• Madleno

Sjukersättning och timvikariat?

Jag arbetar som bemanningssjuksköterska sedan flera år tillbaka. Som bemanningssjuksköterska räknas man i de flesta fall som "timvikarie" och det är nästintill omöjligt att få en 100% fast tjänst som bemanningssjuksköterska. 

Nu är det som så att jag har en alvarlig kronisk sjukdom i bagaget och min läkare tycker att jag borde sjukskriva mig 25% (sjukersättning från försäkringskassan) så att jag får mer tid till den krävande behandlingen av sjukdomen. 

Jag har hört att det man måste vara fast anställd för att kunna få sjukersättning, kan det stämma? Är det någon här som haft sjukersättning och innan/efter jobbat som timvikarie? 

Jag har provat att ringa FK men antingen kan de inte svara 100% eller så vet de inte. Frustrerande. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-20 22:11
    Detta inlägg avser SJUKERSÄTTNING (Förtidspension) !

INTE sjukpenning (sjuklön) !

• Svar på tråden Sjukersättning och timvikariat?
  • Jemp

Till att börja med: sjukpenning eller sjukersättning? Sjukersättning är förtidspension... 

Menar du det förstnämnda så räknar man ihop snittlönen en tid bakåt (minns inte hur länge, 6 mån gissar jag). Så gjordes åtminstone när jag var sjukskriven med timpenning för några år sen. 

• Friger

Du får sjukersättning för dom arbetspass du är inbokad på. Tyvärr, därför är det lite giftigt med timanställningar annat än när man pluggar o så.

• Madleno
    Jemp skrev 2022-01-20 17:00:47 följande:

Till att börja med: sjukpenning eller sjukersättning? Sjukersättning är förtidspension... 

Menar du det förstnämnda så räknar man ihop snittlönen en tid bakåt (minns inte hur länge, 6 mån gissar jag). Så gjordes åtminstone när jag var sjukskriven med timpenning för några år sen. 

Sjukersättning, alltså förtidspension. Det stämmer att man räknar ihop snittlönen, det är olika månader man räknar på beroende på ålder på personen som söker. Frågan är dock om man kan få sjukersättning med timvikariat. 
  • Madleno
    Friger skrev 2022-01-20 17:19:05 följande:

Du får sjukersättning för dom arbetspass du är inbokad på. Tyvärr, därför är det lite giftigt med timanställningar annat än när man pluggar o så.

Du blandar ihop sjukersättning med sjukpenning. Det är två olika saker.
  • Ruter

Jobbar du 100% som bemanningssköterska eller hur många timmar har du jobbat senaste månaderna, kommer du upp i heltid eller bara deltid? 

• Madleno
    Ruter skrev 2022-01-20 18:01:10 följande:

Jobbar du 100% som bemanningssköterska eller hur många timmar har du jobbat senaste månaderna, kommer du upp i heltid eller bara deltid? 

Det är lite olika baserat på behov från avdelningen. Jag har varit på samma avdelning senaste 18 månaderna och jag har jobbat mellan 85% till 110%.
  • momjanet

Du får sjukersättning för de bokade pass du har men om det gäller en längre sjukskrivning så bokas du inte för den tid du skulle ha varit sjukskriven.
    Alltså AG bokar inte in dig till 100% för att sedan skaffa timvikare för timvikarien utan de bokar dig bara 75%.
    Därför får du ersättning från FK efter 14 dagar och ersättningen då beror på hur mycket du jobbat innan. Hur långt bakåt de tittar på vet jag dock inte. Har du bara jobbat 80% så ersätter dig de med 25% av 80%lön.

• momjanet

Sjukpenning menade jag såklart.
    Jag skyller på att jag är sjuk i covid och är susig i huvudet. Alla sjukpenningar och sjukersättningar förvirrade mig.

• Jemp
    Madleno skrev 2022-01-20 17:32:22 följande:
    Sjukersättning, alltså förtidspension. Det stämmer att man räknar ihop snittlönen, det är olika månader man räknar på beroende på ålder på personen som söker. Frågan är dock om man kan få sjukersättning med timvikariat. 
    Där har jag ingen koll tyvärr.
  • Madleno
    momjanet skrev 2022-01-20 20:12:58 följande:

Du får sjukersättning för de bokade pass du har men om det gäller en längre sjukskrivning så bokas du inte för den tid du skulle ha varit sjukskriven.
    Alltså AG bokar inte in dig till 100% för att sedan skaffa timvikare för timvikarien utan de bokar dig bara 75%.
    Därför får du ersättning från FK efter 14 dagar och ersättningen då beror på hur mycket du jobbat innan. Hur långt bakåt de tittar på vet jag dock inte. Har du bara jobbat 80% så ersätter dig de med 25% av 80%lön.

momjanet skrev 2022-01-20 20:14:19 följande:

Sjukpenning menade jag såklart.
    Jag skyller på att jag är sjuk i covid och är susig i huvudet. Alla sjukpenningar och sjukersättningar förvirrade mig.

Ja precis, men nu är det inte sjukpenning jag undrar över, hur det fungerar vet jag. Det är sjukersättning (förtidspension) som jag undrar över :P 
  • LadyJane
    Madleno skrev 2022-01-20 22:09:51 följande:
    Ja precis, men nu är det inte sjukpenning jag undrar över, hur det fungerar vet jag. Det är sjukersättning (förtidspension) som jag undrar över :P 

Jag ber så mycket om ursäkt. Jag fattade det helt fel. Jag kan trösta mig eller dig med att jag skickat några mycket förvirrade mail till chefen där jag försökt förklara varför jag är sjuk. No shit Sherlocks sa chefen.
  • Joyho

vid sjukersättning ska det inte spela nån roll om du är fastanställd eller inte. Det baseras oavsett på hela arbetsmarknaden. Jag var inte anställd alls då när jag började söka sjukersättning. Arbetstränade 50% och var sjukskriven 50%. Jag kom alltså från en långvarig (flera år lång) 100% sjukskrivning men bedömdes aldrig kunna gå tillbaka till mer än max 50% arbete. Sen blev jag under processen anställd 50% på ett vikariat men arbetsförmågan jämfördes ändå mot hela arbetsmarknaden, även anpassade arbeten.ä inom all överskådlig framtid.  
    Men jag kan förvarna dig TS på att det är ingen enkel process dit. Jag hade gjort arbetsförmågeutredning på arbetsförmedlingen där de bedömde max 50 % arbetsförmåga. Jag hade 3 olika läkarintyg som intygade samma sak. Ändå tog processen nästan 3 år med 2 överklaganden och först när FK släppte vidare det till förvaltningsrätten så gick det igenom. 

Svar på tråden Sjukersättning och timvikariat?