Rimligt underhåll?
Jag har en 15-åring, som snart är 16, på heltid sedan ett antal månader tillbaka.
Barnet bor inte hos sin pappa alls, efter eget önskemål.
Någon gång ibland sover hen där, enstaka natt.
Jag har 51.000 kr i månadslön. Däremot bor vi i en liten hyresrätt, vi har ingen bil, ingen båt, inget landställe, bara gamla skruttcyklar osv. Av ideologiska skäl. Dels för klimatet men också för att jag inte tror på konsumtion och materialism som en väg till ett lyckligt liv. Jag lägger hellre pengar på att tex köpa bra ekologisk mat och träningsaktiviteter. Mycket pengar går till att barnet ska ha det bra, där får jag ofta tumma på min ideologi. Det är en balansgång.
Pappan har 37.000 kr i månadslön. Han bor i ett stort hus som borde ha väldigt låg boendekostnad såvida han inte belånat det. (Radhus som blev ombildat till friägt hus han fick köpa för många år sen, ett klipp)
Han har en fabriksny bil (han byter till ny bil vartannat år) på avbetalning, flera motorcyklar, flera motorbåtar, vattenskoter, fyrhjuling och alltid senaste iphonemodellen. Flera av dessa saker har han på avbetalning.
Om jag skulle använda beräkningsmodell för underhållsstöd så har han jättemycket utgifter. MEN- han har ju valt det själv. Jag skulle också kunna skaffa mig massa fordon och lyxprylar på avbetalning. Men det är inget jag är intresserad av.
Vad är rimligt att kräva i underhåll från honom?