16 månaders som vaknar 05.30 oavsett vad. Hjälp?
Min son på 16 månader har vaknat så tidigt den senaste månaden. Innan dess sov han hela nätter för det mesta, 18-06. Sedan början på december började han vakna 05.30 och en vecka vaknade han 04/04.30 och jag blev totalt knäckt (jag arbetar 100 % som förskollärare, tufft när man ej får sova alltså?). Vi började då lägga honom senare, kl.19. Han började Sova till 05. Nu sover han för det mesta till 05:20-05.30 men dock spelar det ingen roll vilken tid vi lägger honom. Ibland lägger vi honom 18:15 (det är den tiden som står i BabyNaps) och ibland 19:00. Han vaknar samma tid ändå. Han äter alltid middag vid 17 och får en stor flaska med välling när han ska sova. Han somnar själv i sin säng, han blir alltså inte vaggad eller matad till sömns. Han har sovit i eget rum sedan han var fem månader. Han har det så mörkt som möjligt i sitt rum å stängd dörr. Jag har testat att gå upp cirka 45 min innan han brukar vakna å ger honom välling i hopp om att han ska sova längre, det funkade när han var yngre men inte nu. Han blir galen och vill inte ha! Vi har också testat att låta honom ligga kvar i sängen; vi hämtar honom inte förrän tidigast kl.06 men många gånger har han legat kvar i sängen i säkert 1,5 timme innan vi hämtar honom å han somnar inte om?
Han ska precis börja förskolan å jag är orolig hur han ska klara av dagarna där när han vaknar så tidigt och han är alltid jättetrött kring lunchtid, tänker mycket på hur han ska orka äta mat där och sen sova; som han gör hemma. Han har varit så trött sina inskolningsdagar nu att han däckat direkt efteråt, kl.11, innan lunch?. Han sover oftast 70 minuter på dagen.
Någon som har tips? Tack på förhand!