Det fick jag också efter skilsmässa i samma ålder.
Att få dela säng med dig hjälper, men hon behöver ju kunna somna själv, och mörkret är jobbigt.
Köp en nattlampa på Ikea, förr fanns en som var svaglysande som hette Spöke, den var briljant till vår son när han var liten.
Se till att barnet inte är för varmt- det kanske inte behöver pyjamas?
Vår son har levt utan pyjamas och sovit i kalsongerna hela sin uppväxt, han blev ihjälgrillad annars.
Hitta en ritual som ger avslappning. Det kan vara att lyssna på havet i Spotify, att du läser några sidor ur en snäll bok som t.ex. Lotta på Bråkmakargatan, eller att du berättar en fri historia om ett av hennes gosedjur.
Jag köpte en liten mjukistupp till min son en påsk, och sen började jag berätta små historier om den, där jag pratade som den. Så mycket roligt vi hade med alla tokiga saker den tuppen hittade på, det går inte att betala i pengar. Han åt helst marshmallows och var bäst på precis allt. Fast han var rätt lat och ville inte jobba, så han bodde hos sin farmor, som lagade jättegoda pannkakor. Och så hade han en brorson, kycklingen Hoppi som var supersmart och då punkterade allt tuppens skryt och förklarade fakta när tuppen tokade till det helt och sa att tomten kommer på påsken, vatten är torrt och solen lyser för att den är en isglass.
En annan bra sak vi kom på var att spöken smakar jordgubbsgodis, och de vågar inte vara i vårt hus för mamma äter upp dom allihop då. Så det är därför man aldrig ser några spöken, för dom är helt slut!
Sen undrar jag också hur dags du försöker få henne att sova, och om hon fortfarande sover på dagen? Alla barn behöver inte lika mycket sömn, och behovet varierar också om de är i en tillväxtperiod eller mer i latens inför nästa spurt. Vår son la sig kl 21 från han var 3.5 år gammal och somnade sällan före 22. Att sova på förskolan fick vi ta bort rätt snabbt för annars somnade han inte förrän midnatt. Han var pigg ändå och jag var själv likadan så det är troligen ärftligt för oss.
Låt henne sova med dig tills det börjar bli lite ljusare igen, sen kan ni försöka att hon sover själv en natt varje vecka, och har en nattlampa i sitt rum, och sen vänjer du henne att vara tillbaka i sin egen säng under sommaren när det är som ljusast. Jag tror inte jag slutade sova med mamma förrän jag var 8-9 år men det var nog mest för att hon inte orkade stå emot, det var så mycket annat som strulade för henne.