• Anonym (Embla)

Blir det mindre bostadstillägg nu? Sjukersättning

Jag håller på och bli snurrig för att jag inte fattar alla turer. Någon som är klarare i huvudet kanske har ett bra, koncist svar.

Jag har sjukersättning på garantinivå. 

Nästa år ska nivån höjas med ca 1000 kr i månaden.

Samtidigt ska skatten sänkas med 10000 kr per år = ca 800 kr i månaden.

Jag vet inte vad skatten blir på de 1000 kr i månaden med nivåhöjningen men säg att det blir totalt 1500 kr mer i plånboken.

Kommer mitt bostadstillägg sänkas med 1500 kr då?

• Svar på tråden Blir det mindre bostadstillägg nu? Sjukersättning
  • Anonym (Embla)

Ingen som vet?

• Anonym (Fia)

Är du säker på att det blir några höjningar? Tror det blev inställt.

Bostadstilläggget så beror det på vilken hyra du har (vi med sjukersättning har ju tyvärr lägre tak på det då de bara höjt för ålderspensionärerna så min slår i taket hur mycket som räknas med). Men det är inte så att det sänks med exakt samma summa. 

Du kan ju göra en snabbräkning på försäkringskassans hemsida (lita dock inte på den rakt av, själv fick jag 200 kr mindre än vad den sa när jag flyttade senast). Jag skulle inte räkna med något substantiellt mer i plånboken faktiskt. Men vänta någon månad till när försäkringskassan skickar ut för nästa år så vet du. 

• Anonym (Embla)
    Anonym (Fia) skrev 2021-12-10 18:15:24 följande:

Är du säker på att det blir några höjningar? Tror det blev inställt.

Bostadstilläggget så beror det på vilken hyra du har (vi med sjukersättning har ju tyvärr lägre tak på det då de bara höjt för ålderspensionärerna så min slår i taket hur mycket som räknas med). Men det är inte så att det sänks med exakt samma summa. 

Du kan ju göra en snabbräkning på försäkringskassans hemsida (lita dock inte på den rakt av, själv fick jag 200 kr mindre än vad den sa när jag flyttade senast). Jag skulle inte räkna med något substantiellt mer i plånboken faktiskt. Men vänta någon månad till när försäkringskassan skickar ut för nästa år så vet du. 

Nej det blev inte inställt, så vitt jag har förstått. Eller i alla fall inte skattesänkningen. Inte den höjda bostadstlläggsgränsen heller om jag har förstått. 

Frågan är ju om de kommer sänka bostadstillägget pga att inkomsten höjs. Förra gången de gjorde en skattesänkning påverkades inte bostadstillägget men den var ganska liten då.
  • Drottningen1970

Ja.

Det är detta som blir absurditeten när det ?satsas? på de allra svagaste. Ofta plus minus noll i plånboken då högre ersättning från nåt håll eller mindre skatt samtidigt resulterar i mindre ersättning från annat håll. Men det ser bra ut i teorin.

• Anonym (Embla)
    Drottningen1970 skrev 2021-12-10 20:48:06 följande:

Ja.

Det är detta som blir absurditeten när det ?satsas? på de allra svagaste. Ofta plus minus noll i plånboken då högre ersättning från nåt håll eller mindre skatt samtidigt resulterar i mindre ersättning från annat håll. Men det ser bra ut i teorin.

Har du något läsbart om det? Man tycker ju att intresseorganisationerna skulle ta upp det.
  • Anonym ($$$)

Budgeten lär gå igenom då de beslutat om det i slutet av november.

Angående de höjningar som ska göras som höjd grundnivå, sänkt skatt och höjt bostadstillägg för de med sjukersättning så har jag uppfattat det som att bostadstillägget inte ska sänkas fast grundnivån höjs och skatten sänks.

Så höjs grundnivån med drygt 1000 kr/månaden och skatten sänks lite mindre än 1000 kr/månaden så ska inte bostadstillägget sänkas.

Svar på tråden Blir det mindre bostadstillägg nu? Sjukersättning