• Anonym (Elin)

Känsligt barn

Ni som har lite extra känsliga barn, hur tog de separationen? Hur ska man underlätta?

• Svar på tråden Känsligt barn
  • Anonym (Anonym)

I vilken ålder är barnen?

• Anonym (Jenny)

Jag har ett barn som på så många sätt kan anses vara känsligt. Nu har vi inte genomgått just en skilsmässa, men i min erfarenhet så förbereder jag barnet så in i bomben på de saker som jag tror ska vara svåra och traumatiska (tex inför sjukhusvistelser, en flytt, att han ska byta förskolegrupp, att en kompis ska flytta, eller att gammelfarmor dog) att han hanterar det ganska bra. Till skillnad från saker som jag tror ska vara lätta eller roliga (som jul, semester, ny tandborste eller att det har snöat) då barnet bara faller sönder och jag får krishantera istället.

Så mitt förslag är att du lägger ordentligt med krut på att både förbereda och att bearbeta. Små barn når man lättast i leken, medan för äldre så är det samtal som gäller. Kreativa uttryck är också ovärderliga, men försök helt enkelt att se möjligheterna att ta upp ämnet i olika former för att hitta något som resonerar med barnet i fråga.

Men, om du är orolig så ta hjälp av en barnpsykolog eller terapeut som kan hålla lite extra koll under tiden. Det är alltid skönt att ha en extra person som verkligen är insatt i vad som pågår.

Svar på tråden Känsligt barn