• Anonym (Ts)

Operera slidan tajtare, ärrbildning?

På en del kliniker ska man kunna tajta till sin slida genom en operation. En risk/komplikation denna operation ska ha är ärrbildning.

Har någon haft det och kan förklara vad ärrbildning i slidan innebär? Är det något tillfälligt eller något man har hela sitt liv? Blir det omöjligt att ha vaginala samlag eller mer att det bara gör ont?

• Svar på tråden Operera slidan tajtare, ärrbildning?
  • Anonym (Va)

Varför känner du att du behöver eller vill göra detta, finns det en medicinsk orsak?

Försök först med knipövningar.

• Anonym (R)

Vet du inte vad ett ärr är? Det är där kroppen är ihopsydd. En del ärr är knöliga och känns. Andra är släta och syns bara. Jag har många ärr. Blindtarm, axelprotes, krossad hand. Inga gör ont med de syns.

I slidan syns ju inte ärret men om det känns och är obehagligt blr du undersöka närmre. Tala med andra som gjort samma ingrepp.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Va) skrev 2021-11-30 17:05:32 följande:

Varför känner du att du behöver eller vill göra detta, finns det en medicinsk orsak?

Försök först med knipövningar.

Vill att det ska bli som innan jag fick barn. Men om riskerna är för stora så kommer jag låta bli operationen eftersom jag inte är slapp nu (så blir inte värt att riskera).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (R) skrev 2021-11-30 17:07:07 följande:

Vet du inte vad ett ärr är? Det är där kroppen är ihopsydd. En del ärr är knöliga och känns. Andra är släta och syns bara. Jag har många ärr. Blindtarm, axelprotes, krossad hand. Inga gör ont med de syns.

I slidan syns ju inte ärret men om det känns och är obehagligt blr du undersöka närmre. Tala med andra som gjort samma ingrepp.

Jag har inte gjort någon operation ännu, frågade vad ärr i slidan innebär för konsekvenser då jag som sagt inte har det och vill veta om det kan vara värt det ändå trots risken.
  • Anonym (R)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-30 17:14:54 följande:

Jag har inte gjort någon operation ännu, frågade vad ärr i slidan innebär för konsekvenser då jag som sagt inte har det och vill veta om det kan vara värt det ändå trots risken.

Nej jag förstår att du inte gjort det än. Jag svarade vad ett är innebär.

Tala med kliniken och helst nån som gjort det.

Personligen tycker jag det är vansinne men det är jag det. Var och en gör som den vill med sin kropp.
  • Anonym (Klara)

Jag har en operationstid imorgon för slidförsnävning. Det låter som det är det du syftar på när du skriver om en operation som gör slidan tightare. Jag har fött tre barn. Kan återkomma om resultatet  

• Anonym (Op)

Har inte riktigt gjort det men liknande , opererat en förlossningsskada (muskel som aldrig hade läkt ihop ordentligt) via landstinget.. Då skar de upp från öppningen och kanske 5 cm in och sydde ihop sen .. Behövde göra om operationen en gång också pga stygn som gick upp.. Och jag fick ärrvävnad ungefär vid öppningen och lite inne ..I början gjorde det RIKTIGT ont när jag hade sex. Nu (3 år senare) är det lite bättre men kan fortfarande ha lite ont ibland både under sex och efter.. Nu är jag gravid igen också och ska föda med planerat snitt bland annat pga det, vill inte behöva operera igen och säkert få ännu mer ärrvävnad och problem.

Vill inte skrämmas , alla får nog inte ärrvävnad som gör ont men så var det för mig iallafall.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Op) skrev 2021-11-30 17:55:35 följande:

Har inte riktigt gjort det men liknande , opererat en förlossningsskada (muskel som aldrig hade läkt ihop ordentligt) via landstinget.. Då skar de upp från öppningen och kanske 5 cm in och sydde ihop sen .. Behövde göra om operationen en gång också pga stygn som gick upp.. Och jag fick ärrvävnad ungefär vid öppningen och lite inne ..I början gjorde det RIKTIGT ont när jag hade sex. Nu (3 år senare) är det lite bättre men kan fortfarande ha lite ont ibland både under sex och efter.. Nu är jag gravid igen också och ska föda med planerat snitt bland annat pga det, vill inte behöva operera igen och säkert få ännu mer ärrvävnad och problem.

