• Sandiieliie

Barnlängtan....

Jag & min kille bestämde oss för att sluta med preventivmedel (jag har haft p-piller till och från i två år) i november och började med ägglossnings test. 

När vi har sett en stegring på testen har vi dubbelkollat med ett cb. Enligt test har jag haft ägglossning två gånger denna månad?! I början på månaden och nu igen för ett par dagar sen. 

Jag vill bara göra ett test för att se om vi lyckades nu sista ägglossningen men jag vet att det är alldeles för tidigt om det ens tagit sig. Och jag vet att vi inte alls försökt länge men att månaderna går utan resultat är så frustrerande. 

Vad för metoder har ni tagit till för att lättare bli gravida? 

• Svar på tråden Barnlängtan....
  • Anonym (Tvåbarnsmorsan)

Hej, spännande med bebisverkstad, lycka till.

Det tar i genomsnitt 7-8 månader att bli gravid, man har bara cirka 20 % chans att lyckas om man prickar ägglossningen, med andra ord fullt normalt att det tar tid.

Även om det är normalt att det tar tid så är det förstås frustrerande, man vill ju bli gravid på direkten helst.

Ägglossningstester är ju jättebra så man vet när man kan maxa sina chanser. Annars säger fertilitetsklinikerna att har man sex varannan dag kring fertila tiden så missar man inte ägglossningen. Äta nyttigt, röra på sig, vara hälsosam helt enkelt gynnar fertiliteten.

Bara att kämpa på. Vi försöker få till vårt tredje och sista barn, inne på fjärde försöket nu snart. Försöker hålla modet uppe och leva sunt, ha massa sex under fertila veckan. Hoppas det blir bebis snart för oss båda.

Angående ägglossning två gånger samma månad så låter det inte så troligt. Förmodligen fick du inte ägglossning vid första stegringen, ägglossningstest visar bara att ÄL är på gång, men det är inte alltid det släpper ett ägg, det visar inte testerna.

Så din kropp kanske gjorde ett nytt försök till ägglossning den andra stegringen du hade nyligt? Går inte veta, bara vänta cirka två veckor från stegringen och se om mensen dyker upp eller om du får ett positivt gravtest :)

• Kelpis

Jag och min man är nu inne på vår 5e cykel försök! 

Vi har inga barn så det här är första gången vi försöker. Så frustrerande. Jag vet att det finns folk som har försökt i flera år men det är ändå jobbigt tycker jag. Man sitter och väntar på ett plus och blir lika ledsen varje gång. 

Jag kör ägglossningstest och vi har sex varje dag den veckan jag har ägglossning. (4dagar innan och 4 dagar efter) 
    har testat att ha varannan dag och har testat att ha bara på ägglossning. jag tror inte att några ?tricks? hjälper utan det kommer helt enkelt när det kommer :D 
    Jag hoppas bara på att det händer snart annars kommer jag börja tro att något är fel. 

ps. Jag har ägglossning nu så nu kommer jag gå och tänka på gravtest i två veckor hehe 
    lycka till <3 

• Dalarna91
    Kelpis skrev 2022-01-21 01:10:28 följande:

Jag och min man är nu inne på vår 5e cykel försök! 

Vi har inga barn så det här är första gången vi försöker. Så frustrerande. Jag vet att det finns folk som har försökt i flera år men det är ändå jobbigt tycker jag. Man sitter och väntar på ett plus och blir lika ledsen varje gång. 

Jag kör ägglossningstest och vi har sex varje dag den veckan jag har ägglossning. (4dagar innan och 4 dagar efter) 
    har testat att ha varannan dag och har testat att ha bara på ägglossning. jag tror inte att några ?tricks? hjälper utan det kommer helt enkelt när det kommer :D 
    Jag hoppas bara på att det händer snart annars kommer jag börja tro att något är fel. 

ps. Jag har ägglossning nu så nu kommer jag gå och tänka på gravtest i två veckor hehe 
    lycka till <3 

7e försöket för oss. Denna gång pendlar mina känslor med nu är jag gravid till jag är inte gravid. Är mer irriterad än jag brukar vara. Tänker om jag ska ta gravtest under helgen, har BIM söndag eller måndag. Men jag har inga tidiga tester så vi får se. :/ 
  • Kelpis

Dom flesta säger att oftast tar det 7-8 försök! 
    sen säger många att man ska sluta tänka på det men hur kan man göra det, det är ju omöjligt! 

