• Pope Joan II

Religiösa undantagna

Jag finner det enormt provocerande att Lund nu inför vaccintvång för nyanställda men med undantag för religiösa. Jag ser ingen som helst skillnad på vaccinmotståndarnas alla märkliga idéer och på de religiösas alla löjliga fantasifoster. Hade de religiösas absurda påhitt alls fungerat så hade ingen av dem vare sig fått eller dött av covid. Och ja, jag är medveten om att ni religiösa förklarar sådant med prövningar hit och dit men det är förstås lika idiotiskt som alla de märkliga saker vaccinmotståndarna kokar ihop. 

Bedrövligt.

• Svar på tråden Religiösa undantagna
  • nernu

Jag förstår inte heller. Jag är religiös men jag förstår inte varför min övertygelse får en särställning bara för att den har med religion att göra. En renlevnadsmänniska till exempel som inte vill stoppa i sig gifter eller vad det kan vara är väl lika övertygad om sin sanning som jag är. Ett sådant nej borde väga lika tungt som mitt.

• Drottningen1970

Obegripligt varför just religiösa vanföreställningar skulle undantas.

Vanföreställning som vanföreställning

• AndreaBD

Jepp, håller med. Det är ju inget som har med religion att göra. Det är en medicinsk fråga.  Vilka skulle det kunna vara, vilken religion? Ultra-ortodoxa judar är uppenbarligen anti-vaccination. De tycker det är upp till gud, därför ska man inte vaccinera sig. Hörde från en bekant som bor i Israel att de t.o.m. smittar varandra med flit. 

• Pope Joan II
    Mandelskorpan skrev 2021-12-15 05:50:21 följande:
    Tillägg, hittade inget om undantag för religiösa? Var står det?
    Jag läste det högt för min man förra helgen och ondgjorde mig över saken. Hade tänkt starta den här tråden då men det föll mig ur minnet när andra saker dök upp. Det var i alla fall en intervju med en man i ledande ställning där detta sades, jag tror att det kan ha varit i tidningen Sydsvenskan. 

Hur som helst så hittar jag det inte nu. Jag låter tråden vara kvar ett tag tills jag eller någon annan hittar det jag läste, annars ber jag om att få den borttagen om det är så att det jag läste inte kan hittas eller ännu bättre: visar sig inte längre stämma/kommer ej att genomföras. Det vore ju det bästa!
  • Mandelskorpan
    Pope Joan II skrev 2021-12-15 09:47:30 följande:

Jag läste det högt för min man förra helgen och ondgjorde mig över saken. Hade tänkt starta den här tråden då men det föll mig ur minnet när andra saker dök upp. Det var i alla fall en intervju med en man i ledande ställning där detta sades, jag tror att det kan ha varit i tidningen Sydsvenskan. 

Hur som helst så hittar jag det inte nu. Jag låter tråden vara kvar ett tag tills jag eller någon annan hittar det jag läste, annars ber jag om att få den borttagen om det är så att det jag läste inte kan hittas eller ännu bättre: visar sig inte längre stämma/kommer ej att genomföras. Det vore ju det bästa!

Ok! Tror både Sydsvenskan (och Skånska Dagbladet?) har många låsta artiklar, det kan vara därför det inte går att hitta.
  • FtS70

Låter horribelt, jag väljer att inte tro på det tills motsatsen bevisats.

• AndreaBD
    GretaOkerEka skrev 2021-12-17 11:52:20 följande:

Bra vaccintvång ska bekämpas

Fascism ska aldig accepteras . Då är vi tillbaka på 30 talet igen 

Läs på vad fascism är!  Ett tips - det är inte fascism som Hitler höll på med. Fascism har man haft i Francos Spanien - fram till 1970-talet, och även i Argentina och lite grann i Chile. 
Svar på tråden Religiösa undantagna