Vill inte skrämmas , alla får nog inte ärrvävnad som gör ont men så var det för mig iallafall.

Usch vad jobbigt det låter, men vilken tur att du får beviljat snitt så slipper du riskera ännu en operation.

Men minns du ungefär hur lång tid under dessa 3 år det tog från att det gjorde riktigt ont under sex till att det kunde göra lite ont ibland?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Klara) skrev 2021-11-30 17:34:41 följande:

Jag har en operationstid imorgon för slidförsnävning. Det låter som det är det du syftar på när du skriver om en operation som gör slidan tightare. Jag har fött tre barn. Kan återkomma om resultatet  

Åh, hade verkligen uppskattat om du kunde återkomma. Tack och lycka till med operationen!
  • Anonym (R)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-30 17:13:11 följande:

Vill att det ska bli som innan jag fick barn. Men om riskerna är för stora så kommer jag låta bli operationen eftersom jag inte är slapp nu (så blir inte värt att riskera).

Varför ska du operera om du inte är slapp?

Slidan drar ju ihop sig. Jag har fött fyra barn och är inte slappare för det.
  • Grindleguts

Såvida det inte finns en medicinsk orsak att operera hade jag aldrig velat att min fru skulle göra det. Finns ju knipövningar och mer än penetrationssex.

• Anonym (Op)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-30 21:28:48 följande:

Usch vad jobbigt det låter, men vilken tur att du får beviljat snitt så slipper du riskera ännu en operation.

Men minns du ungefär hur lång tid under dessa 3 år det tog från att det gjorde riktigt ont under sex till att det kunde göra lite ont ibland?

Ja det är skönt att jag slipper föda vaginalt , hade inte orkat med fler operationer. De sa på återbesöket ca 1 år efter Op att de skulle kunna operera igen och ta bort ärrvävnad men det kunde bli värre också så de ville helst inte , sa att jag ville avvakta då och sen blev det ju lite bättre iallafall.

Jag var singel när jag gjorde op så har dejtat några olika efter.. så ursäkta om det här är too much information men hur ont det gjorde har ju berott lite på storlek, hur länge killen håller på och hur våt jag har blivit.. Sista gången jag minns att det verkligen gjorde ont var lite mer än ett år efter op tror jag , då hade killen jag träffade då (som hade ganska stor)hållit på länge en gång och jag var nog inte tillräckligt blöt och vi hade inget glidmedel.. då hade jag ont i flera dagar efteråt och tillochmed lite svårt att kissa pga att jag var svullen där nere..

Han jag är tillsammans med nu har också ganska stor faktiskt (absolut inte extremt men en bit över medel) men jag brukar oftast bli tillräckligt våt och det brukar mest göra ont när han stoppar in den precis (fast inte alltid) och sen inte mer.. och bara lite ömt efter ibland men inte så farligt.

Så det har ju absolut blivit bättre. Och det är nog bra att använda glidmedel i början tror jag så man får mindre ont.

Lycka till om du väljer att göra operationen!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (R) skrev 2021-11-30 23:26:47 följande:

Varför ska du operera om du inte är slapp?

Slidan drar ju ihop sig. Jag har fött fyra barn och är inte slappare för det.

Man behöver ju inte vara slapp för att märka att det inte var exakt som innan man födde barn.
  • Anonym (R)
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-01 09:02:18 följande:

Man behöver ju inte vara slapp för att märka att det inte var exakt som innan man födde barn.

Varför vill du då operera dig? Tror du det är en normal procedur efter barnafödande? Jag förstår inte. Du behöver inte svara men sjukvården lär ju ha vissa synpunkter över vad som är befogat.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (R) skrev 2021-12-01 09:07:40 följande:

Varför vill du då operera dig? Tror du det är en normal procedur efter barnafödande? Jag förstår inte. Du behöver inte svara men sjukvården lär ju ha vissa synpunkter över vad som är befogat.

För att jag vill bli tajtare ändå.

Det görs isåfall privat (man bekostar det själv) och inte via sjukvården.
  • Anonym (R)
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-01 09:11:03 följande:

För att jag vill bli tajtare ändå.

Det görs isåfall privat (man bekostar det själv) och inte via sjukvården.

Ok. Tack för att du svarade.
Svar på tråden Operera slidan tajtare, ärrbildning?