• Anonym (Ts)

Mitt barn är inte lika viktigt..

Hur ska jag tänka och göra?

Tillsammans har vi 3 fantastiska barn. Dom 2 äldsta är mina bonusbarn. Inga gemensamma. Det är ganska nära i ålder vilket dom har haft otrolig glädje av och även vi. Vi har varit ett par i nästan hela barnens uppväxt och hittat på massor med saker..

Men en sak som stör mig, som jag märker ju äldre barnen blir.. då min biologiska är 4 år yngre än "vår" äldsta.. Att min man inte längre tycker att det är självklart att vi hittar på roliga saker för att dom 2 äldsta inte längre har något intresse av att vara med..

Hans 2 biologiska har alltid varit, förståeligt, hans allt. Jag har alltid tyckt att barnen ska komma först och jag har alltid värnat om allas relation, inklusive relationen till barnens mamma. Jag själv har ingen kontakt med mitt barns pappa och har aldrig haft. Jag har alltid värdesatt min och min mans relation så högt för att jag har varit så tacksam och glad över att han inte gör skillnad men jag märker nu att det är skillnad han gör.

Nu är det helt plötsligt inte på tal om att frigöra tid för varken mig och mitt barn eller för honom och mitt barn för att dom 2 barnen han har inte vill vara med. Det blir då orättvist enligt honom för att hans barn aldrig hade möjlighet att göra något ensam med sin pappa, vilket jag heller aldrig uppfattat varit ett problem. Nu tycker inte han att vi ska åka på semester eller göra nånting alls pga orättvisa vilket leder till att min biologiska, som inte ens är tonåring, sitter på sitt rum som hans tonåringar gör.. fastän han är "yngre" och kanske behöver annat.. jag försöker hitta på saker men min man ger mig alltid dåligt samvete över dom andra barnen vilket får mig att tveka men det känns sååå fel. Vet inte vad jag ska göra?

Han accepterar inga orättvisor mot hans barn så jag undrar mest varför det är okej gentemot mitt. När hans barn var i samma ålder som mitt är nu gjorde vi massvis med saker.. men nu står det still. Är livrädd att mitt barn ska fara illa.. hur ska jag göra/tänka ??

• Svar på tråden Mitt barn är inte lika viktigt..
  • Anonym

Vad sorgligt att läsa att du nedprioriterar ditt barn av rädsla för hur din sambo ska reagera

• Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2021-12-04 00:11:18 följande:

Vad sorgligt att läsa att du nedprioriterar ditt barn av rädsla för hur din sambo ska reagera

Ja. Jag vet. Min man brukar alltid ha rätt. Han är väldigt stark i sig själv. Vill bli stark själv och få veta hur jag ska göra
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-04 00:15:00 följande:
    Ja. Jag vet. Min man brukar alltid ha rätt. Han är väldigt stark i sig själv. Vill bli stark själv och få veta hur jag ska göra
    Det är en bra början att du vill det
    Sök samtalsstöd så att du kan bli starkare
    Det är ingen bra situation att den ena alltid har rätt och den andra måste bryta ryggen av sig
  • Anonym (C)

Hade jag varit du hade jag ställt han mot väggen lite, säg rent ut att ditt barn är lika viktig som dina. Kräv att ni ska göra saker med ditt barn, blev arg av att bara läsa detta. Sluta mesa med han och finns där för ditt barn, annars kommer du ångra dig senare i livet. Barnen kommer alltid först, speciellt sitt egna och så tänker han, tänk så du med.

• Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2021-12-04 00:18:54 följande:

Det är en bra början att du vill det

Sök samtalsstöd så att du kan bli starkare

Det är ingen bra situation att den ena alltid har rätt och den andra måste bryta ryggen av sig

Har haft samtalsstöd förut då jag kände att ibland så spelade hans ex åsikter större roll än mina och att det jag sa aldrig gällde förrän hon sa det, vilket ledde till konflikter. Men klart det är ett helt annat läge också i och för sig.. Men då ville den terapeuten att jag skulle acceptera att min man ville göra allt för sina barn och att det är en fin egenskap. Så vet inte vart jag ska söka stöd. Därför vänder jag mig hit. Vill inte att mitt barn ska må dåligt men har heller inga vänner att vända mig till, alla avgudar honom för att han är så bra med barnen.. känns helt hopplöst allt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2021-12-04 00:20:36 följande:

Hade jag varit du hade jag ställt han mot väggen lite, säg rent ut att ditt barn är lika viktig som dina. Kräv att ni ska göra saker med ditt barn, blev arg av att bara läsa detta. Sluta mesa med han och finns där för ditt barn, annars kommer du ångra dig senare i livet. Barnen kommer alltid först, speciellt sitt egna och så tänker han, tänk så du med.

Tack. Jag blir också arg. Trodde aldrig att jag skulle bli kvinnan som fastnade i fällan, men inser att jag nog är exakt där. Blir så ledsen och arg på mig själv för är också helt fast tex ekonomiskt. Så behöver också att han "godkänner" allt. Vilket känns skit
  • Anonym (C)

• Anonym (C)

Råka skicka igen. Inte så aktiv här. Hehe. Jaa men ta ett snack med han, han borde förstå tycker ja.. hoppas det löser sig.

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-04 00:26:30 följande:
    Tack. Jag blir också arg. Trodde aldrig att jag skulle bli kvinnan som fastnade i fällan, men inser att jag nog är exakt där. Blir så ledsen och arg på mig själv för är också helt fast tex ekonomiskt. Så behöver också att han "godkänner" allt. Vilket känns skit
    Gör upp en plan så att du inte är fast ekonomiskt
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-04 00:24:07 följande:
    Har haft samtalsstöd förut då jag kände att ibland så spelade hans ex åsikter större roll än mina och att det jag sa aldrig gällde förrän hon sa det, vilket ledde till konflikter. Men klart det är ett helt annat läge också i och för sig.. Men då ville den terapeuten att jag skulle acceptera att min man ville göra allt för sina barn och att det är en fin egenskap. Så vet inte vart jag ska söka stöd. Därför vänder jag mig hit. Vill inte att mitt barn ska må dåligt men har heller inga vänner att vända mig till, alla avgudar honom för att han är så bra med barnen.. känns helt hopplöst allt.
    Gå till en annan terapeut
Svar på tråden Mitt barn är inte lika viktigt..