• mommadearest

Impulsiv tonåring, skolan orolig

Har en 13 åring med adhd och autism, skolan ringer titt som tätt om saker; går inte på lektioner, kastar snöbollar, bankar på dörrar, stör andras lektioner osv. De säger att de börjar se varningsklockor, att han verkar jaga en kick.. Då han gör saker om igen trots att man pratar om det, säger till och han vet att han inte bör göra dessa saker.. Förstår och tycker det är frustrerande samtidigt som jag tycker de överdriver lite..
    Han banka/sparka på lärardörren idag och såklart det inte är särskilt bra, samt snöbollskastning på skolan som de vet att de inte får men gör ändå, alltså ja, de gör saker de inte får, men det gör väl alla ungdomar lite då o då.. Tycker inte det är en jättestor grej mer än att det såklart blir energikrävande för personal på skolan att behöva hålla på o tjata. Vi har varit i kontakt med soc två gånger, en gång för skolfrånvaro och en gång för att några sett han uppe på ett skoltak. 

Jag ska ringa bup och se om de har några bra tips,,, han vägrar prata med nån då soc erbjöd samtal med fältassistenter som pratar om impulser och hur man kan jobba med dom,, han tycker inte om att prata med folk han inte känner. 

Vi är väldigt öppna här hemma och pratar om det mesta, han berättar mycket för mig.. Vi pratar om konsekvenser, varför han inte bör göra vissa saker osv. Men sen händer det ändå en hel del. Han äter mediciner men det är ju inga mirakelkurer.. Måste ju finnas mer man kan göra.. 

Vad har ni gjort ni som känner igen detta med era barn? Vad har fungerat? 

Svar på tråden Impulsiv tonåring, skolan orolig