• Madleno

Sjukersättning och timvikariat?

Jag arbetar som bemanningssjuksköterska sedan flera år tillbaka. Som bemanningssjuksköterska räknas man i de flesta fall som "timvikarie" och det är nästintill omöjligt att få en 100% fast tjänst som bemanningssjuksköterska. 

Nu är det som så att jag har en alvarlig kronisk sjukdom i bagaget och min läkare tycker att jag borde sjukskriva mig 25% (sjukersättning från försäkringskassan) så att jag får mer tid till den krävande behandlingen av sjukdomen. 

Jag har hört att det man måste vara fast anställd för att kunna få sjukersättning, kan det stämma? Är det någon här som haft sjukersättning och innan/efter jobbat som timvikarie? 

Jag har provat att ringa FK men antingen kan de inte svara 100% eller så vet de inte. Frustrerande. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-20 22:11
    Detta inlägg avser SJUKERSÄTTNING (Förtidspension) !

INTE sjukpenning (sjuklön) !

• Svar på tråden Sjukersättning och timvikariat?
  • Jemp

Till att börja med: sjukpenning eller sjukersättning? Sjukersättning är förtidspension... 

Menar du det förstnämnda så räknar man ihop snittlönen en tid bakåt (minns inte hur länge, 6 mån gissar jag). Så gjordes åtminstone när jag var sjukskriven med timpenning för några år sen. 

• Friger

Du får sjukersättning för dom arbetspass du är inbokad på. Tyvärr, därför är det lite giftigt med timanställningar annat än när man pluggar o så.

• Madleno
    Jemp skrev 2022-01-20 17:00:47 följande:

Till att börja med: sjukpenning eller sjukersättning? Sjukersättning är förtidspension... 

Menar du det förstnämnda så räknar man ihop snittlönen en tid bakåt (minns inte hur länge, 6 mån gissar jag). Så gjordes åtminstone när jag var sjukskriven med timpenning för några år sen. 

Sjukersättning, alltså förtidspension. Det stämmer att man räknar ihop snittlönen, det är olika månader man räknar på beroende på ålder på personen som söker. Frågan är dock om man kan få sjukersättning med timvikariat. 
  • Madleno