• TheGoatThing

4 månaders hur mycket mat?

Barnet blev sjuk för ungefär 1 vecka sen, fick då hög feber som avtog för 2 dagar sen.
    Jobbig hosta och snorig är symptomen nu.
    Sen febern släppte har vi otroligt svårt att få I han mat oavsett vad vi försöker.. Det vi får i han totalt är ca 150 ml på en dag.
    Sover mest hela dagarna, väldigt få kiss blöjor och de är mest fuktiga..

Dock när han väl är vaken så är han pigg o alert..

Så vad gör vi ? Ska man bara acceptera att aptiten är sämre som vem som helst när den är sjuk eller ska man trots piggheten söka vård?

• Svar på tråden 4 månaders hur mycket mat?
  • HeidiHR

Jag tycker du ska rådgöra med 1177. Så små barn blir lätt uttorkade och det kan gå snabbt när de blir dåliga! 

hoppas lillen kryar på sig snabbt! 

• TheGoatThing
    HeidiHR skrev 2022-01-25 12:33:26 följande:

Jag tycker du ska rådgöra med 1177. Så små barn blir lätt uttorkade och det kan gå snabbt när de blir dåliga! 

hoppas lillen kryar på sig snabbt! 

1177 är inte så bra med barn enligt min uppfattning :/
  • Ängamat
    TheGoatThing skrev 2022-01-25 12:43:44 följande:
    1177 är inte så bra med barn enligt min uppfattning :/
    Men okända människor på internet är bättre när det gäller ditt barns hälsa??? Helt stört resonemang.

En bebis på 4 månader blir fort uttorkad, så får hen inte i sig mer än 150 ml per dygn och kissar dåligt, är det hög tid att masa sig iväg till sjukhuset för kontroll.
  • TheGoatThing
    Ängamat skrev 2022-01-25 19:13:39 följande:
    Men okända människor på internet är bättre när det gäller ditt barns hälsa??? Helt stört resonemang.

En bebis på 4 månader blir fort uttorkad, så får hen inte i sig mer än 150 ml per dygn och kissar dåligt, är det hög tid att masa sig iväg till sjukhuset för kontroll.
    Jaa helt klart, för då är det inte bara 1 person..  Samt här kan man få råd och tips på ett annat sätt. Han mår så pass bra och är så pigg så akuten kändes inte aktuellt.
    Pratat med knodd och de sa att vi inte behöver uppsöka vård utan att vi ska fortsätta pytsa i mat.  Vilket är ett icke medicinskt råd som jag lika gärna kunde ha fått här. 
    Men önskar dig en trevlig kväll iaf och att de dåliga humöret släpper!
  • Anonym (det)
    TheGoatThing skrev 2022-01-25 19:40:28 följande:
    Jaa helt klart, för då är det inte bara 1 person..  Samt här kan man få råd och tips på ett annat sätt. Han mår så pass bra och är så pigg så akuten kändes inte aktuellt.
    Pratat med knodd och de sa att vi inte behöver uppsöka vård utan att vi ska fortsätta pytsa i mat.  Vilket är ett icke medicinskt råd som jag lika gärna kunde ha fått här. 
    Men önskar dig en trevlig kväll iaf och att de dåliga humöret släpper!
    Det låter ganska allvarligt med en bebis som bara får i sig totalt 150 ml på ett dygn under flera dagar och kissar dåligt och är slö. Och ännu mer allvarligt om detta "Knodd" tycker att det är okej och avråder er från att söka.

Antingen överdriver du läget i tråden eller så äventyrar du ditt barns liv och hälsa genom att agera på riktigt dåliga råd. 
  • Cusoon

Förrutom att kontakta bvc så skulle råda dig att fortsätta pytsa i bebis bröstmjölk/ersättning ofta och lite, så mycket du kan helt enkelt. På vilket sätt vill barnet inte äta? Är barnet bara motsträvig eller sväljer en inte? Ammar du eller ger du på flaska? Har du provat kyla vätskan? Ge med kopp/sked?Om barnet ratar mat så köp vätskeersättning, det finns att köpa på dom flesta livsmedelsbutikerna. Försök varva bröstmjölk eller ersättning med vätskeersättning.

Svar på tråden 4 månaders hur mycket mat?