Försiktigoptimistisk skrev 2021-12-17 08:07:43 följande:
V 14 och går ner i vikt?
(Kan börja med att säga att jag inte var direkt underviktig innan graviditeten, jag var överviktig enligt BMI)
Pga illamående har jag inte kunnat röra på mig speciellt mycket, men inte heller äta. Har nu gått ner cirka 3 kg sen illamåendet startade v 8 och fortsätter gå ner och är i vecka 14 nu. Hur länge/mycket kan man gå ner innan man behöver kontakta BM?
Om du var överviktig innan är det ingen fara att gå ner nu i början, tvärt om är det nog bara positivt. Bebis får allt den behöver nu i början så du behöver inte bekymra dig över det.
Jag var smal och och låg på gränsen till underviktig innan jag blev gravid. Jag är nu gravid i vecka 15 och har gått ner 8 kg, från 56 kg till 48 kg. Jag rör mig mycket (>10 000 steg om dagen) och äter något mer än jag gjorde innan, därutöver mellanmål och småsnacks. Jag var på besök hos barnmorskan härom dagen som var något bekymrad över viktnedgången då jag, enligt henne, var nog så tunn redan innan. Hon poängterade dock att det inte var något som är alarmerande eller oroande men hon ville att jag skulle ändra lite i min kost framöver. Jag har gjort två ultraljud och på båda dessa har allt sett bra ut, jag har även blivit framflyttad totalt en vecka så den lille växer och frodas.
Om du känner dig orolig kan du alltid ta upp det vid nästa besök hos din BM så att denne kan ge dig råd utifrån dina förutsättningar. :)