• Anonym (TS)

Lergigan väldigt sent i graviditeten?

Väntar tredje barnet och har ätit lergigan nästan hela graviditeten , mådde illa tills för nån månad sen men har även tagit det för att sova bättre.
    Nu är jag i vecka 38 (37+6 idag), ska göra planerat snitt nästa vecka.
    Har frågat min barnmorska flera gånger (senast förra veckan) och hon säger att det inte är nån fara alls men att jag kan säga det när jag går på inskrivning för snittet. 

Förut tog jag Lergigan Comp ibland och 25 mg när jag skulle sova, nu tar jag oftast 2 st 5 mg när jag ska sova och ibland en till om jag vaknar på natten och har svårt att somna om. Sover inte jättebra ändå och sömnen är katastrof utan lergigan så det är svårt att klara mig utan tyvärr.
    Tog lergigan förra graviditeten också men minns inte hur länge.
    Har en vän som tog det i slutet pga sömnproblem också.. men har läst på janusinfo att man ska vara försiktig i slutet och bara ta det om det verkligen behövs (tror det stod nått sånt).

Nån mer som tar / har tagit det sent i graviditeten? Eller vet mer om det? 

• Svar på tråden Lergigan väldigt sent i graviditeten?
  • Anonym (Ja)

Hade också en diskussion med min barnmorska om det. Jag tog det bara mot illamående. upplevde att jag fortfarande behövde det när halva graviditeten hade gått och diskuterade med bm om det var farligt. Jag uppfattade det som att man inte skulle ta det i onödan men om man behövde var det okej. Typ. Ingen fara alls var det tydligen inte eftersom vi ändå pratade om det och jag vet att hon kollade upp det. Tror att hon sa att man ska ta det i lägsta möjliga effektiva dos.

• FtS70

Lergigan har använts av gravida sedan 60-talet. Ta de tabletter du behöver.

• Anonym (J)

Har tagit Lergigan för sömn. Kan varna att det är lätt att bli beroende på så sätt att man får svårt att sova utan dem tillslut. Det står också på bipacksedeln att den sömngivande effekten försvinner om man tagit under för lång tid. Så man behöver ta uppehåll ibland. 

• Anonym (Qq)

Finns det någon studie hur det påverkar barnet?

• FtS70

Det har gjorts många, men det var länge sedan. Medicinen godkändes 1951, om jag minns rätt. Den är helt ofarlig att använda och för många ett effektivt hypnotikum och antiemetikum.

• Anonym (Åt)

Jag åt lergigan (25 mg vill jag minnas) till typ en vecka   innan dottern föddes. Men åt trandate och trombyl också så?dottern är två år nu, enda avvikande ät liten till växten både vid födsel och nu. 

Svar på tråden Lergigan väldigt sent i graviditeten?