• Mandelskorpan

När stabiliserades era tonåringars menscykel?

Dottern har haft mens i tre år nu, och menscykeln hoppar fortfarande en del i antal dagar, mellan 23 och 36 kanske??

Är det vanligt att det är så efter så pass lång tid? Kommer bara ihåg vagt hur det var för mig, men som jag minns det i alla fall så blev det regelbundet rätt snabbt.

Hur var det för er /era döttrar?

Dottern är 15 år och normalviktig, tränar men inte på något sätt extremt.

• Svar på tråden När stabiliserades era tonåringars menscykel?
  • Anonym (aaa)

Det är väl vanligt att en del har så, alltid? Jag själv har haft en cykel på 28-31 dagar hela mitt liv. 

Sedan undrar jag bara lite (är mamma själv så hoppa inte på mig), hur kan du ha sån koll på din dotters cykel? Är det hon själv som tar upp det eller är det du som tycker att du ska vetat detta om hennes kropp? 

• Mandelskorpan
    Anonym (aaa) skrev 2022-01-27 08:43:50 följande:

Det är väl vanligt att en del har så, alltid? Jag själv har haft en cykel på 28-31 dagar hela mitt liv. 

Sedan undrar jag bara lite (är mamma själv så hoppa inte på mig), hur kan du ha sån koll på din dotters cykel? Är det hon själv som tar upp det eller är det du som tycker att du ska vetat detta om hennes kropp? 

Ja, det kanske är vanligt att man har så stor diff? Min egna cykel har alltid varit i stort sett på exakt samma antal dagar så jag utgår väl lite ifrån mig själv där

Hur var det för din dotter och hur gammal är hon? Har hon liknande cykel som du har?

Vad det gäller dotterns menscykel så brukar jag ha i alla fall översiktlig koll, och nu efter vaccinationerna så har jag varit mer uppmärksam efter alla skriverier om menssrubbningar.

Det är ju inte svårt alls, jag ser ju när det tas mensskydd från förrådet och hamnar mensskydd i sopkorgen.

Varför skulle det vara konstigt och varför skulle jag hoppa på dig?

• Anonym (Sanna)

Min cykel har varit extremt oregelbunden sedan dag 1. Fick mens som 11-åring. Kunde ibland ha en 20-dagars cykel och ibland en 50-dagars cykel. Var först när jag ville försöka mig på att skaffa barn som cykeln blev irriterande. Men det tog sig på några månader (så det var inget som påverkade min fertilitet). Har blivit något stabilare sedan 3e barnet föddes 2019, blev cykler på 24-34 dagar efter det.

Vissa har helt enkelt oregelbundna cykler alltid.

• Mandelskorpan
    Anonym (Sanna) skrev 2022-01-27 10:07:32 följande:

Min cykel har varit extremt oregelbunden sedan dag 1. Fick mens som 11-åring. Kunde ibland ha en 20-dagars cykel och ibland en 50-dagars cykel. Var först när jag ville försöka mig på att skaffa barn som cykeln blev irriterande. Men det tog sig på några månader (så det var inget som påverkade min fertilitet). Har blivit något stabilare sedan 3e barnet föddes 2019, blev cykler på 24-34 dagar efter det.

Vissa har helt enkelt oregelbundna cykler alltid.

Åh tack för svar och vad skönt att höra att det inte verkar ha påverkat din fertilitet!!! 20-50 dagar, ja det måste ha varit frustrerande om man ska tempa eller nåt för att ha koll på ägglossningarna.

Intressant att det blev så mycket mer regelbundet efter barnen. Inser att 23-36 dagar är ganska regelbundet beroende på vad man jämför med
  • cosinus

För äldsta dottern typ ett halvår. Hon säger sig veta ganska precis vilken dag den kommer på.

Den lyxen har jag aldrig haft. Jag kan ha 20-30 dagar men som yngre låg jag nästan alltid på 24-26. Det det är de senare åren den börjat freestyla mer och framförallt om jag lämnat blod i närtid. Men oftast har jag iaf 24-28 nu.

Som tur är, eller vad man nu ska säga, så brukar jag få ganska ont innan det börjar blöda mycket så jag slipper bli överraskad varje gång. Om jag däremot ska ut och springa typ 2 mil så sätter jag in en tampong i förebyggade om det är i det misstänka intervallet. För opraktiskt upptäcka halvvägs att man får mens.

• Mandelskorpan
    cosinus skrev 2022-01-27 15:03:19 följande:

För äldsta dottern typ ett halvår. Hon säger sig veta ganska precis vilken dag den kommer på.

Den lyxen har jag aldrig haft. Jag kan ha 20-30 dagar men som yngre låg jag nästan alltid på 24-26. Det det är de senare åren den börjat freestyla mer och framförallt om jag lämnat blod i närtid. Men oftast har jag iaf 24-28 nu.

Som tur är, eller vad man nu ska säga, så brukar jag få ganska ont innan det börjar blöda mycket så jag slipper bli överraskad varje gång. Om jag däremot ska ut och springa typ 2 mil så sätter jag in en tampong i förebyggade om det är i det misstänka intervallet. För opraktiskt upptäcka halvvägs att man får mens.

Tack för ditt svar! Det verkar ju vara väldigt olika då? man tänker kanske omedvetet att det ska bli ungefär som man själv haft, men så behöver det ju förstås inte alls vara.
  • krost

Ett tips från mina döttrar är att använda sig av en app. Då får de mer koll och kan vara mer förberedda på när mensen kan komma. 

Svar på tråden När stabiliserades era tonåringars menscykel?