• Anonym (Sanna)

Vännens man ber mig hjälpa henne

Min vän blir full några gånger i veckan och hennes man vill att jag ska prata med henne om alkoholproblem.Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Vännens man ber mig hjälpa henne
  • Anonym (Sanna)

Men jas ska jag säga ,jag är ingen expert på detta.

• Anonym (Sanna)
    Hyllemor skrev 2021-12-11 00:22:54 följande:

Varför vill han att just du ska prata med henne?

Han verka tycka bra om mig som person.Jag tycker bra om henne egentligen och vet att hon full ordentligt någon gång i veckan.
  • Anonym (Kaffedraken2)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-11 00:22:44 följande:

Men jas ska jag säga ,jag är ingen expert på detta.

Det vore högst olämpligt att säga. Jaktplan, eller stridsmateriel överhuvudtaget, hör inte hemma i en sån här diskussion. Det kan bara förvärra saken.
  • Anonym (Sanna)
    Maac skrev 2021-12-11 00:40:29 följande:

Är du orolig för henne? Säg det i så fall.

Ja,det är jag.Hon blir full och då är hon inte glad längre ,mera otrevlig mot alla.
  • Maac
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-11 00:43:11 följande:

Ja,det är jag.Hon blir full och då är hon inte glad längre ,mera otrevlig mot alla.

Då vet du vad du ska säga. Du kan skriva ett brev om det känns jobbigt att prata. Föreslå att hon säkert hjälp. Erbjud dig att följa med eller hjälpa henne komma i kontakt med något ställe som kan hjälpas. Vårdcentralen är en bra början.
  • Maac
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-11 00:43:11 följande:

Då vet du vad du ska säga. Du kan skriva ett brev om det känns jobbigt att prata. Föreslå att hon säkert hjälp. Erbjud dig att följa med eller hjälpa henne komma i kontakt med något ställe som kan hjälpas. Vårdcentralen är en bra början. Kanske blir hon arg, men hellre att du försöker än att du låter bli.

Du kan ju också kontakta nån förening för anhöriga och fråga hur man kan gå tillväga. Tipsa också hennes man om det.
  • Anonym (Vård)

Sök upp vad som finns för vårdmöjligheter i er kommun.

Hon kanske behöver samtalskontakt eller komma in på ett behandlingshem.

Det tror jag är det bästa sättet du kan hjälp henne.

Svar på tråden Vännens man ber mig hjälpa henne