• Anonym (??)

Enstaka tillfällen - missbruk?

Var går gränsen mellan att ta droger enstaka tillfällen eller missbruk?

Barnets pappa har testats positivt 5 gånger på ett år. Ringa narkotikabrott 2 gånger och grov rattfylla vid de tillfällena med.

Ses det som missbruk eller att han tar vid enstaka tillfällen som han uttrycker det?

• Svar på tråden Enstaka tillfällen - missbruk?
  • Anonym (.)

Missbruk handlar inte om mängd eller frekvens utan konsekvenserna. Både narkotikabrott och rattfylla anser jag visar att man passerat gränsen tänker jag.

• Anonym (cause for divorce)

Alltså grov rattfylla, då är man av banan. Då har allt omdöme som vuxen människa försvunnit.

Jag känner personligen två människor som har fått livet förstört av att andra kört på fyllan så det finns inte på kartan att jag hade tolererat det från en vän eller partner.

Jag hade blivit skogstokig x 3.

Och inte heller att jag hade lämnat dem ensamma med minderåriga barn.

• Anonym (H)

Det är inte i sammanhanget relevant med frekvens, uppenbarligen får hans bruk negativa konsekvenser för honom själv liksom hans familj.

Att inbilla sig att man inte har problem för att man tar sällan är bara att ljuga för sig själv och andra.

• Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 19:30:09 följande:
    Missbruk handlar inte om mängd eller frekvens utan konsekvenserna. Både narkotikabrott och rattfylla anser jag visar att man passerat gränsen tänker jag.
    +1
  • FuckGoggleAskMe

Om man sitter ensam på sin kammare eller mitt ute i skogen och tar droger - ok, ingen annan drabbas. Om man tar droger bland människor och t.o.m. kör påverkad, dvs man kan skada en annan människa, då är det fel.
    Det är viktigare än klassifikationen om missbruk eller inte. 

• Anonym (??)

Tack för svar.

Vad säger famijerätten om detta tro?

• Anonym (.)
    Anonym (??) skrev 2021-12-04 20:35:05 följande:
    Tack för svar.
    Det jag vet är att jag socanmält en vän där nya sambon var en utpräglad alkoholist. De ställde då krav att han skulle gå i behandling. Han dök upp två gånger. Soc ställde då krav på kvinnan att välja, honom eller barnen. De skulle ha tvångsplacerat barnen hos sin pappa på heltid om sambon inte flyttade. Jävla rävsax för min vän, han hade ju ingen lust att flytta och sket i om ungarna fanns där eller inte.

Sambon tvingades med goda vänners hjälp att flytta. Vi var ett gäng vänner som helt enkelt flyttade in till dem. Vi turades om att tvångsbo på deras soffa och sa att vi kommer flytta ut först då han gör det.  Han gav upp efter ett par månader.

Men det var alltså en fullblodsalkis. Ska jag gissa något för din del så är att de kan begära en utredning och sedan ställa liknande krav på rehabilitering eller liknande. men i stort sett tror jag inte att det händer så mycket. Som soctanten sa till mig: att missbruk i sig inte behöver betyda att man är en dålig förälder.
  • Anonym (Soc.)

Enstaka tillfällen är om du en gång när du var 17 rökte på när du var festival och sedan 7 år senare på grabbresa till Amsterdam.

Det som du beskriver är missbruk.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (??) skrev 2021-12-04 20:35:05 följande:

Tack för svar.

Familjerätten kommer att säga att barnen bör ha sitt stadigvarande boende hos dig.
  • Anonym (Kfkf)

Gör en orosanmälan till soc anonym om det är så. Det är synd om barnen.

• Anonym (??)
    Anonym (Kfkf) skrev 2021-12-04 20:59:29 följande:

Gör en orosanmälan till soc anonym om det är så. Det är synd om barnen.

Han har inga barn hos sig för tillfället. Det är under vårdnadstvist
  • Anonym (Vedervärdigt)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 20:50:52 följande:
    Det jag vet är att jag socanmält en vän där nya sambon var en utpräglad alkoholist. De ställde då krav att han skulle gå i behandling. Han dök upp två gånger. Soc ställde då krav på kvinnan att välja, honom eller barnen. De skulle ha tvångsplacerat barnen hos sin pappa på heltid om sambon inte flyttade. Jävla rävsax för min vän, han hade ju ingen lust att flytta och sket i om ungarna fanns där eller inte.

Sambon tvingades med goda vänners hjälp att flytta. Vi var ett gäng vänner som helt enkelt flyttade in till dem. Vi turades om att tvångsbo på deras soffa och sa att vi kommer flytta ut först då han gör det.  Han gav upp efter ett par månader.

Men det var alltså en fullblodsalkis. Ska jag gissa något för din del så är att de kan begära en utredning och sedan ställa liknande krav på rehabilitering eller liknande. men i stort sett tror jag inte att det händer så mycket. Som soctanten sa till mig: att missbruk i sig inte behöver betyda att man är en dålig förälder.
    Definiera en "fullblodsalkis".
  • Anonym (Föredetta narkoman)

Som tidigare narkoman skulle jag säga att man är missbrukare när man tar narkotika oavsett hur ofta man tar det, för du blir en helt annan människa av det, matlusten minskar, omdömet sänks kraftigt, du har en extrem tendens att bli otroligt aggresiv samtidigt som det är otroligt jobbigt för individen och allmänheten, detta är bara några av de horribla effekter som den där jävla skiten ger, mitt råd är att inte vara i närheten av någon som tar narkotika, de är i regel otroligt osäkra att vara med när de fastnat, ena sekunden är de glada och ena sekunden vill dem starta slagmål.

Svar på tråden Enstaka tillfällen - missbruk?