• Anonym (Extramamman)

Stötta en vän...

Hej Alla,
    Jag vet inte om jag skriver under rätt rubrik, om det är fel får admin flytta min inlägg.

En tjej i 20-års åldern som jag träffat då vi haft/har samma intresse för djur och träffats på en klubb för dem. Vi pratade en del och pysslade och tränade våra djur tillsammans när vi träffades där. Jag är mycket äldre, i samma ålder som hennes föräldrar. Jag fick veta att hon hade ätstörningar och att hon inte hade många vänner. En smart tjej, allmänbildad, klok med en väldig vilja att göra rätt, vara bussig, hjälpa till osv. Men åt helst ingenting, och smal som en sticka.

Hon flyttade från samma lilla ställe som jag bor i, för hon inte trivdes så bra här, och ville börja om på ny kula i en större stad där hon hade några släktingar. Hon hoppades på att hitta nya vänner där.

Hus som helst, nu har hon mot sin vilja, tror jag, hamnat på ett hem(?) eller sjukhus/psykavdelning, för behandling så hon ska gå upp i vikt. Hon hör av sig till mig, och jag är livrädd för att säga nånting som blir fel. Hon är så otroligt skör och jag väger varje ord på guldvåg. 

Var kan jag hitta nån som är duktig på hur jag stöttar henne nu? Vad ska jag säga till henne? Hur kan jag trösta, hon har förlorat sitt djur nunär hon inte kan ha den längre, då hon är inlagd sen flera månader.

Jag skulle behöva massa goda råd hur man kan få henne att må lite, lite bättre. Att inte känna sig så värdelös som hon gör, och vara så förtvivlat ledsen nu över sitt förlorade husdjur. Hon känner sån vansinnig skuld och sorg över att hon inte kunde få vara med sin lilla vän, och att man till slut var tvungen att göra sig av med den då ingen kunde ta hand om den. Det är så hemsk! Hur ska jag kunna trösta och stötta henne?

• Svar på tråden Stötta en vän...
  • Anonym (MQ)

Jag tror egentligen inte du behöver göra så mycket mera än att vara en god lyssnare. Om du hör eller känner av vibbar som inte låter bra så tycker jag att du bör be personen ifråga att ringa vårdcentralen så kan dom hjälpa henne vidare. Men jag tror en lyssnare är värt så mycket mer än man tror. Många behöver just det. Var inte rädd för att säga fel, jag tror inte du kommer göra det. Någonting hos dig har gjort att denna person kan berätta för just dig hur hon känner sig. Det kommer gå bra.

• Anonym (nnn)

Det är viktigt att du överlåter ätstörningsproblematiken till proffsen som arbetar med det. Du ska nog bara vara en god vän, gärna prata om helt andra saker. 

• Anonym (Extramamman)
    Anonym (nnn) skrev 2022-01-28 20:45:31 följande:

Det är viktigt att du överlåter ätstörningsproblematiken till proffsen som arbetar med det. Du ska nog bara vara en god vän, gärna prata om helt andra saker. 

Självklart!
    Där pratar vi ingenting. Hon har inte tagit upp ämnet, och jag frågar inte. Jag frågar lite om vad hon gjort/gör på dagarna och sånt vardagligt. Rådfrågar henne om lite saker om djur, pratat lite om min lilla krabat som hon känner. Allmänna grejer, uppfostran, och bara tröstat nu när hon mist sin kompis. Försöker få henne att tänka på annat. Men det konstiga är att hon inte får någon  riktig samtalshjälp där hon är. Hon ska först bli bättre/äta mer/gå upp I vikt. Sen kan hon få träffa en psykolog, kurator eller vad de nu har för proffs där. Jag tycker det borde gå parallellt. Att nån som är utbildad stöttar henne och ger henne verktyg som kan hjälpa henne att göra annorlunda än hin hittills gjort. På nåt sätt motivera henne att äta lite därför att... vad de nu kan säga för klokt.
    Nu har hon ju tappat all lust att göra nånting. Jag vet hur det är att förlora ett djur, oavsett om det måste omplaceras, tas bort eller hur man måste skiljas från sin älskade vän. Man går sönder I själen...
Svar på tråden Stötta en vän...