• Anonym (Janne)

Hennes advokat

Brevet från exets advokat.
    "Hela separationen har präglats av (min) svartsjuka,(exet) misstänker att (jag)skulle skickat "obehagliga" sms till både henne och hennes kille,(jag) skulle ha knuffat på exet för en tid sedan".

Inget är sant och således inga bevis. 
    Exet vill ha enskild vårdnad för "barnets bästa" baserat på ovanstående. 

Via min advokat har jag tillbakavisat alla anklagelser och sagt nej till exets krav på enskild vårdnad. 

Jag och min advokat har nu väntat 14 dagar på ett svar från exet och hennes advokat. Varför dröjer svaret och kan exet få enskild vårdnad baserat på inget annat än hennes ord? 

• Svar på tråden Hennes advokat
  • Anonym (Ann)

Misstänker att det finns mer bakom och att det finns någon typ av bevis. Annars skulle inte advokaten ta det vidare om det inte finns någon grund.

Är du säker på att det inte inte är sant och därmed att inga bevis finns, så behöver du inte vara orolig. Men mest roligt stämmer inte det. 

• Anonym (Jur)

Vad  säger din advokat kring detta?

EV blir det om ingen av föräldrarna kan tänka sig GV eller det finns stora samarbetsprobelm kring barnet. I så fall tillfaller vårdnaden nästan alltid till den förääldrens som har boendet, framförallt om den andra förälderna har lite umgänge.

Kan ni samarbete kring barnet om saker som dagis, skola, vård, umgänge, ekonomi?
    Hur har  er tiden med barnet fördelats hittills?
    Har hur föräldraledigheten hanterats?

• Anonym (Jur)

Hur ser processen ut  finns det tid för MUF och HUF? har ni någon kontakt med familjerätten?

• Anonym (Stina)

Nej, man kan inte få enskild vårdnad baserat på enbart detta. 

om det är så att ditt ex ljuger om händelser så är såklart tipset att ni inte träffas överhuvudtaget, att du bara har minimum av kontakt av typen ?hämtar barnen hos dig kl 18?. 

inte några andra samtal eller sms. då finns det inte en enda möjlighet att någon knuffats eller någon sagt något elakt. 

Om det finns något korn av sanning i det ditt ex säger så gäller såklart samma råd av samma skäl. Undvik bråk för barnens skull. 

• Anonym (D)

Som ovan nämnts avråder advokater oftast sina klienter från att komma med grundlösa anklagelser eftersom det kan slå tillbaka på klienten själv. 

Sms är konkreta bevis för hennes påståenden, förutsatt att det framgår att det är du som har skickat dem. Det du anser är befogat kan uppfattas som hotfullt av andra. Det lär finnas sparade sms om advokaten hänvisar till dem. 

Vad tror du att hon menar med att du ska ha knuffat henne och fanns det någon annan där då?

Att det tar två veckor innan ni får svar är helt normalt och det kan ta längre tid än så. Ditt ex ska ta ställning till dina påståenden och advokater är notoriskt svåra att få tag på. 

Har du verkligen ingen aning om vad hon mena? 

Som också nämnts ovan - ta ingen kontakt med exet eller hennes nya utan håll det strikt till helt neutral kommunikation om barnet. 

• Anonym (ööö)

Varför ny tråd? Du gjorde ju en för nån vecka sen på samma tema? 

Du får helt enkelt vänta på att höra vad din advokat tycker är nästa steg 

Svar på tråden Hennes advokat