• Marie7

Hemma magsjuk, irriterad chef

Blev magsjuk sent i går kväll. Arbetar på förskola med 1-2 åringar och just nu går sjukan bara runt runt. Jobbar extra varannan söndag i hemtjänsten och i morgon skulle jag jobbat. Ringer min chef och berättar att jag är magsjuk. "Men om du blev dålig i går kväll hur vet du att du är sjuk i morgon då? Kan ju gå över snabbt!" Berättar att jag mår illa och magen bråkar. Men hon tycker mest det är illa att jag inte kommer och jobbar. Tyckte själv jag tog ansvar och ringde i tid så de kan få in någon annan på mitt pass. Att ringa 7.00 samma dag när första kund är 7.14 är inte optimalt. Sen smittar man ju två dygn efter avföringen blivit vanlig. Sånt borde en chef inom hemtjänsten veta. Detta är inte första gången hon är otrevlig när man sjukanmäler sig (inte ofta jag gör det) och tycker man kan jobba. Även under värsta Covid tiden var det lika. Funderar på att Maila vd för företaget, men orolig att bli av med jobbet. Överreagerar jag?

• Svar på tråden Hemma magsjuk, irriterad chef
  • ElaineBenes

Jag håller med dig i att det är bättre att vara ute i så god tid man kan.

I vissa jobb är det bättre att ta det säkra istället för det osäkra och riskera att passet blir obemannat. Och om du blev sjuk i går kväll är ju risken att du är frisk till söndag morgon liten. Dock räknas man som vuxen som smittfri efter 24 timmar.

Men, stor skillnad på magsjuka eller lite kli i halsen om man kan bita ihop och jobba.

• Aredhel

Riktigt tråkigt men försök att inte ta åt dig. Jag var sjuk i veckan och ringde in i god tid och fick till svar: Jaha, ja det var inte så bra eftersom vi har så mycket att göra nu!

Det är ju inte direkt så att man väljer att bli sjuk. Men stödpratade med min mamma efter och hon som chef sa att det är lätt att reagera så när folk sjukanmäler sig. Men hon har lärt sig att säga att man ska krya på sig och sen är det inget mer med det.

• nernu

Vad är det för galning som är chef för en sådan verksamhet utan att ha någon kunskap om smittskydd? Där hade inte jag velat jobba.

Svar på tråden Hemma magsjuk, irriterad chef