Gå hem v20 på mammaledighet?
Hej!
Jag är gravid och jobbar i vården. Är det någon som vet om man ska gå hem v.20 på mammaledighet? Eller om man kan välja att jobba längre?
Mvh Sandra
Hej!
Jag är gravid och jobbar i vården. Är det någon som vet om man ska gå hem v.20 på mammaledighet? Eller om man kan välja att jobba längre?
Mvh Sandra
Du gör en riskbedömning tillsammans med din chef. Jag jobbar på äldreboende och blev avstängd o gick hem i v20. Vet din chef om din graviditet? Be om riskbedömning då
Du gör en riskbedömning tillsammans med din chef. Jag jobbar på äldreboende och blev avstängd o gick hem i v20. Vet din chef om din graviditet? Be om riskbedömning då
Jag vet faktiskt inte hur det är då. Men nu med fler som är vaccinerade tror jag att fler chefer råder fler att jobba bara undvika covidsmittade o misstänkta. Har läst om fler som fått det så.
Graviditeten måste man inte säga direkt men till slut måste man informera ag om kommande ledighet.
Det är arbetsgivaren som isf stänger av dig i vecka 20.
Många arbetsgivare stänger just nu INTE av.
Du är inte skyldig att informera om din graviditet annat än att du måste ansöka om föräldraledighet i tid. 2-3 månader beroende på kollektivavtal
Det är arbetsgivaren som isf stänger av dig i vecka 20.
Många arbetsgivare stänger just nu INTE av.
Du är inte skyldig att informera om din graviditet annat än att du måste ansöka om föräldraledighet i tid. 2-3 månader beroende på kollektivavtal
2 månader innan enligt flröldrsledighetslagen.
Ja 2 månader enligt lagen men kan vara reglerat till 3 i kollektivavtal
Okej. Är det två månader innan beräknad förlossning man ska säga till?
Eller är det två månader innan v.20 man ska meddela sin chef om min chef stänger av mig vid v.20?
Jo men vet inte när ledigheten börjar eftersom jag inte vet om jag måste gå hem v.20 eller inte.
Jo men vet inte när ledigheten börjar eftersom jag inte vet om jag måste gå hem v.20 eller inte.
Det är från bf du måste söka 2-3 månader innan.
Två månader före ledighetens början. Det står klart och tydligt i det jag kopierade in. Ag måste hinna fixa vikarie/planera verksamhet om det behövs