• Dalaa

Blir nya sängkläder ren av bara tvättmedel?

Måste man använda sköljmedel för tvätt ska bli ren eller är de bara för doften skull för jag har bara tvättat mina nya sängkläder 2 gånger med bara tvättmedel

• Svar på tråden Blir nya sängkläder ren av bara tvättmedel?
  • myskmalva

Sköljmedel används framförallt för att tvätten ska bli mjukare. Tvättmedlet är det som hjälper vattnet att lösa upp smutsen, så att det man tvättar blir rent. Tvättmedlet sköljs ur tillsammans med smutsen medan sköljmedlet tillsätts i sista sköljvattnet och blir kvar i tyget efter tvätt. Personligen använder jag aldrig sköljmedel.

• Trippelmamma76

Sköljmedel måste du inte använda. Det är bara för att göra tvätten mjukare (och att tyget möjligen då även håller längre.) De flesta sköljmedel är inte så bra för miljön. Vissa har doft, andra är parfymfria. Det är alltså enbart själva tvättmedlet som gör rent tvätten (och vattentemperaturen)!

• Dalaa
    Trippelmamma76 skrev 2021-12-02 06:26:56 följande:

Sköljmedel måste du inte använda. Det är bara för att göra tvätten mjukare (och att tyget möjligen då även håller längre.) De flesta sköljmedel är inte så bra för miljön. Vissa har doft, andra är parfymfria. Det är alltså enbart själva tvättmedlet som gör rent tvätten (och vattentemperaturen)!

Så om jag köpt ett nytt örngott borde 2 st 60 graders tvätt utan sköljmedel ta bort alla kemikalier på tyget med övrig tvätt?
  • myskmalva
    Dalaa skrev 2021-12-02 06:30:21 följande:
    Så om jag köpt ett nytt örngott borde 2 st 60 graders tvätt utan sköljmedel ta bort alla kemikalier på tyget med övrig tvätt?

Två tvättar är fullt tillräckligt. De flesta tvättar nya örngott en eller ingen gång före användning, och det brukar fungera utmärkt.
  • Litorina

Det räcker bra. Sov gott! :)
  • Trippelmamma76

Ingen gång? Det hoppas jag verkligen inte.

Vet du hur mycket skit det är i tyger, både smuts och kemikalier?

myskmalva skrev 2021-12-02 06:51:59 följande:

Två tvättar är fullt tillräckligt. De flesta tvättar nya örngott en eller ingen gång före användning, och det brukar fungera utmärkt.

• Daisy28

Sköljmedel tillsätter kemikalier till tyget.
  • Mortiscia80
    Dalaa skrev 2021-12-02 06:12:49 följande:
    Blir nya sängkläder ren av bara tvättmedel?

Måste man använda sköljmedel för tvätt ska bli ren eller är de bara för doften skull för jag har bara tvättat mina nya sängkläder 2 gånger med bara tvättmedel

Ja.

Nej. Sköljmedel gör inte rent på något som helst sätt, det lägger som en hinna över materialen så att de inte ska bli så statiska. Sköljmedel behöver man inte alls och är dessutom inte bra för naturen.
  • moaguuun

Sköljmedel gör snarare tvätten smutsigare. Är bara en vätska som läggs till EFTER tvätten

Svar på tråden Blir nya sängkläder ren av bara tvättmedel?