• Joti89

SSRI/fluoxetin graviditet

Hej! Är det någon annan som gått på fluoxetin eller annan SSRI under graviditeten? Jag skulle så gärna vilja höra erfarenheter från andra! Hur har det gått för er?

• Svar på tråden SSRI/fluoxetin graviditet
  • JustLikeHoney

Jag har ätit sertralin under mina 2 tidigare graviditeter och gör även nu under min tredje. Inga komplikationer. Just fluoxetin finns liten ökad risk för hjärtmissbildning så byt till nån annan ssri under grav (åt själv brintellix innan jag blev gravid senast men bytte till sertralin igen när jag tog ut spiralen då brintellix inte är beforskat under graviditet)

• Lolion101222

Jag åt fluoxetin i början av denna graviditet men bytte till sertralin efter råd av min läkare. Vet inte än hur det slutat...

• palettjunkie

Rådfrågade min gyn om jag kunde äta citalopram 15mg vid eventuell graviditet och hon sa att det var hellugnt!

• FtS70
    palettjunkie skrev 2022-01-08 14:24:35 följande:

Rådfrågade min gyn om jag kunde äta citalopram 15mg vid eventuell graviditet och hon sa att det var hellugnt!

Tillåt en psykiater att invända: citalopram under sista trimestern bör definitivt undvikas.
  • palettjunkie
    FtS70 skrev 2022-01-08 15:39:28 följande:

Tillåt en psykiater att invända: citalopram under sista trimestern bör definitivt undvikas.

Hm, okej. Av vilken anledning? Kommer såklart undersöka saken närmare om jag blir gravid. Litar dock 100% på min gyn så blir lite kluven nu.
  • FtS70
    palettjunkie skrev 2022-01-08 16:38:04 följande:

Hm, okej. Av vilken anledning? Kommer såklart undersöka saken närmare om jag blir gravid. Litar dock 100% på min gyn så blir lite kluven nu.

För att jag haft för många patienter vars nyfödda råkat illa ut. Både PPHN och andra besvär. Läs vad FASS skriver.
  • JustLikeHoney
    FtS70 skrev 2022-01-08 15:39:28 följande:

Skulle hellre lita på gyn, våra gynekologer rek att man fortsätter hela graviditeten. Som barnmorska har jag aldrig ens sett ett barn med utsättningssymptom vid födsel trots att det är så vanligt förekommande att äta ssri under graviditet.

Däremot en hel del patienter som felaktigt blivit avrådda att avstå ssri under grav av psykiatriker och mått dåligt i onödan.

Skulle dessutom hellre rekommendera janusinfo framför FASS.
  • Emma1b

Byt helst till sertralin då det är den mest beforskade ssri under graviditet. Jag stod på duloxetin innan,men direkt jag började planera grav byttes det till sertralin.

Under min första geav sattes min ssri behandling ut helt (citalopram) med resultat att jag fick en allvarlig förlossningsdepprission, och det kan jag verkligen inte rekommendera, det var bland det värsta jag varit med om. Men med sertralin könner jag mig trygg!/ Apotekare

Svar på tråden SSRI/fluoxetin graviditet