• KLsomvinner

Separation efter 15 år

Då så... Nu efter ännu en sömnlös natt har jag fått nog och måste ventilera allt som ligger och kväver mig.

Bakgrund: Båda 39 år, en son i tonåren, precis köpt hus (tre veckor sen), gifta i 15 år.

Min fru berättade i somras att hennes känslor för mig hade förändrats och att vi mer kändes som bästa vänner än som ett gift par. Jag blev givetvis förstörd av detta eftersom jag älskar henne över allt annat och attraheras av henne något enormt.

Det var några tuffa veckor med mycket känslor som skulle hanteras och situationen skulle redas ut. Vi bestämde oss för att ge det en chans och genomföra ett planerad flytt eftersom ingen av oss hade trivts i vår befintliga bostad.

Sagt och gjort, nu har vi bott i det nya huset i tre veckor, påbörjat en renovering och sonen har bytt skola.

För en vecka sedan säger hon att hon vill bo på eget håll och reda ut sina känslor och vad hon vill ha ut av livet.

Taskig timing...

Jag håller än en gång på att gå under mentalt. Äter knappt, sover timmar per natt, gråter med jämna mellanrum, oroar mig över att vi nu måste sälja huset och bryta upp sonens liv IGEN.

Livet känns väldigt dystert just nu...

Enda anledningen till att jag håller mig samman är vår son!

Tanken på ett liv utan min fru känns overklig. Tanken på att hon ska träffa någon ny kan jag inte ens föreställa mig och mår illa bara jag smakar på orden.

Känns som att jag håller på att gå sönder inombords och vet varken ut eller in.

• Svar på tråden Separation efter 15 år
  • Anonym (man)
    KLsomvinner skrev 2022-01-09 10:27:38 följande:
    Separation efter 15 år
    Då så... Nu efter ännu en sömnlös natt har jag fått nog och måste ventilera allt som ligger och kväver mig.

Bakgrund: Båda 39 år, en son i tonåren, precis köpt hus (tre veckor sen), gifta i 15 år.

Min fru berättade i somras att hennes känslor för mig hade förändrats och att vi mer kändes som bästa vänner än som ett gift par. Jag blev givetvis förstörd av detta eftersom jag älskar henne över allt annat och attraheras av henne något enormt.

Det var några tuffa veckor med mycket känslor som skulle hanteras och situationen skulle redas ut. Vi bestämde oss för att ge det en chans och genomföra ett planerad flytt eftersom ingen av oss hade trivts i vår befintliga bostad.

Sagt och gjort, nu har vi bott i det nya huset i tre veckor, påbörjat en renovering och sonen har bytt skola.

För en vecka sedan säger hon att hon vill bo på eget håll och reda ut sina känslor och vad hon vill ha ut av livet.

Taskig timing...

Jag håller än en gång på att gå under mentalt. Äter knappt, sover timmar per natt, gråter med jämna mellanrum, oroar mig över att vi nu måste sälja huset och bryta upp sonens liv IGEN.

Livet känns väldigt dystert just nu...

Enda anledningen till att jag håller mig samman är vår son!

Tanken på ett liv utan min fru känns overklig. Tanken på att hon ska träffa någon ny kan jag inte ens föreställa mig och mår illa bara jag smakar på orden.

Känns som att jag håller på att gå sönder inombords och vet varken ut eller in.
    Ta dig samman för din och sonens skull.

* Lägg dig samma tid varje kväll

* Gå upp samma tid varje morgon

* Promenera 1 timme per dag

* Ät riktig mat

* Håll ordning i bostaden

* Sköt ditt jobb

* Nej till droger och alkohol

Du är ett föredöme för din so och ska hålla dig stark. Det finns inga bra ursäkter till att lämna in handduken för livet. Du lever och ska se till att göra det du ska göra.

Livet är tufft ibland men det viktigaste när de tuffa tiderna kommer är att man kör på och gör sina sysslor. Det är också vad du lär din son när du gör det själv.

Bättre tider kommer om du kör på.
  • Anonym (Skild)

Vilken tuff situation, beklagar. DJ kan ringa familjerådgivningen i er kommun och boka samtal, enskilt eller tillsammans. Det kan hjälpa dig att ta dig igenom den här katastrofen. För igenom kommer man, det finns ett ljus i änden av tunneln.

Ta det stegvis och metodiskt. Börja med att se över din egna ekonomi. Har du råd att lösa ut din fru ur huset? Om inte, finns det lämpliga bostäder i närheten som passar dig och sonen? Hur mycket får du ut från huset om det säljs och vilka andra tillgångar finns i boet? Sommarstuga /fritidshus, båt, bilar, annat?

Kolla noga upp kommunikationer om du behöver flytta är ett tips - tonåringar behöver kunna röra sig fritt mellan skola /fritidsaktiviteter /kompisar.

Du kommer att klara detta. Andas. Gå en promenad, träna, ät bra som ovan skrev. Uppträd professionellt, rationellt och distanserat mot din fru. Bryt ihop någon annanstans.

Försök dela upp vardagen så gott det går, en hemma med sonen, en någon annanstans. Kan ni temporärt hyra ett rum, låna en gäststuga? Att komma ifrån varann kan vara ovärderligt för att orka.

• Anonym (Jkl)

Det låter som om du skulle behöva prata med någon. Jag tror inte på att bara köra på, det håller ett tag men sedan faller man och då faller man hårt. Du behöver få utlopp för hur du mår och känner för att kunna bearbeta det som sker. Svårt, men försök ta en dag i taget.

Som någon skrev, har du möjlighet att köpa ut din fru så du kan bo kvar i huset om det skulle bli aktuellt?

Det kommer bli bra.

• KLsomvinner

Jag har ingen möjlighet att köpa ut min fru.

Började studera för 6 månader sedan så min framtida ekonomi är inte kanon.

Jag vet att allt löser sig, men när man är mitt i kaoset känns allt så himla meningslöst och mörkt.

Det svåraste just är väl insikten om att min bäste vän och "livskamrat" nu inte vill dela resten av sitt liv med mig. Känns som är man är världens mest ensamma person som står och tittar på när livet bara raseras.

Tack ändå för era tankar och idéer!

• Anonym (Jojo)

Låter supertufft.. Det är så smärtsamt när det närmsta och käraste spricker. Ligger själv i separation och... det är sjukt jobbigt

Svar på tråden Separation efter 15 år