• mammamalin

Kul att ni bestämt er för att försöka få barn Hjärta

Mitt tips är att försöka lära känna din kropp, då speciellt dina flytningar. Kolla på pappret hur de ser ut, och när de liknar äggvita och du kan bilda en "bro" med det mellan fingrarna är du nära din fertila period. Jag har aldrig kört med ägglossningstester, utan enbart gått på detta samt att jag iofs får känningar vid ägglossningen som ger en extra hint. Har iaf funkat i alla mina tre graviditeter och har tagit fyra försök totalt. Självklart individuellt hur snabbt det går också, men detta är mitt tips Glad

• Anonym (Ägg)

Hur gamla är ni ts? 
    Och av ren nyfikenhet, varför börjar man med ägglossningstest direkt?

Förstår om man försökt ett tag och vill maximera chanserna, men undrar bara om det är vanligt att folk börjar med detta innan de ens försökt utan?
    För mig låter det bara stressande. 

• Gameofthrones

Det är påfrestande, stress det där.

Under mina 3 barn så blev det på en gång vi hade sex fler ggr per dag under cyckelperioden.

Försök vara avslappnad, ingen stress (lätt för mig och säga)

Det är inte lätt och bli gravid vissa har det tur, kan bli gravida, så fort man rör sig, endel får man göra nga ggr innan man kan bli gravid endel får f*n kämpa ut till det sista. Kan inte tro att barnlöshet är en rolig sak. Det är väldigt personliga känslor.

Ha det roligt, försök ta dagen som kommer. 

• Sandiieliie
    Anonym (Ägg) skrev 2022-01-21 09:43:35 följande:

Hur gamla är ni ts? 
    Och av ren nyfikenhet, varför börjar man med ägglossningstest direkt?

Förstår om man försökt ett tag och vill maximera chanserna, men undrar bara om det är vanligt att folk börjar med detta innan de ens försökt utan?
    För mig låter det bara stressande. 

Vi är i 30 års åldern och jag har så oregelbunden mens så fick det som förslag utav barnmorska. :) 
  • Sandiieliie
    Anonym (Tvåbarnsmorsan) skrev 2022-01-17 23:46:23 följande:

Hej, spännande med bebisverkstad, lycka till.

Det tar i genomsnitt 7-8 månader att bli gravid, man har bara cirka 20 % chans att lyckas om man prickar ägglossningen, med andra ord fullt normalt att det tar tid.

Även om det är normalt att det tar tid så är det förstås frustrerande, man vill ju bli gravid på direkten helst.

Ägglossningstester är ju jättebra så man vet när man kan maxa sina chanser. Annars säger fertilitetsklinikerna att har man sex varannan dag kring fertila tiden så missar man inte ägglossningen. Äta nyttigt, röra på sig, vara hälsosam helt enkelt gynnar fertiliteten.

Bara att kämpa på. Vi försöker få till vårt tredje och sista barn, inne på fjärde försöket nu snart. Försöker hålla modet uppe och leva sunt, ha massa sex under fertila veckan. Hoppas det blir bebis snart för oss båda.

Tack och lycka till ni med, 
    så jobbigt att vänta hela tiden. 

gjorde ett testa tidigt som blev svagt positiv, 
    vågar inte hoppas på något så ska vänta till torsdag och ta ett nytt. 

Sandiieliie skrev 2022-01-25 02:42:09 följande:

Tack och lycka till ni med, 
    så jobbigt att vänta hela tiden. 

gjorde ett testa tidigt som blev svagt positiv, 
    vågar inte hoppas på något så ska vänta till torsdag och ta ett nytt. 

Men wow, hoppas det blir tydligt positivt. Stort grattis i så fall Glad
  • Unit3

Tips ät folsyra sen de vanliga dra ner på drikandet lev sunt och strässa mindre lycka till

Svar på tråden Barnlängtan....