elen?

Hur mycket brukar elen kosta i vanliga fall på ett ungefär?
    Hur mycket mer el går det åt sedan hyresgästen flyttade in?
  • GGN

Du har rätt. 

Han bor förmodligen ganska billigt och kan lägga pengar på hög, eller köpa ett hus/äganderätt och hyra ut. 

• Guldnovan
    Fossil skrev 2022-01-30 18:03:42 följande:
    Hur mycket brukar elen kosta i vanliga fall på ett ungefär?
    Hur mycket mer el går det åt sedan hyresgästen flyttade in?
    Jaa, det bör gå att kolla exakt på "mina sidor" hos el-leverantören. 
  • Fossil
    Guldnovan skrev 2022-01-30 19:34:40 följande:
    Jaa, det bör gå att kolla exakt på "mina sidor" hos el-leverantören. 
    Precis.
    Sen borde en liten källarlägenhet ändå vara det lilla i sammanhanget. Och oavsett, ingår elen i hyran så gör den.
  • Undertext

Gällande en räkning som elen hade väl jag tänkt typ såhär om du inte kan se exakt elförbrukning för just källaren:

Säg att huset är 100kvm (du och sambo disponerar 50kvm/var), källaren är 50kvm (hyresgäst), och att elen kostar 1500 per månad för hela. Då står du för 1000 (din del och hyresgästen del) och din sambo för 500. För att han får som sagt ingen inkomst från din uthyrning så det bör inte vara en 50/50-fördelning. Men tycker definitivt din sambo tänker tokigt här om ni inte har kommit överens om en fast summa inklusive alla räkningar. 

• Yllop

Kom ni inte överens innan ni flyttade ihop hur ni skulle fördela gemensamma kostnader?

• Susannegu

Inte mer än han frågade: räcker 3000? Och jag sa ja. Vi gick aldrig in i några diskussioner i om det skulle beröra honom eller inte vid oförutsedda händelser såsom tredubblade elavgifter. Men i min värld så är det lite oskrivna regler att som sambos hjälps man åt. Hans argument är att det är inte hans hus. Varför ska han betala hälften plus att jag har källarens inkomst. Det hade varit skillnad om vi var gifta eller hade barn också menar han att han betalar en hyra till mig. Det är inte hans problem vad som förändras kostnadsmässigt för mitt hus.

I somras hade vi ett bråk angående om han ska vara delaktig vid köp av nya möbler. Jag anser att om vi behöver en ny soffa eller en säng så delar man på det. För vid eventuell separation får man ju bara dela lika. Men han menar att varför ska han handla möbler till ett hus som inte är hans. Nu har jag accepterat hans beslut och tänker att jag kanske hade tänkt likadant. Att det inte är roligt att lägga pengar på ett hus som inte är ditt. Men samtidigt tänker jag varför ska han njuta av en ny soffa men inte kan bidra till den.

Ni kanske tänker att varför han inte köper in sig i mitt hus. Vi har pratat om det flyktigt men det rann ut i sanden. Men vid så olika tankar kring ekonomi kanske det inte är bästa iden just nu.

• Lönnsirap

Din sambo bör inte amortera, eller investera i huset, däremot bör han ju bära sin del av boendekostnaden.

I min värld är det viktigt att hålla koll på hur ens partner faktiskt beter sig och att faktiskt själv vara generös... Samtidigt som man faktiskt ser om den människan bidrar tillräckligt.

I min värld ringer varningsklockan över att en vuxen man inte vill betala halva elräkningen, nu när elen är såpass dyr och att han tänker att soffan tillhör huset, snarare än hushållet.

Jag tänker att du faktiskt får räkna på din ekonomi och se om din sambo faktiskt "snyltar" och isåfall faktiskt sätta stopp för det.

• GGN
    Susannegu skrev 2022-01-31 15:52:21 följande:

Inte mer än han frågade: räcker 3000? Och jag sa ja. Vi gick aldrig in i några diskussioner i om det skulle beröra honom eller inte vid oförutsedda händelser såsom tredubblade elavgifter. Men i min värld så är det lite oskrivna regler att som sambos hjälps man åt. Hans argument är att det är inte hans hus. Varför ska han betala hälften plus att jag har källarens inkomst. Det hade varit skillnad om vi var gifta eller hade barn också menar han att han betalar en hyra till mig. Det är inte hans problem vad som förändras kostnadsmässigt för mitt hus.

