• Jansson4

Ni som blödigt i tidig graviditet, hjälp!

Hej vad jag har förstått så är det vanligt att blöda i början, jag är i v7+6 och var på vul för precis en vecka sen, då såg allt bra ut med ett tickande hjärta. Men veckan innan samt 2 veckor innan hade jag en liten rosa blödning, vilket jag inte oroade mig för efter vul. Men nu har jag haft som småå rosa blödningar/flytningar sedan i lördags, så 6 dagar.. Inte mycket men liiite hela tiden. Är det normalt? Känner mig lite trött i ryggen de senaste två dagarna med, spyr dock om dagarna så symtom har jag iaf kvar. Hjälp, är detta normalt?

• Svar på tråden Ni som blödigt i tidig graviditet, hjälp!
  • Ebo88
    Jansson4 skrev 2021-12-02 00:17:17 följande:
    Hej vad jag har förstått så är det vanligt att blöda i början, jag är i v7+6 och var på vul för precis en vecka sen, då såg allt bra ut med ett tickande hjärta. Men veckan innan samt 2 veckor innan hade jag en liten rosa blödning, vilket jag inte oroade mig för efter vul. Men nu har jag haft som småå rosa blödningar/flytningar sedan i lördags, så 6 dagar.. Inte mycket men liiite hela tiden. Är det normalt? Känner mig lite trött i ryggen de senaste två dagarna med, spyr dock om dagarna så symtom har jag iaf kvar. Hjälp, är detta normalt?
    Med Ellen 2018 blödde jag från v.5+5-v.12+3. Hade ett hematom i livmodern som tömde sig.

2019 januari/februari ett ma i v.8+3 men det kändes fel redan från början. Ett tidigt vul i v.6+2 visade ett foster men inget tickande hjärta (gör tidiga och många vul pga medicinska skäl)

2019 maj gravid med Stella. Blödde mellan v.6+5-v.14+1. Man vet inte varför

2021 gravid igen i v.15+5. Började blöda i v.8+5 och kan fortfarande komma till och från. Man vet ej varför

Allt från ljusrosa flytningar till färskt blod. För två veckor sedan så kom det jättemycket så fick åka in på kontroll, allt var bra.

I min första graviditet blödde jag inget alls men sen med Ellen så fick jag veta att det är normalt och att ca 40% av gravida kvinnor blöder utan att det är farligt. Men man blir ju ändå orolig?
  • Jansson4
    Ebo88 skrev 2021-12-02 08:00:15 följande:

Med Ellen 2018 blödde jag från v.5+5-v.12+3. Hade ett hematom i livmodern som tömde sig.

2019 januari/februari ett ma i v.8+3 men det kändes fel redan från början. Ett tidigt vul i v.6+2 visade ett foster men inget tickande hjärta (gör tidiga och många vul pga medicinska skäl)

2019 maj gravid med Stella. Blödde mellan v.6+5-v.14+1. Man vet inte varför

2021 gravid igen i v.15+5. Började blöda i v.8+5 och kan fortfarande komma till och från. Man vet ej varför

Allt från ljusrosa flytningar till färskt blod. För två veckor sedan så kom det jättemycket så fick åka in på kontroll, allt var bra.

I min första graviditet blödde jag inget alls men sen med Ellen så fick jag veta att det är normalt och att ca 40% av gravida kvinnor blöder utan att det är farligt. Men man blir ju ändå orolig?

Vad skönt att höra att det kan vara så olika! Åh jag hoppas verkligen att det är lugnt. Har haft 3 missfall tidigare, dock med en annan partner, men är så rädd att något är fel på mig och att jag inte kan få barn. Men alla dom missfallen va i v7 och så blödde jag mycket och hade extremt ont och blodet och smärtan kom samma dygn. Vill så gärna att allt är bra! Ska försöka få tid för ett VUL igen och hoppas de ser någon annan orsak. Men känns lite lugnare med till svar, tack!
  • Ebo88
    Jansson4 skrev 2021-12-02 08:06:16 följande:

Vad skönt att höra att det kan vara så olika! Åh jag hoppas verkligen att det är lugnt. Har haft 3 missfall tidigare, dock med en annan partner, men är så rädd att något är fel på mig och att jag inte kan få barn. Men alla dom missfallen va i v7 och så blödde jag mycket och hade extremt ont och blodet och smärtan kom samma dygn. Vill så gärna att allt är bra! Ska försöka få tid för ett VUL igen och hoppas de ser någon annan orsak. Men känns lite lugnare med till svar, tack!

