Blir nya sängkläder ren av bara tvättmedel?
Måste man använda sköljmedel för tvätt ska bli ren eller är de bara för doften skull för jag har bara tvättat mina nya sängkläder 2 gånger med bara tvättmedel
Måste man använda sköljmedel för tvätt ska bli ren eller är de bara för doften skull för jag har bara tvättat mina nya sängkläder 2 gånger med bara tvättmedel
Sköljmedel används framförallt för att tvätten ska bli mjukare. Tvättmedlet är det som hjälper vattnet att lösa upp smutsen, så att det man tvättar blir rent. Tvättmedlet sköljs ur tillsammans med smutsen medan sköljmedlet tillsätts i sista sköljvattnet och blir kvar i tyget efter tvätt. Personligen använder jag aldrig sköljmedel.
Sköljmedel måste du inte använda. Det är bara för att göra tvätten mjukare (och att tyget möjligen då även håller längre.) De flesta sköljmedel är inte så bra för miljön. Vissa har doft, andra är parfymfria. Det är alltså enbart själva tvättmedlet som gör rent tvätten (och vattentemperaturen)!
Sköljmedel måste du inte använda. Det är bara för att göra tvätten mjukare (och att tyget möjligen då även håller längre.) De flesta sköljmedel är inte så bra för miljön. Vissa har doft, andra är parfymfria. Det är alltså enbart själva tvättmedlet som gör rent tvätten (och vattentemperaturen)!
Så om jag köpt ett nytt örngott borde 2 st 60 graders tvätt utan sköljmedel ta bort alla kemikalier på tyget med övrig tvätt?
Ingen gång? Det hoppas jag verkligen inte.
Vet du hur mycket skit det är i tyger, både smuts och kemikalier?
Två tvättar är fullt tillräckligt. De flesta tvättar nya örngott en eller ingen gång före användning, och det brukar fungera utmärkt.
Så om jag köpt ett nytt örngott borde 2 st 60 graders tvätt utan sköljmedel ta bort alla kemikalier på tyget med övrig tvätt?
Sköljmedel gör snarare tvätten smutsigare. Är bara en vätska som läggs till EFTER tvätten