• carlov

Pappa emot uppsägning

Hej!

Jag ska säga upp mig på måndag pga precis kommit in på en helfartskurs som jag velat läsa i flera år. Sökt in varje höst och vår men aldrig kommit in, FÖRRÄN NU! Jag har ett problem dock..

På grund av många anledningar har jag inte bett om tjänstledigt från jobbet inför detta. Dels har jag varit väldigt osäker in i det sista vad jag vill göra, har tänkt om flera gånger på vägen och det är inte förrän nu som jag känner till 100% att jag vill läsa till våren.

Jag har inte vågat berätta detta för min pappa då jag precis fått det jobbet som jag jobbar på nu och är så rädd att han ska bli arg på mig. Vet att det kanske låter töntigt, är ändå 21 år gammal och bor inte hemma.. men min pappa har alltid varit väldigt mån om att man ska göra saker på rätt sätt och han har sagt att ?ska du plugga, ta tjänstledigt istället för att säga upp dig? men nu har det inte blivit så.

Jag ska prata med min chef på måndag och då ska jag fråga om tjänstledighet först och främst, men får jag inte det så kommer jag säga upp mig. Borde inte tänka på vad alla andra tycker om mitt beslut egentligen för det är mitt liv det handlar om, men det gnager ändå i mig.. vad hade ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Pappa emot uppsägning
  • S23

Ta inte ens upp uppsägning som alternativ under detta samtal.

Ansök om tjänstledigt och avvakta vad som händer. Nämner du uppsägning så öppnar du upp för att arbetsgivaren skall välja att uttnythja rätten att skjuta på studier

• carlov

Fast säger jag upp mig så får de ju inte neka mig? Tar jag tjänstledigt får de ju neka mig dock,

• Selmans

Tjänstledighet för studier kan inte nekas, men det kan skjutas upp i upp till 6 månader om arbetsgivaren anser det nödvändigt. Om arbetsgivaren väljer att skjuta upp din tjänstledighet ansöker du om anstånd hos universiteten och de är då skyldiga att skjuta upp din studiestart, dvs du är garanterad en plats nästa gång kursen hålls. Och då är arbetsgivaren skyldig att ge ledigt.

Angående din pappa är det ett ickeproblem. Du behöver inte svara på frågor han har angående tjänstledig eller ej. Säg bara att du har läget under kontroll och byt samtalsämne om han skulle fråga.

• Magical
    carlov skrev 2021-12-10 09:08:06 följande:

Fast säger jag upp mig så får de ju inte neka mig? Tar jag tjänstledigt får de ju neka mig dock,

Ja men det vet du inte än. Din chef kanske glatt säger ja direkt. Om de nekar så får du ta uppsägningsfrågan. 

Du kan också, om det inte går på annat vis än uppsägning, låta bli att tala om den detaljen för din pappa. Du bor inte hemma skriver du. Man behöver verkligen inte berätta allt för sina föräldrar, och speciellt inte när man inte ens bor i samma hus längre. Du är din egen. 
    Låt honom i så fall tro du är tjänstledig, det spelar väl ingen roll? När du läst din kurs kan du väl hitta ett annat jobb?
  • Mortiscia80

Om du betalar för att bo hemma kan det mycket väl vara aktuellt att diskutera med din pappa så att ni båda vet hur läget kommer att se ut.

• carlov

Dock är det ju så att jag inte vill att de skjuter upp min tjänstledighet för det är nu till våren som jag vill läsa kursen, inte i höst. Är väldigt trött på mitt jobb. Vi säger att de väljer att skjuta upp min tjänstledighet i 6 månader, när jag får det beskedet kan jag väl säga upp mig istället så att jag slipper jobba kvar i ett halvår på ett jobb som jag inte gillar?

• S23
    carlov skrev 2021-12-10 09:40:53 följande:

Dock är det ju så att jag inte vill att de skjuter upp min tjänstledighet för det är nu till våren som jag vill läsa kursen, inte i höst. Är väldigt trött på mitt jobb. Vi säger att de väljer att skjuta upp min tjänstledighet i 6 månader, när jag får det beskedet kan jag väl säga upp mig istället så att jag slipper jobba kvar i ett halvår på ett jobb som jag inte gillar?

