• Svalan41

Är ni nöjda med uppdelningen av vabben?

Är ni nöjda med upplägget eller hade ni önskat en annan fördelning? Hur gör ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ni nöjda med uppdelningen av vabben?
  • Bonobo

Funkar bra. Vi har helt enkelt delat upp det varannan gång. Blir barnet hemringt under dagen så är det dock jag som tar det då jag jobbar ett stenkast från förskolan och även har större möjlighet att gå ifrån.

• LaFontaine

Vi har vabbat väldigt lite och istället valt att vobba så mycket det går. Det har fungerat ganska bra, eftersom vi båda huvudsakligen arbetar hemifrån fortfarande och tack vare förstående arbets- och uppdragsgivare. Sammanlagt har jag tre dagars "riktig" vab och sambon har inget. 

• Ruter

Vi har en bra fördelning tycker vi båda. Blir vi hemringda från förskolan är det alltid min sambo som åker hem och hämtar dom detta pga att han har ett jobb där han bara kan lämna och åka. Det har inte jag, de måste få tag på en som kan komma in på övertid och ta över efter mig. Jobbar jag dagtid så tar han oftast vabben dels för att jag har oregelbundna tider med långa arbetspass vilket gör med fk kassa system med max per vabbdag drabbar mig väldigt hårt. Då jag spenderar 14 timmar på jobbet så räknas de fortfarande som en arbetsdag enligt fk och de har en max summa som grundar sig på om det är 8 timmar. Medans jobbet drar av för 14 timmar. Jag får därmed bara ut ca 30% av min lön vid vabb före skatten är avdragen.

Jobbar jag däremot natt brukar vi inte vabba. Han jobbar under dagen jag är hemma med barnet. Åker till jobbet till 18. Jobbar under natten, han tar med barnet och släpper av de vid jobbet när jag slutar och jag tar med dom hem igen och är hemma med dom under dagen.

• Ruter

Ska tillägga eftersom jag jobbar så långa pass så behöver jag bara jobba ca 3 dagar i veckan. Och där de ingår att jobba varannan till var 3:e helg. Vilket gör att vi hittills haft väldigt få vabbdagar, sambon har vabbar 7 dagar hittills under 2021 och jag 1 dag då jag oftast varit ledig eller jobbat natt när de blivit sjuka

• Jemp

Funkar bra! Vi kör varannan dag rätt strikt, vem som börjar en period beror på hur arbetssituationen ser ut.

Senaste 1.5 åren har sambon dock fler vabbdagar än jag. Det beror dels på vobb från mitt håll, och att han har tagit mer vabb när han ändå varit sjuk själv.

• nnnnnnnn

Det fungerar bra, vi delar 50/50 men lite olika dag för dag. Ibland passar det bättre att man kan få ta halva dagen och jobba undan de värsta måstena på jobbet. Ibland passar det bättre att ta heldagar då den andre har något viktigt tex är på tjänsteresa.
    Vi kan ibland jobba lite hemifrån nu under/efter corona, så då försöker vi jobba vissa timmar tex när barnet vilar och sen ta lite VAB när det behövs. Skillnad om barnet varit 0-5 år, nu är våra rätt stora även om de är för små för att vara ensamma hemma.

• Themis

Vi delade lika.

Jag hade inte gått med på något annat då mitt jobb i perioder verkligen inte medgett vab.

När livet suger har den fattige ingen kuk.
Svar på tråden Är ni nöjda med uppdelningen av vabben?