• Anonym (Nyfiken)

Vad är något som ni aldrig gör enbart pga att ni inte har råd med det?

Jag har inte särskilt mycket pengar att röra mig med. Har prioriterat ett bra boende i ett bra område (efter att ha bott i förorten i många år och till sist fått fly därifrån). Hyran slukar en stor del av lönen. Nu när jag bor i ett helt annat område än vad jag är van vid, kan jag inte gå ut på en promenad utan att gå förbi hårsalonger, nagelsalonger, inredningsbutiker, restauranger, bageri, blomsteraffärer...... När jag bodde i förorten hade vi mataffärer, pizzerian, falafelställen, apotek....ja, ni fattar. Nu blir jag liksom påmind om allt jag inte har råd med.

Jag går aldrig till hårfrisörskan, var flera år sedan sist. Naglar har jag aldrig gjort. Inredning köper jag på second hand eller IKEA. Äter ute väldigt sällan. Bröd och kakor bakar jag själv eller köper inne i den vanliga mataffären, aldrig på ett bageri. 

Kan ni känna igen er?

• Svar på tråden Vad är något som ni aldrig gör enbart pga att ni inte har råd med det?
  • Mortiscia80

De saker du räknar upp känner jag inte igen mig i. Egentligen har jag råd med allt jag skulle önska mig men något jag skulle vilja spendera mer pengar på är resor (efter corona så klart).

• Anonym (korven)

Kämpa på TS! Tycker ändå du är grym som vill få ett bättre liv (låter det som iaf). Finns det nån mellanting-område så dina omkostnader minskar? Typ ett lite billigare drömområde?

Eller kan du öka inkomsten på nåt sätt?

Saker jag önskar men inte har råd med är en bil.

• Anonym (Teddy)

Saker som jag önskar jag hade råd med är resor som inte endast är till för barnen (måste inte vara utomlands), bil, äta ute, en bättre säng.

• Anonym (gri)

Köpa lägenhet eller hus har jag inte råd med men skulle vilja köpa. Frisören går jag inte heller till, hade haft råd men det är dyrt och sparar hellre till det jag hellre vill ha.

• mammabitch

Jag har egentligen råd med allt det du räknade upp och mer därtill då vi tjänar hyfsat , bor billigt och inte har så mycket löpande utgifter. Hade vi valt att flytta till ett nybyggt hus i ett "fint" område så hade förmodligen budgeten för ej nödvändiga utgifter varit betydligt mindre.
    Jag köper ändå mycket second hand och undviker de dyraste ställena, tycker helt enkelt inte att det är värt det.

• Anonym (Jobb)

Jag önskar att jag hade råd att inte jobba alls. Jobbar 75%, skulle väl klara mig på 50 men då skulle jag inte kunna ha ett sparande. 

• Anonym (Kul!)

Kul trådstart!

Jag har en medellön, men som ensamstående är det klart att jag inte har råd med allt jag skulle vilja ha! Saker som jag hade unnat mig oftare om jag haft mer pengar är frisörbesök, naglar, resor, fina möbler och kortare arbetsdagar.

När jag läste din TS fick jag en bild av en FB-grupp där man kan samlas för att få önskesaker. Man kan annonsera om en "nagelkväll" eller "SPA-afton" och träffa andra som kan hjälpas åt att få de här sakerna. . . Cool

• Anonym (Cissi)

Jag har mycket pengar att röra mig med men gillar varken frisörsalonger, fixa naglarna, spa, köpa inredning etc. Jag har redan möbler, inredning, skor etc och gillar inte shopping, vill inte köpa onödiga saker. Satsar pengar på att betala av huset, resa när det inte är pandemi, god mat och dryck, städhjälp, bra verktyg, elektronik etc som är praktiskt och underlättar livet. 

• Anonym (Helen)

Ja, lägg till barn på det också och du har aldrig råd att undra dig något. Men hellre en bra och trivsam bostad än att kunna shoppa och fixa naglarna varje månad.

Det jag hade unnat mig om jag haft råd är att gå till frisören och färga håret, fixa naglar och fötter på salong, fillers, tandblekning, massage, dyr inredning, resor och kläder.