Förstår dig.

Försök att ringa och boka in ett. Kan vara rätt skönt att få lite bekräftelse faktist och om du har mf i bagaget så är det ju inte konstigt att du blir rädd
  • svansmamman
    Jansson4 skrev 2021-12-02 00:17:17 följande:

För mig personligen har blödning i tidig graviditet alltid inneburit missfall eller MA men de gångerna har jag inte gjort något VUL så jag har ju inte vetat om hjärtat tickat eller ej. Mitt senaste missfall började med en väldigt liten ljusrosa blödning/flytning, den trappades dock upp efter någon dag och blödningen blev kraftigare och mörkare. Jag vill dock säga att för varje person som berättar att ens blödning inneburit missfall finns det nog minst lika många som kan bekräfta att sin blödning under graviditet inte varit det.

Det där med symptom är ju lite lurigt eftersom det kan finnas kvar trots att fostret inte lever, likväl som inga symptom inte behöver betyda missfall/MA. 

Statistiken säger att missfallsrisken minskar när man sett ett hjärta slå så jag tycker du ska hålla fast vid det. Det är många som blöder under graviditeten utan att det behöver vara något galet. Om jag var du skulle jag dock prata med BM och förklara att du känner dig väldigt orolig pga detta. Kanske kan de göra en undersökning, kanske kan de erbjuda ytterligare ett VUL eller kanske kan de erbjuda provtagning för att jämföra HCG-nivån i blodet med ett par dagars mellanrum. Jag vet att det kan skilja sig mycket åt var och vem man hamnar hos men mina barnmorskor har alltid varit väldigt måna om att stilla min oro och har erbjudit massor med "extra"-hjälp när jag bekymrat mig. Förhoppningsvis hamnar du också hos en som värnar om att du inte ska lägga tid och energi åt att oroa dig.

Jag håller tummarna för dig och hoppas att allt är som det ska med den lilla knodden. Hjärta
  • Anonym (Gått bra)

Med första barnet hade jag aprikosa/ljusrosa blödningar fram till v 12. Hade också ett par störtblödningar, en gång i v 15 och sedan runt v 22. Ingen bakomliggande orsak hittades men bebisen mådde bra och är idag 3 år.

Med andra barnet blödde jag också en del, åkte inte in någon av gångerna men hade kontakt med mvc/förlossning som tyckte att jag kunde avvakta. Barnet är 2 idag!

• Anonym (G.)

Jag har haft småblödningar i 3 av 5 graviditeter.

Första: inget som tydde på något fel, slutade i ma i v 13, fostret dog i v 12.

Andra: inga blödningar, massor av symtom. Idag är hon 8,5 år.

Tredje: små blödningar från v 6 till 9. Allt från rosa, rött till brunt, dock ganska lite varje gång. Fick komma på vul vid två tillfällen och allt såg bra ut, de hittade aldrig någon orsak. Han är 6,5 år idag.

Fjärde: små blödningar till och från, från v 6-11. Var på vul varannan vecka av medicinska skäl. Varje gång syntes en frisk och välmående bebis. Det hittades aldrig någon orsak. Han är snart 2 år.

Femte: småblödningar, allt från rosa till klarrött som rinner i toan. Fick komma på vul vid några tillfällen och man hittade aldrig någon orsak. Kom till och från v 7-12. Sedan vid några enstaka tillfällen i v 17 samt 21. Är nu i v 29.

• Jansson4

Fick en tid för vul nu på förmiddagen! Det såg bra ut med lillen!! Jag hade vaginal bakterios som ska behandlas, han sa att de va tur att jag kom så de inte hann sprida sig till livmodern. Lättnaden ??

• svansmamman
    Jansson4 skrev 2021-12-02 10:55:42 följande:

Fick en tid för vul nu på förmiddagen! Det såg bra ut med lillen!! Jag hade vaginal bakterios som ska behandlas, han sa att de va tur att jag kom så de inte hann sprida sig till livmodern. Lättnaden ??

Men ÅH så skönt att läsa detta, jag förstår att det måste vara en enorm lättnad av flera skäl! Njut nu! Hjärta
  • Jansson4
    svansmamman skrev 2021-12-02 11:01:12 följande:

Men ÅH så skönt att läsa detta, jag förstår att det måste vara en enorm lättnad av flera skäl! Njut nu! 

Ja sån otrolig lättnad!! Det ska jag ??
  • Sessyy

Hej!

