• Anonym (Veliga jag)

Hjälp mig att tänka om jobb ????

Jag är runt 50 och jobbar i min hemstad på kontor. Jag har väldigt intressanta arbetsuppgifter men trivs inte så bra i övrigt.

Det är rörigt, dåliga chefer och jag får ta på mig mycket extra ansvar utan att direkt få credd för det.

Nu har jag blivit erbjuden ett jobb 7 mil bort. Det är inom en mer nischad, ev tråkigare verksamhet men det är en stabil och bra organisation och lönen är 2000 högre.

Om jag byter dit blir det resor på 2 timmar om dagen och löneökningen äts upp av resorna. Men jag kommer nog att trivas bättre. Det finns även andra bra förmåner där?

Hjälp mig tänka!

• Svar på tråden Hjälp mig att tänka om jobb ????
  • Anonym (Nej)

Jag skulle inte göra det. Pengar är inte det viktigaste i livet, men tid är det! Om du missar två timmar om dagen av sömn på morgonen och kanske socialt umgänge med familjen på kvällen så är det inte värt det. Sök dig bort, men på närmare håll i så fall.

• Anonym (Fd pendlare)

Det låter på ditt inlägg som att det enda som blir bättre med nya jobbet är att det organisatoriskt fungerar bättre på den nya arbetsplatsen. Jag hade inte bytt i det läget. Pendlingen äter upp löneökningen och arbetsuppgifterna kommer inte vara roligare eller mer utvecklande. Har själv pendlat och för att man i längden ska tycka det är värt det måste arbetsuppgifter och lön verkligen väga upp mot pendlingen. Gör de inte det kan man lika gärna välja att ha nära till jobbet istället.

• Anonym (Mm)

Jag har pendlar den sträckan i flera år. Till ett jobb jag älskade. Men skulle aldrig sätta mig i den sitsen igen om jag inte var verkligen desperat. När man slutat med det inser man hur mycket tid man lag på pendling, hur mycket mer fritid och ork man har om man t ex kan cykla till jobbet som jag gör nu. I din sits hade jag försökt hitta ett annat jobb på närmre håll men stannat kvar på nuvarande tills dess.

• Anonym (Veliga jag)

Tack för alla svar? ja det är nog klokast som de flesta säger att stanna kvar och söka annat på närmare håll. Det kan ta tid men jag har det ju rätt ok ändå. Och 14 mil om dagen är mycket

• Anonym (Beror på)

Kan du arbeta hemifrån, kan du åka tåg och i så fall, kan du jobba på tåget?

• Anonym (Veliga jag)

Kan du arbeta hemifrån, kan du åka tåg och i så fall, kan du jobba på tåget?

Nej tyvärr varken buss eller tåg.

Men jag tror jag ska fråga om det är möjligt att arbeta hemma 1-2 dagar i veckan.

Den högre lönen medför väl även högre pension? Det skulle ju vara bra!

Svar på tråden Hjälp mig att tänka om jobb ????