• nomina

Vad dricker ni??

Inför att bli gravid slutade jag att dricka kaffe, och bytte ut till 1-2 koppar te/ dag. Oftast grönt te då jag vill undvika koffeinet.

Så blev jag gravid och nu har jag läst att man ska undvika örtteer, barnmorskan hänvisar till livsmedelsverket och receptionisten sa att "det är gammalt och du kan dricka kaffe igen"

Jag blir så förvirrad. Hittade ett koffeinfritt te från pukka mommy pregnancy, men i beskrivningen står det att det kan drickas i andra och tredje trimestern, där är jag inte ännu.. så min fråga, hur gör ni och vad dricker ni?

Vill gärna dricka något varmt 1-2ggr per dag oxh tänker att jag kan dricka varmt citronvatten eller varm choklad isåfall...

*förvirrad*

• Svar på tråden Vad dricker ni??
  • Aliona

Jag följde livsmedelsverkets rekommendation på max 200 mg koffein per dag. Jag fortsatte alltså att dricka kaffe varje morgon genom hela graviditeten. I övrigt, om jag ville ha något varmt, drack jag mest rooibush. Det är koffeinfritt och hjälper dessutom upptagningen av järn som ju är jätteviktigt under graviditeten.

• AMCG

Jag klarade inte av smaken av kaffe som gravid. Och inte heller te.

Jag drack ibland honungsvatten (varmt vatten och honung).

• Värphönan

Grönt te (beroende på sort) innehåller ju rätt mycket coffein så du kan lika gärna dricka kaffe som grönt te ;)

Jag dricker myntate, rooibos, varm choklad, varmt citronvatten med lite ingefära.

Jag varierar alltså och dricker lite olika från dag till dag. Varm saft han man ju också dricka om det just är något varmt man är ute efter, va väldigt poppis när jag va liten och man va ute å tittade på bandy :) te på torkade frukter som vinbär, papaya, apelsin osv kan ju också va nått?

Men gillar själv inte smaken av kaffe, svart eller grönt te så undviker dom för den saken skull.

• nomina
    Värphönan skrev 2021-12-09 00:29:13 följande:

Grönt te (beroende på sort) innehåller ju rätt mycket coffein så du kan lika gärna dricka kaffe som grönt te ;)

Jag dricker myntate, rooibos, varm choklad, varmt citronvatten med lite ingefära.

Jag varierar alltså och dricker lite olika från dag till dag. Varm saft han man ju också dricka om det just är något varmt man är ute efter, va väldigt poppis när jag va liten och man va ute å tittade på bandy :) te på torkade frukter som vinbär, papaya, apelsin osv kan ju också va nått?

Men gillar själv inte smaken av kaffe, svart eller grönt te så undviker dom för den saken skull.

Tack!! Så många fina tips :)

Låter klokt att variera ofta och ja det är just något varmt jag är ute efter. <3
  • Kvinna1989

Det där med kaffet var svårt för mig, jag älskar kaffe men när jag var gravid kändes det verkligen som jag var ännu mer sugen på kaffe än normalt haha. Fast det brukar ju vara tvärt om att man som gravid blir äcklad av kaffe, men så var det inte för mig då.

Ungefär hälften av graviditeten var jag jätte noga med max 2 små koppar kaffe per dygn, de var svårt. Drack då ofta te istället.

Men slutet av gravideten var jag ärligt inte lika noga, ibland drack jag 2 STORA koppar om dagen, dock inte varje dag.

Jag fick en frisk tjej i September i år :)

Men blir det en graviditet till och om jag har lika stort sug efter kaffe som då så kommer jag nog köra på koffein fritt , det var ändå liksom mer smaken jag var sugen på. :)

• nomina
    Kvinna1989 skrev 2021-12-09 01:47:48 följande:

Det där med kaffet var svårt för mig, jag älskar kaffe men när jag var gravid kändes det verkligen som jag var ännu mer sugen på kaffe än normalt haha. Fast det brukar ju vara tvärt om att man som gravid blir äcklad av kaffe, men så var det inte för mig då.

Ungefär hälften av graviditeten var jag jätte noga med max 2 små koppar kaffe per dygn, de var svårt. Drack då ofta te istället.

Men slutet av gravideten var jag ärligt inte lika noga, ibland drack jag 2 STORA koppar om dagen, dock inte varje dag.

Jag fick en frisk tjej i September i år :)

Men blir det en graviditet till och om jag har lika stort sug efter kaffe som då så kommer jag nog köra på koffein fritt , det var ändå liksom mer smaken jag var sugen på. :)

Det är alltid svårt att sluta med kaffe, minst en vecka med hemsk huvudvärk. Men det var några månader sen jag slutade nu och saknar inte morgonkoppen längre, bara att jag vill ha något varmt på morgonen, speciellt nu i vinterkylan.

När jag tidigare försökt sluta med kaffe och körde koffeinfritt så gillade jag inte direkt smaken av det.

Kan tänka mig att dricka en kopp vid kalas eller högtider men inte annars, inte dedär dagliga kopparna.
  • nomina
    AMCG skrev 2021-12-08 21:06:09 följande:

Jag klarade inte av smaken av kaffe som gravid. Och inte heller te.

Jag drack ibland honungsvatten (varmt vatten och honung).

Honungsvatten låter som en god ide!

Vaknade precis och kunde inte somna om + hungrig, så värmde en kopp mjölk med honung i, också gott! :)
  • nomina
    Aliona skrev 2021-12-08 20:53:08 följande:

Jag följde livsmedelsverkets rekommendation på max 200 mg koffein per dag. Jag fortsatte alltså att dricka kaffe varje morgon genom hela graviditeten. I övrigt, om jag ville ha något varmt, drack jag mest rooibush. Det är koffeinfritt och hjälper dessutom upptagningen av järn som ju är jätteviktigt under graviditeten.

En kopp blir lätt fyra koppar för mig bara på morgonen tyvärr, tycker om kaffe men känns bättre att inte dricka varje dag.

Ökat upptag av järn låter ju toppen! Att dricka någongång borde vara ok :)

Tack!
  • Kvinna1989
    nomina skrev 2021-12-09 02:26:49 följande:

Det är alltid svårt att sluta med kaffe, minst en vecka med hemsk huvudvärk. Men det var några månader sen jag slutade nu och saknar inte morgonkoppen längre, bara att jag vill ha något varmt på morgonen, speciellt nu i vinterkylan.

När jag tidigare försökt sluta med kaffe och körde koffeinfritt så gillade jag inte direkt smaken av det.

Kan tänka mig att dricka en kopp vid kalas eller högtider men inte annars, inte dedär dagliga kopparna.

Har faktsikt inte tänkt på att smaken är annorlunda när det är kofeinfritt, bara dum nog antat att de är väll samma haha :) Har aldrig smakat på det , vad jag minns iaf.

Det är ju jätte bra om du klarar dig utan eller med nån kopp då och då. :)
  • Semlan3

Dricker ca 2 koppar kaffe per dag. På kvällen brukar jag dricka silverte. Alltså varmt vatten, mjölk och honung.

Svar på tråden Vad dricker ni??