• Anonym (Gg)

Min pojkvän röker cannabis

Sedan jag och min sambo blev tillsammans för 1,5 år sedan har han rökt cannabis.

I början var det varje dag fram tills jag öppnade upp för hans föräldrar om hans missbruk och de betalade för att han skulle utredas. Detta hände i somras och sedan dess hade han lagt av med rökandet - fram tills nu.

Han har alltid sagt att han inte tänker lägga undan det helt och jag förväntar mig inte heller det av honom. Däremot är vi oense om hur ofta detta ska ske.

Jag vill absolut inte att han röker hemma och vill att det sker max 1-2 gånger i månaden. Han däremot vill göra det en gång i veckan, samt när han träffar sina vänner vilket är ganska sällan.

Hela denna situation har klistrat sig fast i mitt huvud och jag vet inte vad jag ska göra. Förutom denna situation är han allt jag någonsin drömt om.

Överdriver jag ang hans rökande? Hur skulle ni reagerat?

• Svar på tråden Min pojkvän röker cannabis
  • Anonym (Hejsan)
    Anonym (Överdriv) skrev 2021-12-23 10:00:59 följande:

Du överdriver folk verkar leva kvar i en idé om att cannabis ska vara en jättetung drog men det är inte värre än att ta en öl. Och det är mångårig forskning som visar att det kan hjälpa mot diverse problem och sjukdomar. Tex är vanliga mediciner du får utskrivet av läkare 100 gånger värre. Om du stör dig så mycket på det så tycker jag du ska lämna han. Cannabis har dessutom blivit lagligt i flertal olika länder och är godkänt som behandling. Det är bla i Sverige folk har kvastar uppkörda i arslet och lever kvar i vanföreställningar.

Håller helt med. 
  • Anonym (F)

Men.... jaha? Vad är problemet? Tycker du inte om röklukt? Missköter han jobbet? Förstörs ert sociala liv?

Du visste om det här redan innan ni flyttade ihop, lite sent att komma och klaga nu då.

Antingen är du ok med att han röker eller så är du inte det. Om du är ok med att han röker så ska du inte styra hur ofta han gör det. Du är inte hans morsa, så sluta bete dig som det.

• Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2021-12-23 10:00:46 följande:

Nej, du överdriver inte, du snarare underreagerar. Men du väljer ju själv om du vill vara tillsammans med en missbrukande knarkare eller inte. Men räkna med att inte kunna styra hur ofta han röker på. Uppenbarligen är drogen viktigare för honom än vad du är. Själv skulle jag aldrig vara tillsammans med en missbrukare, så luffigt att inte kunna hantera sig själv på ett bättre sätt. Extremt avtändande och osexigt.

Man får hoppas att han iaf odlar själv så han inte är en del av den samhällsförödande droghandeln.

Hoppas dina killar är nykterister också för alkohol är både farligare för individen och samhället. Eller sitter du med dubbelmoral...?
  • Anonym (Anna)

Nej, du överdriver inte, du snarare underreagerar. Men du väljer ju själv om du vill vara tillsammans med en missbrukande knarkare eller inte. Men räkna med att inte kunna styra hur ofta han röker på. Uppenbarligen är drogen viktigare för honom än vad du är. Själv skulle jag aldrig vara tillsammans med en missbrukare, så luffigt att inte kunna hantera sig själv på ett bättre sätt. Extremt avtändande och osexigt.

Man får hoppas att han iaf odlar själv så han inte är en del av den samhällsförödande droghandeln.

Det är skillnad på bruk och missbruk.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (F) skrev 2021-12-23 11:24:00 följande:

Men.... jaha? Vad är problemet? Tycker du inte om röklukt? Missköter han jobbet? Förstörs ert sociala liv?

Du visste om det här redan innan ni flyttade ihop, lite sent att komma och klaga nu då.

Antingen är du ok med att han röker eller så är du inte det. Om du är ok med att han röker så ska du inte styra hur ofta han gör det. Du är inte hans morsa, så sluta bete dig som det.

Ok.. man behöver inte bli elak för att man har en åsikt..
  • Anonym (Anna)

Jag vill inte försvara cannabis men vill ändå säga att alkohol är det man ska vara rädd för och alkohol borde förbjudas. Det finns hur många dokumenterade händelser om misshandel och mord med alkohol inblandat. Däremot finns inga dokumenterade fall ( vad jag vet ) om misshandel och mord med cannabis inblandat.

Med det sagt så finns det naturligtvis risker med cannabis och speciellt bland unga och unga vuxna. Man kan bli sen i utveckling i hjärnan om man missbrukar cannabis som ung.

Men cannabisbruk går ut över den som röker. Alkohol går ut över alla som befinner sig i närheten av den som dricker.

