• Anonym (Sanna)

Hur ska detta gå och barnet?

En jobbarkompis.

Köpte hus med sin nya kille efter 4 månader ihop. Ett totalt renoveringsobjekt. Hon har ett barn varannan vecka och barnet är under 3 år med autism,högst nivån av autism. Dessutom en kommande vårdnadstvist och jobbarkompisen riskerar bli av med vårdnad,från 50% till som högst ha barnet på helger. Hon sätter inte barnet främst utan är så kär och,i mitt tycke,fixar sitt liv med killen utan att ha barnet i första åtanke.

Försökt prata med henne om att inte ha så bråttom,en renovering tar tid,pengar och det sliter på en. Husköpet innebär många mil ifrån barnets förskola och hur ser barnets framtid ut med kompisar,fritid och autismen när hon väljer att bo så långt bort. Det sliter på alla. Mindre vårdnad? Fixar hon det? Fast visst kan det gå jättebra även om man inte sätter barnets behov i första rummet. Har dock sett nya och gamla familjer crascha då de inte tänker längre än näsan räcker.

• Svar på tråden Hur ska detta gå och barnet?
  • Anonym

Det är hennes näsa. Att komma utifrån längre än den räcker kommer resultera i att du blir rättfärdigt ogillad.

• Anonym (D)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-01-03 12:38:49 följande:
    Hur ska detta gå och barnet?

En jobbarkompis.

Köpte hus med sin nya kille efter 4 månader ihop. Ett totalt renoveringsobjekt. Hon har ett barn varannan vecka och barnet är under 3 år med autism,högst nivån av autism. Dessutom en kommande vårdnadstvist och jobbarkompisen riskerar bli av med vårdnad,från 50% till som högst ha barnet på helger. Hon sätter inte barnet främst utan är så kär och,i mitt tycke,fixar sitt liv med killen utan att ha barnet i första åtanke.

Försökt prata med henne om att inte ha så bråttom,en renovering tar tid,pengar och det sliter på en. Husköpet innebär många mil ifrån barnets förskola och hur ser barnets framtid ut med kompisar,fritid och autismen när hon väljer att bo så långt bort. Det sliter på alla. Mindre vårdnad? Fixar hon det? Fast visst kan det gå jättebra även om man inte sätter barnets behov i första rummet. Har dock sett nya och gamla familjer crascha då de inte tänker längre än näsan räcker.

Du ska inte kommentera hennes privatliv om hon inte ber om råd. Jag tycker också det låter helt knasigt, men hon bestämmer själv. Förhoppningsvis har barnet en ansvarstagande pappa.
  • Anonym (Hur ska vi veta?)

Vi har ju ingen aning om hur det ska gå för barnet och tycker du att det är helknasigt får du lyfta det med mamman om ni har den typ av relation där det är ok.

Utifrån kan ju folks val te sig tämligen knäppa, men var och en får ju ta det ansvar den har. Som vän vet du ju inte hur din vän tänker och hur planen är för barnet.

Kanske är det ett barn som riskerar att fara illa, eller så är det ett barn vars andra vårdnadshavare faktiskt har full koll och ansvar

• Anonym (Mimmi)

Vi får hoppas att ts jobbarkompis läser det ts skrivit och ställer henne mot väggen rejält.
    Sköt dig själv ts, det angår inte dig.

• Anonym (Sanna)

Hon har frågat om råd.

Tycker personligen hon INTE sätter barnet först. Kom fram att hon har två tidigare orosanmälningar på sig från soc. angående barnet. Hon flyttade ifrån barnet och pappan,väldigt långt bort då det passade henne och nya killen bäst. Nä det luktar illa om detta. Vårdnaden för henne kanske minimeras....

• Anonym (Kollega)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-01-10 07:12:08 följande:

Hon har frågat om råd.

Tycker personligen hon INTE sätter barnet först. Kom fram att hon har två tidigare orosanmälningar på sig från soc. angående barnet. Hon flyttade ifrån barnet och pappan,väldigt långt bort då det passade henne och nya killen bäst. Nä det luktar illa om detta. Vårdnaden för henne kanske minimeras....

Ta det försiktigt, ni ska ju jobba ihop. Du kan vara ett bollplank och ge råd om hon frågar men jag skulle försöka backa lite om jag var du.

Sen tror jag att du blandar ihop vårdnad och boende. Barn kan ha boende 50/50 även om ena föräldern har vårdnaden själv.
Svar på tråden Hur ska detta gå och barnet?