• oroligmamma83

Blek och något trött 3 åring

Min snart 3 åriga dotter har under hösten varit förkyld minst fyra gånger samt haft feber utan förkyldningssymptom. Har även åkt på en lättare magsjuka som resten av barnen i förskolan. Den senaste månaden har jag märkt att hon är blekare än normalt samt att hon är trött. Det är svårt att förklara men hon har alltid haft mycket energi och när jag säger att hon är trött så ligger hon inte och är slö utan det är mer att det syns på henne trots att hon är mitt uppe i en lek. Hon sover 10 timmar under natten samt ca 1-1.5 timmar tupplur under dagen. Hon äter varierad kost. Hon är ute varje dag och sover i vagn så frisk luft får hon i sig dagligen.

Vid senaste förkylningen när hon hostade mycket tog vi henne till en barnläkare som gav henne diagnosen förkyldningsastma. Hon fick inhalatorer men vi upplever inte att hon hade astma. Efter senaste förkyldningen så är hon lite täppt i näsan. Inga snor eller hosta utan det märks på rösten att näsan är lite täppt och hon snarkar ibland från och till. Kan det vara körtel bakom halsen?

Kan lägga till att hon har vuxit supermycket den senaste månaden. Har läst någonstans att järnbrist kan uppstå vid intensiva växtperioder. Är också orolig för att det kan vara tecken på allvarigare blodsjukdom.

Tänkte boka tid hos VC men vad exakt ska jag kräva för prover? Någon som har liknande erfarenheter av att era barn varit bleka och trötta under längre perioder eller tips på vad för prover vi kan efterfråga på VC?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Blek och något trött 3 åring
  • ElaineBenes

Har tyvärr inte svar på din fråga, men fyra förkylningar (utan d) är det nog många förskolebarn som haft denna hösten.

Mitt barn har gått en hel vecka på förskolan, övriga veckor har det varit någon eller flera sjukdagar

• Hallonpaj83

Säg som det är, att du upplever ditt barn trött och blek trots bra sömn och varierad kost. Säg att du är väldigt oroad över det här, och att du vill göra en utredning för att utesluta sjukdom.

Ett tips är att vända dig till en barnläkarmottagning direkt.

Ang förkylningarna du beskriver kan jag kanske lugna dig lite med att mitt barn har varit dålig till å från hela hösten/vintern.. det är väldigt mycket virus som cirkulerar nu

• Maymom

Ja fyra förkylningar låter inte ovanligt eller konstigt.

Berätta ändå om din oro, leukemi tex leder ju till att barnet kan se väldigt blekt ut och trött, kanske ont i benen också, läs på om det och kolla om det stämmer in och vilka prover du isåfall ska efterfråga. Men som sagt så tror jag det är störst sannolikhet att det inte är nåt allvarligt.

• oroligmamma83

Tack till er som har svarat.

Ja, det har varit många förkyldningar och influensur i omlopp denna säsong så helt ovanligt är det nog inte.

Ska vända mig direkt till BUMM eller liknande. Om någon känner till en bra läkare eller barnmottagning i Stockholm så hojta gärna till.

• oroligmamma83

Uppdatering

Så vi gick till BUMM och dottern fick ta blodprov så de såg all blodstatus. Allt såg bra ut. Vi ansträngde oss hemma att se till att hon åt mycket och att hon åt varierad kost med mycket grönsaker. Det tog kanske 1 månad men det vände sakta men säkert.
Svar på tråden Blek och något trött 3 åring