Absolut kan du välja att säga upp dig om de skjuter på dina studier. Men det är väldigt ovanligt att en arbetsgivare gör det.

Dessutom verkar det uppenbart som att du kan begära anstånd och då ha en plats till hösten (jag hade inte koll på att det fungerar så). Jag skulle aldrig någonsin säga upp en tillsvidareanställning för att jag inte orkar jobba ett halvår till.

Du vet inget om hur arbetsmarknaden ser ut om några år när du studerat klart. Därför är det väldigt dumt att säga upp sig.
  • S23

I framtiden bör du kanske tänka på att söka tjänstledighet i tid.

Du kan ansöka innan du vet att du kommer in.

Antingen skriver du i ansökan att detta gäller om du kommer in på den specifika utbildningen. Eller så drar du bara tillbaka ansökan när du fått beskedet om att du inte kommer in

• carlov
    S23 skrev 2021-12-10 09:49:03 följande:

Absolut kan du välja att säga upp dig om de skjuter på dina studier. Men det är väldigt ovanligt att en arbetsgivare gör det.

Dessutom verkar det uppenbart som att du kan begära anstånd och då ha en plats till hösten (jag hade inte koll på att det fungerar så). Jag skulle aldrig någonsin säga upp en tillsvidareanställning för att jag inte orkar jobba ett halvår till.

Du vet inget om hur arbetsmarknaden ser ut om några år när du studerat klart. Därför är det väldigt dumt att säga upp sig.

Nej såklart inte. Vet själv att det är bäst att ta tjänstledigt men eftersom det bara är en och en halv månad tills jag börjar plugga så känns det som att det är för ont om tid för att ha chansen att få igenom det. Enligt mitt fackförbund ska man be om tjänstledigt minst sex månader i förväg. Och nu är det bara en och en halv månad kvar.
  • GGN

Jag känner igen mig lite i det där. Kan rekommendera dig att redan nu lära dig att strunta i hans tyckande. Det skulle jag ha gjort tidigare i livet.

• GGN
    carlov skrev 2021-12-10 09:52:44 följande:

Nej såklart inte. Vet själv att det är bäst att ta tjänstledigt men eftersom det bara är en och en halv månad tills jag börjar plugga så känns det som att det är för ont om tid för att ha chansen att få igenom det. Enligt mitt fackförbund ska man be om tjänstledigt minst sex månader i förväg. Och nu är det bara en och en halv månad kvar.

Det är ju väldigt svårt att veta sex månader innan.
  • sextiotalist
    För att vara säker på att få det ja. Men det hindrar inte AG att kunna ge dig tjänstledigt även om frågar senare. Dvs du kan absolut börja med att berätta att du nu kommit in på en utbildning som du verkligen vill gå. Du vill gärna ha tjänstledigt för detta, men vet att det är sent att fråga. Börja där. Vill AG ha dig kvar, så kommer de nog bevilja, är de inte intresserade så får du avslag och då kan du säga upp dig
  • Faxze

Som andra har skrivit så beror detta på att arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten i sex månader. En vettig arbetsgivare beviljar ändå ledigheten. Så sök tjänstledighet för studier och se vad som händer. Jag utgår från att du har varit anställd hos denna arbetsgivare minst de senaste 6 månaderna (eller minst 12 månader under de senaste 24 månaderna). Det är nämligen grundkrav för att ha rätt till tjänstledigt för studier.

Bra att känna till för framtiden är att det går att söka ledigheten långt innan man blivit antagen till studierna.

Typ: "Jag begär tjänstledigt för studier under tidsperioden ÅÅMMDD - ÅÅMMDD under förutsättning att jag blir antagen till sökt utbildning." På så sätt gäller inte din ansökan om du inte blir antagen till utbildningen, men du har lämnat in ansökan mer än 6 månader i förväg om du blir antagen.
  • GGN

Ett alternativ är att be arbetsgivaren om ett intyg på att du blir nekad (om du nu skulle bli det) så får du börja skolan nästa termin (beroende på skolans rutiner). Så gjorde jag men jag ville ju också det just då. Hade relativt nytt jobb nämligen.

• Erics farsa

Utbildning är sällan fel, efter 20 år kan en konglikt vara rätt babal i jävörelse, jag ångrar att jag inte pluggade.

Svar på tråden Pappa emot uppsägning