• Tundran

Rimligt underhåll?

Jag har en 15-åring, som snart är 16, på heltid sedan ett antal månader tillbaka.

Barnet bor inte hos sin pappa alls, efter eget önskemål.

Någon gång ibland sover hen där, enstaka natt.

Jag har 51.000 kr i månadslön. Däremot bor vi i en liten hyresrätt, vi har ingen bil, ingen båt, inget landställe, bara gamla skruttcyklar osv. Av ideologiska skäl. Dels för klimatet men också för att jag inte tror på konsumtion och materialism som en väg till ett lyckligt liv. Jag lägger hellre pengar på att tex köpa bra ekologisk mat och träningsaktiviteter. Mycket pengar går till att barnet ska ha det bra, där får jag ofta tumma på min ideologi. Det är en balansgång.

Pappan har 37.000 kr i månadslön. Han bor i ett stort hus som borde ha väldigt låg boendekostnad såvida han inte belånat det. (Radhus som blev ombildat till friägt hus han fick köpa för många år sen, ett klipp)

Han har en fabriksny bil (han byter till ny bil vartannat år) på avbetalning, flera motorcyklar, flera motorbåtar, vattenskoter, fyrhjuling och alltid senaste iphonemodellen. Flera av dessa saker har han på avbetalning.

Om jag skulle använda beräkningsmodell för underhållsstöd så har han jättemycket utgifter. MEN- han har ju valt det själv. Jag skulle också kunna skaffa mig massa fordon och lyxprylar på avbetalning. Men det är inget jag är intresserad av.

Vad är rimligt att kräva i underhåll från honom?

• Svar på tråden Rimligt underhåll?
  • Anonym (gia)

Minimum enligt lag.

• Anonym (Z)

Betalar han inget alls idag? Då kan du begära underhållsstöd från FK. Annars kan du beräkna underhållsbidraget med hjälp av deras verktyg. Länk 2 nedan.

Vad han lägger sina pengar på är inte relevant i sammanhanget, det är hans ensak.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_hos_dig/underhallsstod_nar_barnet_bor_hos_dig

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_hos_dig/underhallsbidrag_nar_barnet_bor_hos_dig

• Anonym (Maja)

Jag fattar som att du oroar dig för att hans överskott blir lågt på grund av att han har så mycket som kostar.? Om han har ett extremt dyrt boende kan det ju spela in men gällande levnadskostnader har ju FK ett tak i sin mall, så det borde väl inte bli ett stort problem?

• Anonym (Maja)
    Anonym (Maja) skrev 2022-01-16 07:49:25 följande:

Jag fattar som att du oroar dig för att hans överskott blir lågt på grund av att han har så mycket som kostar.? Om han har ett extremt dyrt boende kan det ju spela in men gällande levnadskostnader har ju FK ett tak i sin mall, så det borde väl inte bli ett stort problem?

Dvs om ni använder FKs beräkningsmodell blir ju hans levnadskostnader inte mer än 4830 kr oavsett hur många båtar och motorcyklar han har avbetalning på.
  • Anonym (lll)

Ni ska givetvis följa det som står på FK:s sida. Varför skulle du få mer än vad andra i samma sits får? 

Det finns en regel om att man ska ha pengar till sina egna kostnader, så det ska han givetvis också få ha, även om han lagt pengar på sånt som du anser vara onödigt. Folk är olika i vad man prioriterar men det går inte att styra över det.

Det vore skillnad om du vore fattig som en kyrkråtta så att barnet inte hade kläder på kroppen, och pappan vägrade bidra, men så är inte situationen. I sådana fall kan man möjligen tvinga fram ett annat beslut, men det krävs nog advokat och domstolsbeslut (och är mycket ovanligt). 

Vi har barn boende på heltid hos oss också (mina bonusbarn), mamman betalar underhåll enligt FK till pappan. Pappan lägger mer pengar ibland eftersom det blir så emellanåt (går inte att ha millimeterrättvisa), men vi är nöjda med att allt fungerar och att hon betalar det hon ska enligt FK:s beslut. 
    Tittar vi på löner så tjänar han lite mer än henne (men inte lika mycket som du TS). Jag bor ju också här så det är klart att min lön bidrar till hushållets kostnader, och indirekt sparar väl pappan lite på att vi har två löner. 

