• Elvan

Städa rummen

Mina barn har sedan då de förstått att de ska plocka undan efter sig ,vart tvungen att plocka undan och sedan har jag vart in på deras rum och dammsugit och torka golv .

Nu vägrar de helt , så nu har vi plockat undan allt förutom 1 grej för de . Men inte ens de vill de plocka upp från golvet.

De skriker och grinar !!!!

Pratade med en kompis och berättade då sa kompisen , men gud dom ska inte städa dom är ju bara 7 och 8 år.

Så jag frågade vad gör du med ditt barn då fick jag till svar , de gör jag..

Är jag alldeles för hård att de ska kunna plocka upp kläder och leksaker när de bara kasta in de i garderober och på golvet .?

Finns de en ålder på när de ska börja städa/plocka iordning?

• Svar på tråden Städa rummen
  • Gasellen87

Tycker inte det låter som du är för hård, iaf inte av det som framgår här. Jag kanske inte skulle tvinga dem att dammsuga och torka golvet förens runt 10-12 år men plocka undan tycker jag man lär sina barn tidigt. Jag tycker mer det låter som dina barn testar gränserna. Om jag skulle va du skulle jag inte plocka efter dem utan istället antingen säga att vi hjälps åt eller att de blir en konsekvens när de inte plockar upp efter sig, ex man får inte titta tv/padda förens man har städat.

Mina barn är 8,5, 6,5 samt snart 2 år. 8,5 åringen städar själv och dammsuger. Hon tycker det är kul och gör det självmant. 6,5 behöver lite mer stöd. 2-åringen hjälper till när man själv plockar och säger att han ska hjälpa till.

• Gasellen87

Såg nu att du dammsuger och torkar golv. Tycker absolut INTE du begär för mycket av så pass ?stora? barn.

• Mortiscia80

Så ta bort den sista grejen också då? Vad är det för "grejer" du menar att de inte plockar undan efter sig? Självklart ska 7-8-åringar städa, det ska barn göra från det att de är stora nog att förstå orden. Då menar jag så klart i första hand deras egna leksaker och när de blir äldre utökas ansvaret mer, men i den åldern absolut självklart att man städar sitt rum.

• Spucks

Min 4åring städar undan själv, jag hjälper bara lite om det är väldig mycket och men några specifika saker som med böckerna, eftersom det är svårt för honom att sätta in dem i hyllan.
    När han g
    år i skolan kommer jag nog så småningom kräva att han dammsugar sitt rum själv åtminstone ibland.

• Hyllemor

Min son är 7 och ett halvt år. Han har för det mesta det ganska fint i sitt rum eftersom vi har tränat "plocka undan" från början. Ibland kan det bli lite stökigt och då kan han vilja att jag i alla fall är med i rummet när han plockar eftersom han tycker att det blir övermäktigt annars.

Han dammsuger och dammtorkar, men inte helt regelbundet. Skrivbordet torkar han alltid av i alla fall, eftersom han inte gillar att det är skräpigt. Oftast så MÅSTE han ha dammsugaren precis samtidigt som jag använder den i ett annat rum. Om jag säger nej, så tröttnar han direkt och då blir det jag som dammsuger ändå, men det där måste jag också bli bättre på.

Städningen funkar över lag bra. Om jag säger att "Nu är det städdags!" och han får välja varannan låt på spotify, så kan vi båda hålla på ganska länge och han kan dessutom ta sig till vardagsrummet eller trappan och börja dammtorka. Oftast gör han inte det i den ordning eller i den prioritering som jag vill, men det är bara att svälja och vara glad. Det blir ju rent i alla fall, även om jag tycker att det är onödigt att göra det just där och då.

Om han absolut inte vill, så tvingar jag honom inte, men oftast kommer han lite senare på dagen och säger: "Vi glömde städa mitt rum!" och är helt gråtfärdig. Då är det bara att dra fram dammsugaren igen och prata om att man inte kan gå runt och vara ledsen för att man inte "hade tid" tidigare under dagen.

Svar på tråden Städa rummen