• Sylvester1

Vad menas?

Hej,

Har varit gift med en kvinna som helt plötsligt från en dag till en annan känner sig tom. Tom på känslor efter ett förhållande på 10 år.

Inga gemensamma barn. Vi har haft det bra med få konflikter som alltid gått att lösa. Har det bra ekonomiskt.

Vi går runt som två spöken hemma och jag får inga konkreta svar på vad hon känner, bara att hon är tom. Hon vill kramas ibland men inte pussas.

Kommer upp saker om hur jag är i vårt förhållande, men hon har svårt att se sin egen del i vad som kan vara fel. Hon flyt verkligen i mobilen och med vänner.

Hur hanterar man detta? Parterapi?

Jag älskar henne och vill fortsätta.

• Svar på tråden Vad menas?
  • Anonym (Försiktigt)

Hon menar nog vad hon säger - att hon känner sig tom. Låter som en kris. Ta det varligt. Finns där som stöd. Ge henne en kram, om hon vill. Har nog egentligen inte så mycket med dig att göra.

• Robert 558

Flyr med vänner och mobil. Sorry, men jag tror hon riktat om sina känslor mot någon annan. Smygkolla hennes mobil om du tror att hon skulle slingra sig ifall du frågade rätt ut. 

• Anonym (Igenkänning)

Det skulle kunna vara jag som skrev ditt inlägg, hon mjölkade ut vår relation in i det sista för att sedan bli tillsammans med en av sina "vänner". Självklart var hon otrogen och bröt upp vår familj först när hon hade det säkrat med någon annan.

Många kvinnor funkar precis så, kvinnobebisar hanteras i en annan tråd här på forumet och jag känner igen mig i din sits, väldigt väl.

• Anonym (Old)

Hur gamla är ni? Det kan vara en klassisk ålderskris, vad-vill-jag-med-mitt-liv, allt-känns-meningslöst. Kan ofta inträffa runt 50?

Eller, så kan hon träffat någon annan.

Ni kan försöka med parterapi.

• Sylvester1

Runt 45. Finns många kriser runt familj, familjerelationer, arbete med i bilden.

Har varit kaos mer eller mindre runt om oss sedan vi träffades, men nu är det mesta lugnt då barnen flyttat hemifrån.

Kan vara en livskris som kommer av det nya lugnet.

Tror inte det finns någon annan med i bilden, inte otrohet sexuellt iaf.

• Anonym (??)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2022-01-10 09:26:27 följande:

Det skulle kunna vara jag som skrev ditt inlägg, hon mjölkade ut vår relation in i det sista för att sedan bli tillsammans med en av sina "vänner". Självklart var hon otrogen och bröt upp vår familj först när hon hade det säkrat med någon annan.

Många kvinnor funkar precis så, kvinnobebisar hanteras i en annan tråd här på forumet och jag känner igen mig i din sits, väldigt väl.

En kvinna säger hon är "tom" (mår tydligen inte bra). Hur är det "kvinnobebis"? 

Jag bara undrar eftersom begreppet man/kvinnobebis handlar om lata jävlar som inte bidrar och som förväntar sig att partnern ska sköta det mesta, försörja en osv. Inget i TS ser jag handlar om sådana saker. 
  • sextiotalist

Varför tror alla det automatik är en annan, när jag varit på väg ur en relation, då har jag hämtat energi och kraft från vänner, så under en sådan tid har mina samtal och umgänge med vänner varit viktigt. Det kan vara exakt samma sak där. Hon vänder sig till de, som har kravlösa relationer till. 

• Mimosa86
    Sylvester1 skrev 2022-01-10 11:12:44 följande:

Runt 45. Finns många kriser runt familj, familjerelationer, arbete med i bilden.

Har varit kaos mer eller mindre runt om oss sedan vi träffades, men nu är det mesta lugnt då barnen flyttat hemifrån.

Kan vara en livskris som kommer av det nya lugnet.

Tror inte det finns någon annan med i bilden, inte otrohet sexuellt iaf.

Det är ju inte ovanligt att relationen kan få en regäl dipp när barnen lämnar. När familjen blir ni två som ska hitta varandra igen och ha en annan sort relation än tidigare. Förut var hon mamma, nu är hon inte lika behövd längre och barnen lever självständiga liv (förutsätter jag). Kan ju ha fått henne att fundera på hennes identitet och vad hon vill här i livet?

Kan vara ålderskris (inte bara män som krisar).

Inget konkret råd att ge förutom att hålla hennes hand och lyssna på henne. Ta promenader och bara var vid hennes sida. Tryggheten. Kanske kan hon gå till en terapeut och få prata av sig? Lätta sitt hjärta?

Det är ju inte ovanligt att det kan bli såhär i livet. Livet är långt och går upp och ned.

Jag hoppas det löser sig för er!
Svar på tråden Vad menas?