Innan vi bodde ihop, tyckte hans ex att han borde ha en stående överföring till henne (barnen bodde varannan vecka då) för att han tjänade mer än henne. Han hade huset (hon hade köpts ut - och de pengarna ville hon inte ta av för de ville hon spara om hon skulle köpa ett hus sen), hon lägenhet och hon försökte få det till att det var orättvist för barnen i standard bara av den saken. Att han betalade för barnens cyklar och annat, för att hon ansåg sig inte ha råd, det "glömde" hon bort i den diskussionen. 
    Hon tjatade så om detta så att han fick sätta sig och visa alla sina kostnader för henne. Han är inte sån som du beskriver ditt ex, att han lägger pengar på en massa dyra bilar etc. Huslån, buffert till huset om något går sönder, bensinpengar, underhåll för bilen, matkonto - ja allt. Utöver det har man rätt att ha lite pengar kvar för eget nöje. Då blev det inte direkt något kvar - även om det hade varit det, fanns ingen anledning att ge henne pengar. Hon hade väldigt svårt att förstå detta men fick förstås ge sig. 
    Nu är inte fallen lika som du eftersom barnet bor hos dig på heltid, men jag nämner detta för att jag uppfattar att du tänker på lite liknande sätt som hon gjorde. I Sverige har man inte skyldighet att dela med sig av sina pengar efter en skilsmässa, på det sätt som du kanske önskar. 
    Man ska givetvis betala det som gäller för ett barn, men mer behöver man inte, om man inte gör det för att man vill. 

• Anonym (Fk)

Livsstil och ideologi hos föräldrarna är inget som tas hänsyn till när det gäller vad barnet har rätt till.

Använd fk beräkning. Vägrar pappan får du dina (2300 kr?) ändå.

Det gäller så länge han gått ut gymnasiet.

Det enda du behöver göra är att uppge pappans personnummer så fixar de resten.

• Anonym (lll)

Du bidrar själv med samma summa som underhållet ska vara på som pappan ska bidra med + att jag antar sonen har studiemedel? 

Vi som haft barn boende på heltid i flera år, vet att matkostnad+ schampo mm, går på ca 1700-2000 kr för våra grabbar här hemma/per person. Det innebär att det är mer än lika mycket kvar av det totala underhållet. Då kan du tänka att en del av det går till hyra, el osv. 
    Om sonen har dyra träningskort, är med i någon dyr idrottsförening osv så kan det bli större kostnader vissa månader, men sparar man av det som är kvar av underhållet från andra månader så lär det räcka. Annars kan du säga åt  pappan att bidra mer för sånt? "Nisses hockeykostnader har ökat - du måste bidra med XX tusen det här året".

Jag upplever många som diskuterar underhåll, att de inte tänker på att de själva ska bidra med samma summa. Nu kanske du hade det - bra i så fall. 

Du skrev något om att du ibland måste tumma på din ideologi - ursäkta men här smålog jag lite ändå. Vad tror du andra ensamstående, vårdarbetare/förskolelärare osv, har råd med? De har inte din lön i alla fall. Det är nog många i världen som skulle vilja ha råd att leva på annat sätt än de kan, men man får rätta sig efter den ekonomi man har. Det är inte så att barnet mår dåligt om du ibland måste köpa billigare matvaror tex. Du har ett ideal du önskar eftersträva och det är väl bra, men om det ska vara ett argument för att pappan är en slösaktig typ och hellre borde ge pengar till dig/er så blir det ett feltänk. 

Ditt barn är så gammalt så snart kanske han börjar jobba extra på helger osv och får in lite egna pengar. När han tagit studenten behöver inte pappan bidra med en krona om han inte vill, och dit är det bara ett par år. 

• Anonym (.)

Man får bara ha viss summa utgifter för övrigt på beräkningssidan.