Jag skulle däremot vilja se en legalisering av cannabis som smärtmedicin. Jag hade inte tvekat att använda det då jag har haft smärta i 35 år.

Sverige kommer att vara det sista landet på jorden som kommer att legalisera cannabis. Men alkohol som är den största boven?.. den är helt ok tydligen. Det är ju bra märkvärdigt?

• Anonym (Va?)

Jaa och därmed begår en till olaglig handling. Det var ju ett jättebra tips...
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Anna) skrev 2021-12-23 11:26:50 följande:

Det är skillnad på bruk och missbruk.

Det är ändå olagligt och det är bara att acceptera.

Jag skulle aldrig inleda nåt med en missbrukare oavsett drog, laglig eller ej.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Överdriv) skrev 2021-12-23 10:00:59 följande:

Du överdriver folk verkar leva kvar i en idé om att cannabis ska vara en jättetung drog men det är inte värre än att ta en öl. Och det är mångårig forskning som visar att det kan hjälpa mot diverse problem och sjukdomar. Tex är vanliga mediciner du får utskrivet av läkare 100 gånger värre. Om du stör dig så mycket på det så tycker jag du ska lämna han. Cannabis har dessutom blivit lagligt i flertal olika länder och är godkänt som behandling. Det är bla i Sverige folk har kvastar uppkörda i arslet och lever kvar i vanföreställningar.

Oj vad du är oinformerad.  Speciellt unga människor kan drabbas hårt och det påverkar resten av deras liv: 

ale.se/download/18.62c820dc1764f5c1b254ff2/1610009426541/cannabis-lat-fakta-styra-dina-beslut.pdf

text från sid 6-7:

Att THC la?mnar kroppen sa? la?ngsamt inneba?r att fo?rsa?mringen av hja?rnans funk­tioner ha?ller i sig betydligt la?ngre a?n i de 2?3 timmar som det omedelbara canna­ bisruset varar. Forskning visar att korttidsminnet och inla?rningsfo?rma?gan i regel a?r nedsatta i 1?2 dagar. THC finns kvar i kroppen la?ngre a?n sa? och vid upprepat bruk riskerar de lagrade halterna pa?verka hja?rnans funktion la?ngt efter det senaste kon­ sumtionstillfa?llet. Hos den som ro?ker cannabis ett par ga?nger i ma?naden eller mer a?r minnet, koncentrationen och inla?rningsfo?rma?gan da?rfo?r konstant fo?rsa?mrade under pa?ga?ende bruk. Man blir ocksa? sa?mre pa? att uttrycka sig och planera frama?t. Det ha?r go?r att studier och cannabisanva?ndning inte a?r na?gon lyckad kombination. Unga ma?nniskors hja?rnor a?r sa?rskilt ka?nsliga fo?r skadlig pa?ver- kan eftersom hja?rnans biologiska mognad fortsa?tter upp till 25-a?rsa?ldern. Det a?r i dagsla?get osa?kert om de kognitiva funktionerna a?terga?r till det normala na?r man slutar bruka cannabis. Om man bo?rjar ro?ka cannabis tidigt och mycket ofta riskerar man att fa? en sa?nkning av IQ i vuxen a?lder 

Tycker du att det låter som ett smart val att röka på?  (men ok, du kanske är en sån där foliehatt som inte vill läsa, eller när du läst infon säger att det bara är påhitt). 

• klyban
    Anonym (Anna) skrev 2021-12-23 11:39:46 följande:
    Jag vill inte försvara cannabis men vill ändå säga att alkohol är det man ska vara rädd för och alkohol borde förbjudas. Det finns hur många dokumenterade händelser om misshandel och mord med alkohol inblandat. Däremot finns inga dokumenterade fall ( vad jag vet ) om misshandel och mord med cannabis inblandat.
    Med det sagt så finns det naturligtvis risker med cannabis och speciellt bland unga och unga vuxna. Man kan bli sen i utveckling i hjärnan om man missbrukar cannabis som ung.
    Men cannabisbruk går ut över den som röker. Alkohol går ut över alla som befinner sig i närheten av den som dricker.
    Jag skulle däremot vilja se en legalisering av cannabis som smärtmedicin. Jag hade inte tvekat att använda det då jag har haft smärta i 35 år.
    Sverige kommer att vara det sista landet på jorden som kommer att legalisera cannabis. Men alkohol som är den största boven.. den är helt ok tydligen. Det är ju bra märkvärdigt
    Nä, vi ska VERKLIGEN  inte ge kriminellanätverk mer inkomster än de redan har, så alkohol ska förbli lagligt även om som du säger det har en hel del mer problem än cannabis,
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Min pojkvän röker cannabis