• Emasale

    Förskoletid

    Hej alla,
    Vi ska ha barn nr två i maj och det vore bra att få lite feedback om förskoletid för vårt första barn (nr1) innan vi pratar med förskolan. Det är bara positivt att höra lite från andra föräldrar/personer. 
    Jag tänker att vi alla är hemma efter förlossningen och har en gemensam nystart. Sedan funderar vi på att ha nr 1 på förskolan under utelek/fruktstund men lite svårt att bestämma en exakt tid och det tar vi tar med förskolan (ja, vi vet tiden för föräldralediga/dag).
    Vad tror ni om att ha nr 1 på förskolan igen efter två veckor från förlossningen? 
    Eller kortare tid efter/längre tid efter? 
    Nr 1 älskar sin förskola så det borde väl vara bra att ha rutiner att återgå till efter en period hemma. 
    Vi vet att det finns förkylningar, maginfluensa och alla möjliga symtom att få på förskolan som nr 1 kan ta hem men nu tänkte vi bara ha utelekstid så det blir social samverkan och kompishäng. Ja, vi kan även möta kompisarna efter förskolan osv. 
    Kom gärna med lite feedback om tiden/hur ni har gjort. 
  • Svar på tråden Förskoletid
  • MsM84

    Har er förskola någon särskild tid de är ute? Sån struktur har inte funnits på någon förskola vi haft. I övrigt har jag inga förslag, när vi skulle få nr 2 hade vi precis flyttat och bytt förskola så storebror fick gå hela tiden för att komma in i rutinerna, det kändes bäst för honom då.

  • Emasale

    Ja, förskolepersonalen har ett schema för utetider/utepedagogik osv. Frukten äts ju ute när det börjar bli vår/finare väder. 

  • Anonym (Nr  5)

    Klart nr 1 kan gå på förskolan . Nu har jag aldrig direkt varit helt föräldrarledig med mina barn utan alltid jobbat minst 50%(Jag har ett arbete där jag har kunnat arbetat hemifrån en viss procent när barnen är små) 
    Så ifrån att barn nr 2 kom så har barnen varit hemma de första 10 dagarna med oss sen har de gått ca 25-30 Tim i veckan. Snart kommer barn nr 5 pch kommer fortsätta med samma sätt. Funkar hur bra som helst vi brukar prioritera att vara helt lediga båda föräldrarna under juni- augusti samt försöka vara övriga hela loven inte alltid det går dock:) 

  • Anonym (Beror på barn)

    Jag tänker att det är relevant hur gammal nummer ett är. Min var fyra år och fick gå så mycket som möjligt när vi var föräldralediga eftersom hon själv kunde uttrycka vad hon ville (och dessutom motivera det). Hade det varit min minsta, som är två nu och inte alls lika framåt och "stor" som min första, hade han fått vara hemma den mest infektionskritiska tiden och sen gå några dagar i veckan.

  • Anonym (2a)

    Vi ska ha andra barnet i april och vår dotter kommer vara ca 2.5år då. 


    i vår kommun så får barn till f.lediga gå 20h/veckan och hon kommer få gå tis-tor. 

    Men under sommaren så kommer vi/jag ha henne mer hemma då vi kommer åka och bada, umgås med vänner som har semester, exempelvis .

    vid sjukdomar på fsk så kommer vi även ha henne hemma 

  • Emasale

    Hej alla,
    Det går inte att svara er separat via "citera". Suverän information och jag är tacksam för att ni gav mig lite nytänkande. Jag/vi ska boka in tid med förskolan innan bf och planera. 

  • Anonym (Majbarn)
    Emasale skrev 2022-01-24 14:19:30 följande:

    Hej alla,
    Det går inte att svara er separat via "citera". Suverän information och jag är tacksam för att ni gav mig lite nytänkande. Jag/vi ska boka in tid med förskolan innan bf och planera. 


    Vi väntar också syskon i maj och hos oss får de bara gå 15h/v om man är föräldraledig. Jag tror hos oss är nästan några timmars förskola ett måste efter de första två veckorna, om jag är lika trött som med första i början kommer jag absolut inte kunna aktivera vår lilla buse tillräckligt. Även om jag har/hade någon idé om att hela familjen skulle ta långsemester hela sommaren ihop. 
Svar på tråden Förskoletid