Hur mycket pengar har ni att leva på varje månad?
Hur mycket pengar har ni kvar efter att ni har betalat era räkningar varje månad?
hur mycket lägger ni på mat ? bil?
hur mycket pengar har ni att unna er med?
Hur mycket pengar har ni kvar efter att ni har betalat era räkningar varje månad?
hur mycket lägger ni på mat ? bil?
hur mycket pengar har ni att unna er med?
Vi har ut en heltidslön på drygt 25 000 kr samt en a-kassa. Vi använder lönen till räkningar; cirka 17 000 i snitt och resten till mat, nöje osv.
A.kassan lägger vi undan till pensionssparande samt semester och renoveringar.
Tjänstebil, radhus, barn varannan vecka, normala utgifter och har 15-20 över varje månad
Lite tuffare med elräkningarna över vintern men funkar ..
Efter räkningar nu när en av oss börjat plugga ca 15 000 kr (till mat och nöje) . Ganska lite men man klarar sig rätt bra på så lite.
Är singel men särbo ... tillsammans hade vi dragit in 100+ i månaden brutto.
Hade vi kunnat leva ihop, vilka möjligheter vi hade haft ....
Men , man kan ju ha det bra, riktigt bra ändå.
Har ut 21.000 efter skatt.
Mina fasta utgifter per månad:
Hyra 4050:-
El (varannan månad): 120-200:- Vi kan säga 200:- rakt av
A-kassa + fackavgift 400:-
CSN 750:-
Hemförsäkring 100:-
Hyresgästföreningen 85:-
Totalt: 5585:-
Kvar: 15.415:-
Det som är kvar brukar jag fördela ungefär såhär:
Mat: 2000:- (inklusive hygien, hårvård, städ. Blir ibland mindre, ibland lite mer, beroende på vad som tar slut, behöver köpas in osv. Men max 2500)
Sparande: 1500:- på ISK och 1000:- på ett vanligt sparkonto
Busskort: i snitt 200:- (har gångavstånd till arbetet, affären och stan så åker inte buss särskilt ofta, under pandemin har jag lagt 0:- kronor på buss)
Mobil: 300:-
Totalt: 5000:-
Kvar: 10.415
Sedan fördelar jag lite pengar till andra konton som ligger direkt under mitt bankkonto i internetbanken, man kan säga att det är öronmärkta pengar för särskilda ändamål t.ex. "mediciner/högkostnadsskydd", "kläder/skor", "läkarbesök/tandvård" och ett "oförutsedda utgifter". Det ska ligga ca 3000:- i varje kategori, om jag t.ex behövt betala läkemedel så för jag över från det kontot, och sen pytsar jag in när nästa lön kommit. Har jag behövt köpa ett klädesplagg eller nya strumpor eller vad som helst, då tar jag från klädkontot, och pytsar sen tillbaka. Under "oförutsedda utgifter" ligger det lite mer, 10.000:-.
Vissa månader behöver jag inte "fylla på" dessa konton och då har jag såklart mer att röra mig med; se nedan.
Det som brukar bli kvar är ca 7000 (ibland mer). Det är pengar jag får göra vad jag vill med. Men jag brukar inte sätta sprätt på dom hejdlöst. Jag har två olika bankkort (och två olika bankkonton till vardera) så när alla räkningar är betalda och jag har köpt mat samt fördelat pengarna på ovan nämnda underkonton så brukar jag föra över ca 2500 till mitt andra bankkort. Detta är kortet jag har i börsen och använder när jag t.ex. behöver komplettera något från mataffären när jag går från jobbet, eller om jag äter lunch ute, hittar något skoj i en butik eller liknande. Typ mina vardags och nöjespengar.
Resten av pengarna ligger kvar på mitt huvudkonto (kontot dit lönen kommer), behöver jag göra internetköp så tas pengarna från detta konto. Men oftast brukar dom få ligga ganska ostört. Det som finns kvar dagen innan nästa löning brukar jag slänga in på ISK-kontot och sparkontot, oftast är det mellan 3500-4500:-
Att ha två olika konton och att ha ett separat kort för "nöjespengar" är mitt livs bästa lifehack vad gäller ekonomin. Sedan har ju pandemin bidragit till att det är svårare att göra sig av med pengar. Mitt sparande har ökat markant sen mars-april 2020 :D
Sedan behöver jag också ibland göra lite större inköp, och då brukar jag försöka ta såna grejer i slutet av månaden så jag vet hur mycket jag har att röra mig med eller om jag behöver vänta med utgiften till nästa månad och spara ihop lite extra. Som när jag flyttade och behövde lite nya möbler.
Det är lite olika men ca 3.000-5.000 efter räkningar.
Klarar mig fint.
Ensamstående mamma med ett barn som fortfarande bor hemma. Inkomst efter skatt ligger på drygt 11.000. Alla pengarna går åt...
Typ 60 000 in, räkningarna går kanske på 14 000. Bilen kostar en del, kanske 5000? Resten bara försvinner på ingenting. Hämtmat, lite kläder, någon hudkräm och kanske något till hemmet. Försöker spara 8000 i månaden men det är inte alltid pengarna räcker till det.
Snabbt svar- får ut 23 000. 0 kr kvar när nästa lön kommer.. sparar inget.
Typ 60 000 in, räkningarna går kanske på 14 000. Bilen kostar en del, kanske 5000? Resten bara försvinner på ingenting. Hämtmat, lite kläder, någon hudkräm och kanske något till hemmet. Försöker spara 8000 i månaden men det är inte alltid pengarna räcker till det.