Anonym (Bonus) skrev 2022-01-06 10:50:31 följande:
Såklart jag blir låst men det är ju ett val jag gjort för att underlätta med hans arbetssituation då han annars måste ha en barnvakt långt bort och måste gå upp mitt i natten för att hinna till sitt jobb. Hur sysselsätter sig dina barn? Jag är bara nyfiken för att idag känns det som att de flesta barn inte leker speciellt mycket utan det är mobil, tv-spel o.dyl. Jag är orolig för hur barns kroppar kommer utveckla sig framöver med allt stillasittande.
Mina barn är i tonåren så de är äldre än din sambos barn. Men de lever framför sina skärmar rätt mycket. Jag tror absolut inte det är sunt och jag tror att jag precis som många andra föräldrar är rätt handfallen eftersom tekniken kommit så snabbt och blev en vana nästan över en natt. Men vad gäller stillasittandet så kan jag jämföra med mig själv som barn. Jag gillade inte sport, hade ingen fast aktivitet direkt men älskade att läsa. Så en stor del av min fritid handlade om att sitta i mitt rum och läsa mängder av böcker. Jag var också rätt ensam och hade inte många kompisar så det var inte så mycket av det där härliga ut och leka med alla grannbarn tills det blev kväll som många verkar ha upplevt. Jag tror inte jag var ensam om att inte sporta som barn utan det var nog rätt vanligt. Det är ju mer idag som de flesta barn har aktiviteter från låg ålder och har föräldrar som engagerar sig väldigt i sporten, skjutsar, handlar utrustning, betalar avgifter, säljer kakor osv. Jag tänker att det är en rätt ny företeelse så det kan knappast vara så att barn tar skada av att inte ha ordnade aktiviteter.
Men jag funderar fortfarande på det här med att du tar hand om hans barn så mycket att du blir låst. Jag tycker inte det är ok. Det blir en klassisk kvinnofälla där DU oroar dig över deras skärmtid, DU anpassar dig för att hans arbetstider ska gå ihop, DU får fundera över hur hans barn ska må bra. Tror det är en mer akut fråga än den du ställer. Många barn har helt fri skärmtid på helger och om pappan dessutom inte är där så kan jag förstå att han inte känner för att införa regler som de säkert är motsträviga att följa. Frågan är varför han har en situation där han inte kan ta hand om sina barn utan din hjälp. Det känns som att den situationen gör att du får ganska mycket mer oro på ditt bord. Så - vad får du tillbaka? Skulle han sitta hemma med ditt barn en hel helg medan du jobbar? Hur har han löst det innan du kom in i bilden? Menar inte att han gör något medvetet men alltför ofta blir det så att man som kvinna hamnar i en projektledarroll för män som slipper att ens fundera på sitt eget livspussel. Blir det alltså så att din barnlediga helg sitter du ensam hemma hos honom med hans barn? Jag tycker inte det är ok faktiskt.