• moaummo

Känner mig tjatig

Det är så att min sambo och jag har sedan början pratat väldigt öppet om barn och att vi båda vill ha det, jag hade inte sakt nej redan för 3 år sedan men han ville vänta och så i höstas så drog jag upp det igen mer på allvar om att börja försöka nu 2022 och om han ville det, fick till svar att vi får se vilket jag kände va positivt då han annars sakt nej och att han vill vänta, men jag nöjde mig inte så jag tog upp det igen någon dag senare och fråga då om vi kunde prata lite mer ordentligt om det och då fick jag svaret att han vill vänta och prata om det nästa år (alltså nu 2022) hehe nu till min fundering, känner mig ju lite lagom tjatig och vill ju inte va den som tjatar, så är det lite tät in på nya året att dra upp det igen, eller ska jag vänta och låta honom ta upp det med mig?

• Svar på tråden Känner mig tjatig
  • Mortiscia80

Att han säger "vi får se" är bara ett annat sätt att säga nej. Han når sitt mål: att du ska sluta tjata och samtidigt vara mindre upprörd.

Du får fundera på om du tycker att du har tid att vänta på honom eller inte.

• svansmamman

Jag håller med ovanstående, hans velande svar får ses som ett nej.

När jag och min sambo diskuterade barn i början av vårt förhållande satte vi upp vad vi båda ville ha ?åstadkommit? innan vi började försöka. För oss var det viktigt att min sambo skulle hinna plugga och bli klar med sin utbildning, vi skulle båda ha heltidsjobb, bo i hus, ha skaffat hund och ha en trygg och stabil tillvaro. Vi diskuterade uppfostran och uppdelning av VAB och föräldraledighet. Hur vi skulle dela upp lov och jular med tanke på att våra familjer bor i varsin ände av landet. Allt för att inte stå där många år senare och inse att vi hade olika visioner för när vi vill ha barn eller hur vi ville att omständigheter runt omkring skulle vara.

Mitt råd är att prata med din partner om vad det är som gör att han vill vänta, eller om det finns något som ska vara ?löst? innan ni börjar försöka. Kanske har han rädslor han inte delar med dig och som behöver vara utredda innan han kan bli mentalt redo. Eller så är han bara en sådan som aldrig kommer bli tro sig vara redo. I sådana fall får du väl fundera på om du kanske ska ställa ett ultimatum. Antingen börjar ni försöka 2022 och om inte kommer du lämna, om nu barn är så viktigt för dig att du väljer det framför din partner. Rannsaka dig själv innan dock. Om han går med på att skaffa barn, gör han det för att han vill eller för att han känner sig tvingad? Vill du skaffa barn med någon genom att ha tjatat dig till det? Ja du förstår.

Jag lider med dig och hoppas verkligen att det löser sig!

• Tecum

Att säga "vi får se" eller "kanske" är i detta sammanhang detsamma som nej. Så du måste ändra frågeställningen och fråga varför han vill vänta, vad han ser för problem och vad som ev skulle bli bättre om ni väntar. Kanske är han osäker på sin papparoll, om han räcker till och hur det blir. Det är utmärkt att göra som "svansmamman" och diskutera igenom det hela i detalj. Det är uppenbarligen många par som inte gör det och det är att be om strul och konflikter. 

Svar på tråden Känner mig tjatig