• Anonym (Undrar)

Svårare bli gravid under svår stress?

Finns det någon här som har erfarenhet av att svår stress gjort det svårare att bli gravid? 

• Svar på tråden Svårare bli gravid under svår stress?
  • Anonym (M)

Vet inte om det kan göra det men jag mådde inte bra alls  och var väldigt stressad när jag blev gravid den här gången iallafall.. det har tyvärr fortsatt under graviditeten men nu är jag i vecka 38 och allt har gått bra hittills. 
    Har två barn sen innan och har fått två tidiga missfall.. 

• Anonym (Man)

Ja, fick inte upp den. 

• Anonym (Klara)

Kvinnor blir gravida under krig och av våldtäkt. Dvs under starkt stress och extrem rädsla.

du måste bearbeta dina starka stress, för din egen skull. men tror inte det minskar chanserna att bli gravid nämnvärt.

• Anonym (Mini)

Rent biologiskt borde det vara så ja. Att stark stress försvårar att bli gravid. Kroppen är i flyktberedskap och då är utrymmet mindre att bli gravid. Hos både kvinnor och hos djurhonor kan missfall el spontan abort uppstå vid stark stress. 

• Anonym (Nja)

Bara om stressen gör så att äl uteblir. Den mest extrema formen av stress är våldtäkt och även då kan kvinnor bli gravida. 

• Anonym (Undrar)

M: hur lång tid tog det för dig att bli gravid? 

• Anonym (Undrar)

"Kvinnor blir gravida under krig och av våldtäkt. Dvs under starkt stress och extrem rädsla.

du måste bearbeta dina starka stress, för din egen skull. men tror inte det minskar chanserna att bli gravid nämnvärt."

Ja, men det kan forfarande försvåra chansen att bli gravid, även om vissa blir gravida ändå. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-29 14:36:17 följande:
    "Kvinnor blir gravida under krig och av våldtäkt. Dvs under starkt stress och extrem rädsla.

du måste bearbeta dina starka stress, för din egen skull. men tror inte det minskar chanserna att bli gravid nämnvärt."

Ja, men det kan forfarande försvåra chansen att bli gravid, även om vissa blir gravida ändå. 
    Inte om du har äl. Om stress kunde påverka skulle väldigt få bli gravida efter IVF för det är väldigt påfrestande psykiskt och stressigt. Det är när stressen leder till utebliven äl det kan påverka. Och det märks för då brukar mensen försvinna. Men har man haft äl och samlag runt då kan man bli gravid oavsett stress. Du kan inte förhindra en påbörjad graviditet genom att stressa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-29 14:34:21 följande:

M: hur lång tid tog det för dig att bli gravid? 

Blev först gravid på första ?försöket? / lite halvt oplanerat förra vintern men fick tidigt missfall (vecka 5-6), sen blev jag gravid igen 2 månader efter det med en riktig mens emellan. Och nu ska jag ju föda snart..
    Mådde dåligt dels pga missfallet men så var det jättemycket annat också..
    Första barnet för många år sen tog mycket längre tid fast jag var yngre (är 34 nu), tog nästan 1,5 år (och ett missfall i vecka 10). Var inte alls lika stressad då men det var inte samma pappa heller så det kan ju ha påverkat också.
Svar på tråden Svårare bli gravid under svår stress?