I somras hade vi ett bråk angående om han ska vara delaktig vid köp av nya möbler. Jag anser att om vi behöver en ny soffa eller en säng så delar man på det. För vid eventuell separation får man ju bara dela lika. Men han menar att varför ska han handla möbler till ett hus som inte är hans. Nu har jag accepterat hans beslut och tänker att jag kanske hade tänkt likadant. Att det inte är roligt att lägga pengar på ett hus som inte är ditt. Men samtidigt tänker jag varför ska han njuta av en ny soffa men inte kan bidra till den.

Ni kanske tänker att varför han inte köper in sig i mitt hus. Vi har pratat om det flyktigt men det rann ut i sanden. Men vid så olika tankar kring ekonomi kanske det inte är bästa iden just nu.

Se då till att du får behålla alla möbler om ni separerar...
  • Jbn

Jag tycker ert upplägg låter lite krångligt. Antingen hyr han till ett rimligt pris (3000 är på tok för billig hyra för ett hus om man ska se honom som en hyresgäst), eller så delar ni 50/50 på alla kostnader ex amortering. 

Jag är inte riktigt med på vad dina faktiska kostnader är? Ligger de på omkring 10k och så delar ni på 6k vanligtvis efter hyresintäckterna? 

• FuckGoggleAskMe
    Susannegu skrev 2022-01-31 15:52:21 följande:

Det är inte hans hus, men det är hans elförbrukning och hans bak som sitter i den nya soffan. Att köpa en möbel är inte att lägga pengar på huset. Om du renoverar huset, gör du en investering som gynnar endast dig, det ska han inte betala för, men el och en säng som han använder, naturligtvis ska han dela kostnaden.

Skriv samboavtal som säger att allt det du köper är enbart ditt, annars kan han dra och få hälften av möblerna du köpt när ni bott tillsammans. Om han har beslutat att inte bidra till möbler, kan han ju inte vägra att skriva bort sambolagen. 

Om priserna där du bor är sådana att man betalar 4000 för en källare, låter det inte som om han betalar marknadsmässig hyra till dig (han vill ju tydligen se det som hyra). Kolla vad det kostar att hyra ett hus i trakten, och skriv ett kontrakt på att han ska betala hälften av det. Oskrivna regler verkar inte fungera med honom. Hälften av elkostnader kan ju specificeras separat i kontraktet, det gör det ju ibland i hyreskontrakt. Passar detta inte honom, kan ni ju bli särbos.

Låt honom inte köpa in sig i ditt hus, han skulle garanterat försöka blåsa dig då också. 

Även om du sa ja till 3000 tidigare, betyder inte det att du inte kan ändra dig och komma med ett nytt förslag. Säger han nej till ditt nya förslag så får du säga upp honom med tre månaders varsel och han får flytta.

Sätter du inte hårt mot hårt nu kommer han att behandla dig som en dörrmatta och utnyttja dig till max. Skit i vad han säger om om ni vore gifta, hade barn etc, det är bara snack, han kan ändras sig beträffande det. 
  • Studentpappa

Han låter snål, folk som grinar när dom skiter ska man hålla sig långt borta ifrån det ger bara huvudvärk...

Ride it like you stole it
  • Ruter

Hur mycket betalar han idag? Är det 3000 i hyra och sen halva elräkningen, eller är det 3000lr inkl el? 

Jag förstår hans resonemang om elen. Om du valt att hyra ut källaren för 4000kr inkl el. Så ska ju pengarna från hyresgästen täcka dennas del av elen. Du kan inte förvänta dig att du ska få behålla hela delen av dessa 4000kronorn och att han ska betala halva elräkningen. Säg att ni gör slut på lika mycket el per person. Då får du dela elräkningen på 3 personer och du betalar 2 av dessa delar(eftersom du får in pengar för detta) och han 1 del av elräkningen. Han borde därmed betala en hyran på  3000kr samt 1/3 av elräkningen(i detta fall 7000/3 = 2333kr) medans du betalar 4666kr av elräkningen. Han kan inte lastas för att elen är så mycket dyrare nu och inte hans fel att du valt att hyra ut billigt för 4000kr inkl el och inte tagit höjd för den dyrare elen, eller hyrt ut exlu el. 

Svar på tråden Vad är rimlig hyra