Anonym (Fia) skrev 2022-01-03 15:49:55 följande:
Hej! Min tjej som är strax över två år ska börja förskola nu. Jag undrar Hur mycket tillsyn hinner pedagogerna egentligen ge barnen överlag?
Mitt barn älskar tex åka ruschkana men trots sin ålder är hon lite fumlig motoriskt och jag är jämt med henne å ser till att hon inte ramlar på stegen upp osv.
Men de lär väl inte pedagogerna jämt hinna med om de har 5 barn minst att ha koll på?
Är jätteorolig över sådana saker
Hej!
Rutschkana ska nog inte vara några problem alls! :)
Vi som arbetar i förskolan har nämligen devisen kring höga höjder, att "kommer du inte upp för egen maskin, ja då kan du inte göra den här saken, men vill du, ja då är vi där."
Alltså, om ett barn INTE kan klättra upp, så lyfter heller ingen henne (däremot kan vi öva grovmotorik på annat vis). Om hon däremot älskar rutschkanor och dras mot dem, så kan du vara helt säker på att det står en personal där intill och övervakar.
På de flesta förskolor i landet har man en uppdelning kring vart man är som personal, vad man gör under dagen och vad syftet med det man gör är.
Det heter helt olika saker i olika delar av landet, men för att förklara det mycket, mycket enkelt, så kan vi kalla det för A- B- och C- tid. Detta innebär att den personal som är i A-tid ser till att det barnet som är på rutschkanan också får lov att åka där. B-tidspersonalen ser till att fler barn strömmar till rutschkanan, så att inte A-tidspersonalen står ensam med ett enda barn under en hel dag. Alltså står en pedagog vid rutschkanan om ett enda barn behöver hjälp där, B-tidspersonalen ser till att alla barn hittar någonting att göra och slussar barnen vidare när de tröttnar, medan A-tidspersonalen alltid är helt upptagen (under den stunden) med att stötta barn vid just den aktiviteten de gör.
Det här kan också göra att under 10 minuter får INGET barn vara vid rutschkanan, eftersom B-tidaren fortfarande klär på barn där inne. (hm, det här var möjligen ett extremt exempel, för oftast står det ändå en personal vid rutschkanan, men det kan vara värt att tänka på om vissa rum på förskolan är "stängda", eftersom det är samma princip.)
Kontentan är: Personal lär sig mycket snabbt vilka barn som klättrar högt, springer fort, står på höjder, åker rutschkana och så vidare. Det brukar vi se redan vid inskolningen och då lägger vi mentalt om A- B- och C-tiden, även om denna inte står i någon som helst planering.
Det värsta som kan hända förskolepersonal är att ett barn skadar sig eller gör sig illa eller liknande. Ett barn behöver en förälder som tröstar. Personal kan också trösta och det kan fungera mycket, mycket bra, men först när barnet själv har tillåtit det, och det kan dröja ett tag efter inskolning innan ett barn är trygg nog med att det är en i personalen som tröstar.
Det viktigaste för oss i förskolan är att barnen är trygga.