Jag blödde V6 i ett par dagar, men gjorde vul utomlands då jag va på semester, det visade sig en tickande hjärta. Sen blödde jag v10 och 13, den i vecka 13 så blödde jag i en vecka sen så brunt blod i nästan två veckor. De gjorde vul och ultraljud som visade sig att barnet var frisk men att jag hade någon slags inre blödning ovanför moderkakan. De visste inte riktigt om det skulle vara någon fara så fick ta lite cyklokapron i 3-4 dagar. Kan säga att jag är i vecka 25 nu (26 om 3 dagar) och barnet kickar runt för fullt där inne och allt ser bra ut! Men oron finns Ff kvar, även fast jag vet att inre blödningen är nu borta.

Hemskt med konstant oro när man är gravid! Speciellt nu när det är min första graviditet.

Hoppas att allt är bra med dig och det är normalt att blöda tidigt i graviditeten, det är vad jag fick reda på från min barnmorska! Men det är lite olika från fall till fall, så bäst att kolla upp allt!

• Anonym (Gry)

När jag väntade mitt andra barn så fick jag en gode riklig blödning strax efter positivt gravtest runt vecka 5-6.

Jag räknade med ett missfall och vi sörjde detta.

Men någon vecka gick och mitt illamående fanns kvar. Testade på nytt och var fortfarande gravid.

I den graviditeten blödde jag då och då efter det. Lite mindre än första svängen men än dock.

Han blir 10 nu. :) Men jag var verkligen säker på att vi tappat honom.

Före första barnet så fick jag missfall och blödde ju, ungefär i samma vecka som med sonen.

Med min första blödde jag inte alls.

Så det är som tidigare sagt, att det kan vara så himla olika. :)

• Jansson4
    Sessyy skrev 2021-12-03 00:12:01 följande:

Hej!

Jag blödde V6 i ett par dagar, men gjorde vul utomlands då jag va på semester, det visade sig en tickande hjärta. Sen blödde jag v10 och 13, den i vecka 13 så blödde jag i en vecka sen så brunt blod i nästan två veckor. De gjorde vul och ultraljud som visade sig att barnet var frisk men att jag hade någon slags inre blödning ovanför moderkakan. De visste inte riktigt om det skulle vara någon fara så fick ta lite cyklokapron i 3-4 dagar. Kan säga att jag är i vecka 25 nu (26 om 3 dagar) och barnet kickar runt för fullt där inne och allt ser bra ut! Men oron finns Ff kvar, även fast jag vet att inre blödningen är nu borta.

Hemskt med konstant oro när man är gravid! Speciellt nu när det är min första graviditet.

Hoppas att allt är bra med dig och det är normalt att blöda tidigt i graviditeten, det är vad jag fick reda på från min barnmorska! Men det är lite olika från fall till fall, så bäst att kolla upp allt!

Oj okej men vad skönt att din inre blödning har slutat! Mina blödningar slutade efter min antibiotika kur så det va pga den, så skönt! Men ja, nu är man ju orolig för andra saker haha! Är i v 11, (10+4) och mina symtom har försvunnit sen igår, illamåendet avtog mer och mer senaste dagarna men igår mådde jag liksom bra. Så nu är jag orolig för det.. När avtog dina symtom?
    Anonym (Gry) skrev 2021-12-06 16:31:08 följande:

När jag väntade mitt andra barn så fick jag en gode riklig blödning strax efter positivt gravtest runt vecka 5-6.

Jag räknade med ett missfall och vi sörjde detta.

Men någon vecka gick och mitt illamående fanns kvar. Testade på nytt och var fortfarande gravid.

I den graviditeten blödde jag då och då efter det. Lite mindre än första svängen men än dock.

Han blir 10 nu. :) Men jag var verkligen säker på att vi tappat honom.

Före första barnet så fick jag missfall och blödde ju, ungefär i samma vecka som med sonen.

Med min första blödde jag inte alls.

Så det är som tidigare sagt, att det kan vara så himla olika. :)

Usch vad oroligt för er! Men vad otroligt det måste kännas när ni såg att han fanns kvar! Jag har 3 missfall före den här graviditeten så har varit rädd att inte kunna få barn. Men de va med en annan man och alla va i v7. Mina blödningar försvann nu efter min antibiotika kur, har sett picka de hjärta sent i v7 och 8. Nu är jag i v 11 (10+4) men är orolig igen, men nu är det för att mina symtom är borta, illamåendet avtog lite successivt senaste dagarna men igår mådde jag typ helt bra. Usch blir så orolig, när försvann det för dig?
Svar på tråden Ni som blödigt i tidig graviditet, hjälp!