• elsa198

    Få hjälp när man har blödningstrubbel?

    Hej,
    Är 34, inga barn, partner har 2 barn sedan tidigare. Har försökt sen april förra året. Min numera man gjorde en återställning efter vasektomi i mars, som vi ännu inte har undersökt effekten av (vi vill liksom egentligen inte veta vems "fel" det är om det inte funkar) men har tid för spermaprov snart. Eftersom jag funderar på att ta kontakt med vården vill jag först veta om det finns en chans. Jag tror dock att det är jag som är "problemet". Har i princip alltid haft oregelbunden mens och ofta långdragna blödningar, har kollat upp hos gyn men inga tecken på sjukdomar, knutor eller liknande. Troligen hormonellt - stämmer väl överrens med anovulatoriska blödningar. Är extremt frustrerad eftersom det känns som att vi inte ens försöker, eftersom jag aldrig vet vart i cykeln jag är eller om jag ens har någon ägglossning. Tempning gjorde mig bara stressad eftersom kurvan var totalt kaos, har aldrig plussat på ÄL tester, och just nu har jag "mens" för tredje veckan i rad så när ska vi  kunna "försöka"?? 
    Vi hade först inställningen "går det så går det", men det är så himla svårt att inte ryckas med. VI är inte intresserade av IVF och annat "invasivt" men om det är något hormonellt som man eventuellt kan prova att medicinera så är det ju värt att försöka.

    Har någon erfarenhet av liknande, och av att söka hjälp tidigare än ett år, med tanke på blödningsrubbningar o liknande? Särskilt i Skåne. Står på 1177 att man ska söka hjälp "tidigare" om man tex har "mens sällan eller inte alls", men jag är så orolig att bara bli bortviftad. 

  • Svar på tråden Få hjälp när man har blödningstrubbel?
  • Aryzza

    Jag har inte erfarenhet av just det du frågar om men jag tänkte tipsa om limhamns kvinnoklinik och gynekolog Pia som jobbar där. Där gjorde vi vår barnlöshetsutredning och det gick fort och hon var jätteduktig och snäll. 


    Hon är privat men hade i alla fall då avtal med landstinget så det var vanliga patientavgifter. Ring henne och fråga, jag kan ju tycka att man bör få tid tidigare om man har de problemen som du beskriver. 


    Och om du inte redan gjort så kolla in Vulverine på instagram eller läs hennes blogg. Mkt info om kvinnohälsa!

Svar på tråden Få hjälp när man har blödningstrubbel?