• Anonym (Oroad ensamstående)

Vid skilsmässa, ska man alltid dela på barnens omkostnader 50/50?

Jag och mitt x är skilda sedan ett år.  Vi har delat på alla barnens omkostnader  så som mobiler abonnemang, kläder aktiviteter och dyl 50/50. Vi jobbar båda heltid. Jag tjänar 26000 före skatt och han tjänar 52000 före skatt.  Mitt första år som ensam har varit tufft Ekonomiskt.  Jag har tex inte ens haft råd att ha bil i somras.  Så jag kunde verkligen inte erbjuda våra fyra barn någon semester. vi var hemma under mina veckor. Och detta var en stor sorg för mig.  Det blev några få dagsturer med buss. För att kunna bada.   Vi var gifta i 27 år Jag och mitt x. Och vi planerade och la alltid mycket krut på semestern. så detta var för mig väldigt tungt.  Jag är duktig på ekonomi, och vänder på slantarna och slösar inte. Men upplever att det ändå är svårt att få allt att gå ihop.  Jag har sett och hört  att många delar på barnens omkostnader  efter hur mycket dom har i lön.  Jag funderar på att ta upp detta med mitt x. Men är orolig för att det kan påverka vårt annars fina samarbete.  vad tycker ni? Borde han betala mer än mig pga att han tjänar mer än mig? Eller ska jag bara fortsätta kämpa på? Vi har fyra barn. 

• Svar på tråden Vid skilsmässa, ska man alltid dela på barnens omkostnader 50/50?

Vi har barnen 50/50. 

• Anonym (Fia)

Det är vad du och din exman kommer överens om som gäller. 

Ta kontakt med honom och berätta att du har det det tufft ekonomiskt och fråga om det är möjligt att ha en annan fördelning (exempelvis då 33 %-67 % eller om han kan tänka sig att betala lite mer än inte så mycket som procentuell fördelning av inkomst (40-60 kanske?)). 

Ett annat alternativ är att ni får dra ned på aktiviteter barnen har på grund av att du inte har råd (men jag förstår att det är galet tungt och inget man som förälder egentligen önskar göra). 

• Anonym (Jur)

Det finns ingen hård regel om hur man ska dela barnens omkostnader. I botten så ligger att ingen förälder kan tvinga den andra förälderna att betala något.

Rent krasst så kan inte en förälder anmäla ett barn till ridläger och sen tvinga den andra förälderna att betala hälften. Ni bör alltså försöka komma överrens om en vettig förddelning. Eller att ni båda har någon form av veto kring hur omkostanderna för barnen som ska delas. 

Tyvärr blir det lätt att hamna i en utpressningssituation. "Nej, ni kan inte åka på ridläger för mamma vill inte betala".

• Egon den stora

Rätt eller fel finns ju inte direkt utan man får komma överens! Det är väl att ta upp frågan och se vad det går att komma överens om. 

• Soryu

Som andra skriver så finns det ingen tydlig regel om detta. Jag tjänar ganska mycket mer än mina barns mamma och tycker det är självklart att jag betalar lite mer för att vi inte ska behöva välja bort vissa aktiviteter eller klädinköp osv för att deras mamma inte har råd.

• Anonym (Ee)

Var och en har ansvar att stå för barnens utgifter de veckor/dagar de är där. Det är grunden. Man kan inte kräva att den andra föräldern ska betala mer än så. Du kan exempelvis inte kräva att han ska betala utflyktskostnader, klädkostnader etc när de är hos dig. Det är ditt ansvar. Med det sagt så FÅR man givetvis göra hur man vill. Är båda överens om att ena ska betala mer pga bättre ekonomi så är det givetvis fritt fram för det, det är just bara att man inte kan kräva det och att det inte på något sätt finns några sådana lagmässiga skyldigheter. Så detta är i så fall något du får ta upp med ditt ex och prata igenom då. Säger han dock nej så är det inget du kan göra något åt.

Jag förstår att det är något som måste ske frivilligt. Men min undran är lite vad som är standard.  Hur löser alla andra detta, om man har väldigt olika inkomst? 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Oroad ensamstående) skrev 2022-01-26 09:48:58 följande:

Jag förstår att det är något som måste ske frivilligt. Men min undran är lite vad som är standard.  Hur löser alla andra detta, om man har väldigt olika inkomst? 

Finns ingen standard. Det är allt ifrån att den med pengar inte betalar något utan dumpar allt på den andra till att var  och en betalar det han eller hon vill, 50/50 till proptionerligt.

.

Jag undrar hur andra med väldigt olika inkomst har löst detta? Vad anses vara rimligt? 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Oroad ensamstående) skrev 2022-01-26 10:18:44 följande:

Jag undrar hur andra med väldigt olika inkomst har löst detta? Vad anses vara rimligt? 

Är föräldrarna genuint överrens brukar det anses rimligt
    Är föräldrarna inte överrens brukar minst en tycka det är orimligt
Svar på tråden Vid skilsmässa, ska man alltid dela på barnens omkostnader 50/50?