• Tiffany

Gravidmage v30 vs v37-40

Idag är jag i v 30+3 (v31) o jag känner mig så fruktansvärt stor och otymplig. Känns som om man knapot orkar vända sig i sängen. Känner viss oro över hur det ska kännas om några veckor? Hur stor skillnad är det eg på att vara gravid i v30 vs v37-40 , växer magen mkt mer under denna period.? Vänjer man sig undrt tiden? 

• Svar på tråden Gravidmage v30 vs v37-40
  • Anonym (Påfågel)

åå jag i vecka 25 och är gigantisk nu känner jag. Har svårt foglossningar och svårt med sömn. Spännande hur jag ska klara 15 v till.

• Tiffany

Jag har också extrem foglossning, sammandeagningar och hemsk sömn.. börjar kännas outhärdligt så hur jag ska klara 2mån till vet jag inte haha nu har jag dock risk att föda för tidigt men man kan ju även gå fullt ut 

• Anonym4848

Det är ju så otroligt individuellt, så det går nog inte att utläsa något efter hur andra upplever det. Jag hade typ en liten bula i v. 31 och är nu i slutet av v. 38. Visst, magen har växt mycket nu sen v. 31 men känner mig fortfarande inte särskilt otymplig. Så det är ju väldigt olika! Hoppas du/ni får sova och att sista tiden går förhållandevis fort ändå! Hjärta

• fjanten

Det går inte att svara på... Alla är olika och alla graviditeter är olika. Jag var rätt stor med första och tredje barnet, men sov bra ändå och hade inga direkta krämpor. Med andra och med fjärde barnet var jag väldigt liten istället, men hade ont som bara den av foglossning, så jag kunde knappt sova. Så det är, av min erfarenhet, inte direkt kopplat till hur stor man är som avgör hur otymplig man känner sig.

• Anonym (Vecka)

Jag hade känsla. Tyckte att jag plötsligt blev stor i vecka 30 typ. jag var inte särskilt stor viktmässigt men det är väl den upplevda känslan som räknas. Jag växte såklart lite till mem det upplevde jag inte som så stor skillnad. Så nej jag kände mig inte större och klumpigare när tiden gick utan den känslan stannade liksom av efter vecka 30. Men alla upplever det olika. 

• Anonym (Vecka 35)

Jag tyckte det blev tungt efter vecka 35, men jag var också gravid mitt i sommaren så allt kändes extra jobbigt haha. Som tur är kom min bebis ut i vecka 38+6. Jag hade dock mycket besvär med foglossning och sammandragningar, så efter vecka 35 orkade jag knappt tömma diskmaskinen och dra igång dammsugaren längre.

• Anonym (T)

Åh jag kommer ihåg hur stor och otymplig jag kände mig i v30. Kunde inte alls förstå att jag på något vis skulle bli ännu större. Den känslan har hållt i sig och magen har fortsatt växa och nu i v38 är jag lika oförstående. Sista 2 veckorna känns det som att det kom en ny växtspurt för magen. Men jag kan samtidigt säga att en bekant som är 2 veckor längre gången än mig inte alls har växt på samma sätt så det är väldigt individuellt.

• Anonym (ZX)

Det som hände mig sista tiden av graviditeten var att det blev väldigt trångt i bröstkorgen. Jag kunde inte ta vanliga andetag (andades ytligt med bara övre delen av lungorna) eller äta normalt. Luften och maten fick helt enkelt inte plats.

Jag blev inte så jättestor i mina graviditeter, var smidig och kunde utan problem klippa tånaglarna tex. Det svåra var hemsk foglossning, trötthet och mot slutet detta med andningen och ätandet. Men som andra skrivit, det är så olika hur det blir. 

Svar på tråden Gravidmage v30 vs v37-40