• Liljan77

Vilket bud gäller?

En skola startade en sida på facebook som ska samla in pengar till musikhjälpen.
    På den sidan har de en auktion med olika föremål.
    Nu har skolan delat inläggen med föremålen,,ett inlägg per föremål...
    på sin egna skolans facebook-sida, vilket har gjort att det nu finns bud både på skolans egna sida och på deras sida till musikhjälpen.
    Buden är olika och flera har nu frågat skolan vilket bud som gäller, 
    men får inget svar.
    Någon som vet vad som egentligen gäller och är rätt?
    Buden som är skrivna på den startade sidan till musikhjälpen eller
    buden som är skrivna i de delade inläggen som nu finns på skolans egna hemsida?

Tacksam för svar, särskilt från er som verkligen vet vad som gäller.

• Svar på tråden Vilket bud gäller?
  • Anonym (Killgissar)

Högst bud gäller, oavsett var det läggs. Så brukar det iaf gå till med auktioner.

• Liljan77

Ja, högsta budet, men man brukar ju inte ha flera olika sidor till en auktion.
    Att man delar hela sidan med auktionen är ju vanligt men här har de inte delat sidan utan bara föremålen och då på en annan sida.
    Det blir ju som om jag skulle köpa något utav dig men jag budar hos din granne som visat mig vad du säljer. 

Anonym (Killgissar) skrev 2021-12-18 16:53:45 följande:

Högst bud gäller, oavsett var det läggs. Så brukar det iaf gå till med auktioner.

• Anonym (lll)
    Liljan77 skrev 2021-12-18 17:55:25 följande:

Ja, högsta budet, men man brukar ju inte ha flera olika sidor till en auktion.
    Att man delar hela sidan med auktionen är ju vanligt men här har de inte delat sidan utan bara föremålen och då på en annan sida.
    Det blir ju som om jag skulle köpa något utav dig men jag budar hos din granne som visat mig vad du säljer. 

Du får nog bättre svar om du kontaktar någon ansvarig. Här kan ju ingen veta hur det är tänkt. 

Kontakta rektor om ingen annan svarar.
  • Anonym (Anna)

Otroligt dumt att det blev så. Det var väl i bästa välmening som inlägget spreds men nu blir det väldigt knasigt. En budgivning och en pseudo-budgivning....
    När man säljer saker på marketplace tex så brukar man ju skriva "annonsen finns på fler ställen" eller liknande så att folk vet om det. 
    Ta kontakt med skolan omgående på måndag.

• Anonym (Killgissar)

Om man absolut måste välja så borde det vara budgivningen i originalinlägget som gäller iaf.

• Anonym (b)

Så sanslöst ogenomtänkt ...

Tror den enda räddningen är att bara räkna högsta bud och försöka få alla att betrakta det som en enda auktion.

• Betty Boop

Alla bud måste ju göras i orginalinlägget. Det är de buden som gäller. Man kan ju inte lämna bud i ett delat inlägg utan måste klicka på orginalinlägget och lägga bud där. När de delade inläggen borde de ha upplyst om detta.

Svar på tråden Vilket bud gäller?