• Anonym (Jo)
    Mortiscia80 skrev 2022-01-07 21:00:17 följande:
    De saker du räknar upp känner jag inte igen mig i. Egentligen har jag råd med allt jag skulle önska mig men något jag skulle vilja spendera mer pengar på är resor (efter corona så klart).
    Inte jag heller 
  • Anonym (Saker)

Saker jag prioriterade bort de senaste åren för att jag inte hade råd:

Äkta smör

Kött som inte varit på extrapris för under 60 kr/kg

Kläder, framför allt ytterkläder, trots att det jag äger är gammalt och slitet.

Mediciner som jag använder som jag inte har på recept

Nöjen som kostar pengar ink streaming.

Resor med kollektivtrafiken.

All hudvård utöver tvål.

Mer förmodligen.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Saker) skrev 2022-01-07 23:29:49 följande:

Saker jag prioriterade bort de senaste åren för att jag inte hade råd:

Äkta smör

Kött som inte varit på extrapris för under 60 kr/kg

Kläder, framför allt ytterkläder, trots att det jag äger är gammalt och slitet.

Mediciner som jag använder som jag inte har på recept

Nöjen som kostar pengar ink streaming.

Resor med kollektivtrafiken.

All hudvård utöver tvål.

Mer förmodligen.

Hoppas din ekonomi förbättras så att du i alla fall kan köpa dina mediciner. Låter som du haft det väldigt tufft ekonomiskt.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (korven) skrev 2022-01-07 21:04:47 följande:

Kämpa på TS! Tycker ändå du är grym som vill få ett bättre liv (låter det som iaf). Finns det nån mellanting-område så dina omkostnader minskar? Typ ett lite billigare drömområde?

Eller kan du öka inkomsten på nåt sätt?

Saker jag önskar men inte har råd med är en bil.

Tack snälla. Jag har ganska nyligen pluggat klart, flyttat och nu känns det faktiskt som om saker och ting går framåt. Ska ta tag i jobbsökandet på riktigt. Hoppas du kan skaffa bil snart. Själv ska jag försöka spara till körkort. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kul!) skrev 2022-01-07 22:19:01 följande:

Kul trådstart!

Jag har en medellön, men som ensamstående är det klart att jag inte har råd med allt jag skulle vilja ha! Saker som jag hade unnat mig oftare om jag haft mer pengar är frisörbesök, naglar, resor, fina möbler och kortare arbetsdagar.

När jag läste din TS fick jag en bild av en FB-grupp där man kan samlas för att få önskesaker. Man kan annonsera om en "nagelkväll" eller "SPA-afton" och träffa andra som kan hjälpas åt att få de här sakerna. . . Cool

Bra idé :) 
  • Anonym (J)

Hade gärna köpt en liten äganderätt och hyrt ut, men det finns inte utrymme för det.

• Anonym (mk)

Gå till tandläkaren, äta ute, resa

• Mrs Moneybags

Skulle vilja resa mer, köpa en nyare bil, ha råd att jobba mindre.

Jag unnar mig pedikyr ibland, går till frisören en gång om året (har inte behov av att gå oftare). Köper rätt mycket kläder och äter ute 4-5 gånger i månaden eller när jag känner för det. 

Känner att vi har det ganska bra ändå. 

• Anonym (På gränsen)

Tandvård. restaurangbesök, resor, inredning, frisörer, kläder, skor, presenter, massage, psykologbesök är nog sånt jag helst skulle vilja kunna ha råd med.

• Anonym (Stina)

Jag har också dålig ekonomi. Bor billigt i en förort till Stockholm, längst ut på pendeln men trivs bra. Jag önskar att jag skulle ha råd att äta ute, kunna ha fritidsintressen som kostar och kunna köpa vad jag vill i mataffären. Jag har prioriterat att ha katt det är det ?nöje? jag har råd med. Jag har ett sparkonto ifall något skulle hända men det måste jag ha för nödsituationer. 

Svar på tråden Vad är något som ni aldrig gör enbart pga att ni inte har råd med det?