Det är överskottet som sedan blir grunden för underhåll. Sedan fördelas det %. Det kan till och med bli så han ska betala mindre underhåll eftersom du har så mkt i månadslön och ingen dyr lägenhet

• Anonym (Maja)
    Anonym (Fk) skrev 2022-01-16 08:12:50 följande:

Livsstil och ideologi hos föräldrarna är inget som tas hänsyn till när det gäller vad barnet har rätt till.

Använd fk beräkning. Vägrar pappan får du dina (2300 kr?) ändå.

Det gäller så länge han gått ut gymnasiet.

Det enda du behöver göra är att uppge pappans personnummer så fixar de resten.

Om man går via FKs snurra för att räkna ut underhållsbidrag spelar ju den betalande förälderns levnadskostnader och bostadskostnader roll för uträkning av denne förälders överskott och därmed betalningsförmåga. Men för levnadskostnader finns ett tak, så alla dessa motorcyklar och båtar spelar ändå inte nån stor roll.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (lll) skrev 2022-01-16 08:22:14 följande:

Du bidrar själv med samma summa som underhållet ska vara på som pappan ska bidra med + att jag antar sonen har studiemedel? 

Vi som haft barn boende på heltid i flera år, vet att matkostnad+ schampo mm, går på ca 1700-2000 kr för våra grabbar här hemma/per person. Det innebär att det är mer än lika mycket kvar av det totala underhållet. Då kan du tänka att en del av det går till hyra, el osv. 

Om sonen har dyra träningskort, är med i någon dyr idrottsförening osv så kan det bli större kostnader vissa månader, men sparar man av det som är kvar av underhållet från andra månader så lär det räcka. Annars kan du säga åt  pappan att bidra mer för sånt? "Nisses hockeykostnader har ökat - du måste bidra med XX tusen det här år.

Jag upplever många som diskuterar underhåll, att de inte tänker på att de själva ska bidra med samma summa. Nu kanske du hade det - bra i så fall. 

år. 

Det stämmer inte att vardera förälder ska betala samma summa. I ts fall ska hon säkert stå för mer än pappan enligt FKs räknehjälpmedel då hon med hög lön och låg boendekostnad säkert har ett större överskott än han. Man ska betala efter sin förmåga jnte exakt samma.

Men förmodligen har ts och pappan gjort fel när de använt FKs snurra då hans diverse lån tydligen påverkat mycket. Där tror jag att de tänkt helt fel i uträkningen.
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Maja) skrev 2022-01-16 10:43:19 följande:

Om man går via FKs snurra för att räkna ut underhållsbidrag spelar ju den betalande förälderns levnadskostnader och bostadskostnader roll för uträkning av denne förälders överskott och därmed betalningsförmåga. Men för levnadskostnader finns ett tak, så alla dessa motorcyklar och båtar spelar ändå inte nån stor roll.

Det spelar ju ingen roll för barnet om föräldern är fattig eller rik, vill eller vill inte betala. Barnet får sin rättmätiga summa ändå. Mitt ex lever på minimiexistens men pojken får ju 2 300 ändå.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Fk) skrev 2022-01-16 14:50:49 följande:

Det spelar ju ingen roll för barnet om föräldern är fattig eller rik, vill eller vill inte betala. Barnet får sin rättmätiga summa ändå. Mitt ex lever på minimiexistens men pojken får ju 2 300 ändå.

Ja om man använder underhållsstöd så funkar det så, då är det en schablon och vad respektive förälder har för inkomster och utgifter är irrelevant för den summa som går till bf.

Men när man räknar ut underhållsbidrag enligt FKs mall så är inkomster och visa utgifter relevanta. Som jag fattar har ts varit inne på FKs räkneverktyg och kommit fram till att hennes och exets olika livsstilar leder till att hon ska stå för mycket större del av barnets kostnadee. Men riktigt så är det inte då det finns ett tak för levnadskostnader när man räknar ut föräldrarnas överskott pch betalningsförmåga.

Räknar man underhållsbidrag så spelar dessa faktorer roll för hur mycket boendeföräöden (barnet) får och det var det jag skrev om. Vid underhållsstöd är det däremot inte så, det har du rätt i.
Svar på tråden Rimligt underhåll?