Anonym (Tveksam mamma) skrev 2021-12-25 20:36:04 följande:
Jag hör vad du säger men det är inte riktigt så enkelt då vi har växelvis boende som äntligen fungerar efter skilsmässan. Haft många fajter med pappan av många olika skäl och nu 4 år senare har vi äntligen fått det att fungera..
Ungdomar som är så där gamla brukar få bestämma själva, även om det hamnar i rätten. Jag vet flera ungdomar som varit mellan 13-15 där rätten varit mycket tydlig med att så pass stora barn bestämmer mer och mer själv. Inte i något av de fall jag tänker på, har man ens försökt "övertala" barnen utan de har lyssnat på ungdomarna och sen har domarna innehållit formuleringar om "umgänge utifrån barnets behov", och att de kan bestämma själva. De har också mycket tydligt talat om för föräldrarna att det inte handla rom va de själva vill, utan barnets rätt och behov - har barnet inget större behov av att åka till den andra föräldern så var det det som gällde.
Jag undrar vad du tänker på, när du säger det efter 4 år äntligen fungerar. Oavsett
vad, så är som sagt ungdomen 14. Man kan inte tvinga/tvångshämta så stora barn.
Det finns uppenbarligen skäl till att han inte vill vara där. Skulle du själv vilja bli tvingad till en miljö varannan vecka, där du inte känner att det är bra?