• paulinhja

Delad vårdnad?

Vet inte om jag lägger detta i rätt tråd. Men jag behöver lite information. 
    Jag har en 4 åring som jag varit ensamstående till sedan födseln, pappan har endast haft umgängesrätt och haft vårt barn varannan helg mer eller mindre. 

Pappan bor drygt 1,5h ifrån oss.
    Nu planerar han att gå till rätten för att få delad vårdnad om vår 4 åring, men han vill inte ha delat boende varannan vecka utan vill fortfarande att jag ska ha vårt barn boende hos mig på heltid, men han vill ha delad vårdnad för att han "hatar mig" och vill kunna ha kontakt med myndigheter och beslut gällande vårt barn utan att behöva gå genom mig, och aldrig behöva prata med mig. 

Jag undrar bara, hur enkelt är det att få delad vårdnad för honom om jag inte vill gå med på det? Vad exakt innebär delad vårdnad rent praktiskt? Vad kommer att bli skillnad för alla parter? 
    Är det någon mer som är/varit i liknande situation, dela gärna med er! Glad

• Svar på tråden Delad vårdnad?
  • sextiotalist
    paulinhja skrev 2022-01-27 10:47:23 följande:
    Delad vårdnad?

Vet inte om jag lägger detta i rätt tråd. Men jag behöver lite information. 
    Jag har en 4 åring som jag varit ensamstående till sedan födseln, pappan har endast haft umgängesrätt och haft vårt barn varannan helg mer eller mindre. 

Pappan bor drygt 1,5h ifrån oss.
    Nu planerar han att gå till rätten för att få delad vårdnad om vår 4 åring, men han vill inte ha delat boende varannan vecka utan vill fortfarande att jag ska ha vårt barn boende hos mig på heltid, men han vill ha delad vårdnad för att han "hatar mig" och vill kunna ha kontakt med myndigheter och beslut gällande vårt barn utan att behöva gå genom mig, och aldrig behöva prata med mig. 

Jag undrar bara, hur enkelt är det att få delad vårdnad för honom om jag inte vill gå med på det? Vad exakt innebär delad vårdnad rent praktiskt? Vad kommer att bli skillnad för alla parter? 
    Är det någon mer som är/varit i liknande situation, dela gärna med er! Glad

Det heter gemensam vårdnad, inte delad. Men om han använder den argumentation (eller om du kan via sms, mail etc) påvisa att han har det som motivation, så är det nog rätt svårt för honom att få det. 
    Det du kan trycka på är att du vill att han ska påvisa att det finns ett bra samarbete för att det ska bli gemensam vårdnad. Att ni som föräldrar kan kommunicera
Svar på tråden Delad vårdnad?